sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:217

וכן הלאה , באליטראציה אקרוסטיכונית , קללות מלוא כל האלפבית כולו . חומר קדמון זה כלול בפיוטי יום כיפור . ומסתבר כי מי שיכול היה להתבטא בחופשיות גדולה כל כך ביחס לנצרות יכול היה גם להביע דעתו אף בנושאים אקטואליים אחרים . משמעות החורבן בחיי היומיום כפי שהיא עולה בפיוטי יום כיפור בפיוטי 'עבודה' מתארים הפייטנים בפרטי פרטים ובדיוק רב את עבודת הכוהן הגדול ביום הכיפורים בבית המקדש , והכל מתוך איפוק וריחוק . התרפקות רגשנית על זיכרונות העבר באה לידי ביטוי בליטאניות המלוות את ה'עבודה' בלבד . כך הליטאניה המפורסמת 'מראה כהן , ' הכוללת שורה של דימויים ציוריים . הפיוט פותח בהכרזה . 'מה נהדר כהן גדול בצאתו מבית קדשי הקדשים בשלום בלי פגע , ' ובהמשך באים הדימויים , טור טור ודימוייו : בורד הנתון בתוף גינת זחמד מראה כהן ... ככוכב הנגה בגבול מזרח מךאה כהן ... כרואי זריחת שמש על הארץ מךאה כהן " . לכמה וכמה מן הדימויים ניתן למצוא מקבילה בתיאור של שמעון בן חוניו הכהן הגדול , שבספר בן סירא . אבל בסיום הליטאניה באה הכרזה , שכמותה בוודאי לא יכול בן סירא , שהיה בפני הבית , לומר : 'כל אלה בהיות ההיכל על יסודותיו ומקדש הקדש על מכונותיו וכהן גדול עומד ומשרת , דורו ראו ושמחו . ' השמחה וההתרפקות על זיכרונות העבר לא נמשכו יותר מדי . התפכחות מן האשליה של יפי הבית , כליו ומשרתיו , באה בהמשך בסדרה של פיוטים שבראשם ההכרזה . 'ובעת ובעונה הזאת גלוי וידוע לפני כסא כבודך שאין לנו כימים ראשונים לא כהן גדול להקריב קןךבן ולא מזבח להעלות עליו ע 1 לה וכליל . ' ובאופן אינטנסיבי ביותר נשמעים השלילה , החיסרון והריקנות ברשימה האקרוסטיכונית שבהמשך : לא א 'טים ולא : אשם T T לא בדים ? - ולא 1 בלולה : T : לא גורל ולא גחלי אש לא ךביר ולא ךקןה ... לא ירושלם ולא . יער הלבנון ... ומכלל לאו אתה שומע הן . והוא עולה בבירור משורה של תמונות מחיי האדמה בארץ ישראל בתקופה של יאוש . דומה שהשקפתו של הפייטן היא , שחורבן הבית מהווה בשורה של כישלון וקללה בכל תחומי החיים . שאפילו : 10 ראה : ע' פליישר , שירת הקודש העברית בימי הביניים , ירושלים , 1975 עמ' 11 . 176-175 ראה : מחזור לימים הנוראים — לפי מנהגי האשכנזים לכל ענפיהם , כ . יום כפור , מהדורת ד' גולדשמידט , ירושלים תש"ל , עמ' . 485-483 12 ראה : ספר בן סירא השלם , מהדורת מ"צ סגל , ירושלים תשי"ט , עמ' שמא . והשווה : ' 3 LXXI ( 1952 ) , pp . 172-174 'Ecclesiasticus in the Synagogue Service ' , JBL , c . Roth , ראה : מחזור ליום כפור ( לעיל , הערה , ( 11 עמ' ' 4 . 488 שם , עמ' . 490

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help