sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:216

הן מבחינת שכיחותם והן מבחינת מורכבותם . עניינם העיקרי בהצגה מפורשת של תכנים גיאוגראפיים וקוסמוגראפיים . תמונות מסוג זה היו חלק מאוצר עשיר של נושאים מתוך המורשת הפאגאנית , שניצלו אומנים נוצריים לצורך קישוט פסיפסים בכנסיות . גם ציורי המזלות בבתי הכנסת , בצורת מעגל שבמרכזו אל השמש הליוס במרכבתו , הם חלק מאותה מורשת אמנותית . בדין נחשבת תקופתו של יוסטיניאנוס כתקופה של תחייה גדולה לאמנות הרומית יוונית . פריחת השירה ועלייתה לא עמדו בחלל ריק , ויש להן זיקה לרוח הכללית של הזמן . צדקו אפוא אותם חוקרים שהעירו , כי אין לקבל כפשוטם את האמור במקורות היהודיים , שכאילו הפיוטים נולדו מתוך לחץ וגזירות קשות . שכן שעת השמד אינה השעה המתאימה להתפשטותה של ספרות יפה , ובוודאי לא לעלייתה ולצמיחתה . מסתבר , לפיכך , שהיו בסוף המאה הה' ובמאה הו' גם תקופות ארוכות יחסית של שקט ורגיעה , שאפשרו את התפתחות האמנויות . בתקופה זו צמח כנראה בקרב יהודי px ישראל מעמד חברתי בעל דרישות אסתיטיות , ודרישות אלה מצאו להן פורקן לא רק כציור אלא גם כשירה . לפריחת האמנויות תרמה כוודאי גם הרגיעה ביחסי הדתות . לאחר הוועידה של כלקדו ן ( Chaicedon ) ( בשנת ( 451 גבר במחנה הנוצרי הפירוד בין האורתודוכסים והמונופיסיטים . הפיצול שחל בקרב הרוב הנוצרי בא ^ הביא להפסקת הרדיפות הדתיות נגד היהודים . זה הזמן שבו יכול היה הפייטן יניי , שהכיר כנראה את המחלוקת בעניין השילוש , לכתוב על הקדוש ברוך הוא בפיוט ל'שמע ישראל , ' תוך שיבוץ מליצת קוהלת ( ד ח : ( ךעו כי יש אחד ואין שיני לו יחיד ומיוחד ובן ואח אין לו . יצירות שיר אף מחרפות ומגדפות במפורש אל לא יושיע . כך , דרך משל , קורא פייטן קדמון למשיח הנוצרי 'כילי' לא 'שוע' ואת חסידיו הוא מתאר כמי שהם 'יגונים במיתת אלוהימר ( מתאבלים על האל המת . ( בהמשך בא תיאור של פולחנות סתר נתעבים , שהמשתתפים בהם 'פרוצים בממזרות . ' אנשים אלה עסוקים בין היתר במסחר של עצמות קדושים , ועוד . לראשם שולח הפייטן רשימה של קללות נמרצות . תאמילם לאור אבדון תבלעם לבור בריאה תגירם לגחלי גיהנם תךיחם לדומן דיךאוץ ... 4 ראה : 5 London 1976 , pp . 49-74 , 352 Medieval West — Selected Studies , Bioomington- E . Kitzinger , The Artof Byzantium and the השווה ב' ליפשיץ , 'בית הכנסת העתיק בחמת טבריה , ריצפתו וכתובותיו , ' מחקרים בתולדות עם ישראל וארץ ישראל , ג ( תשל"ה , ( עמ' 99 ואילך . 6 ראה ש' ליברמן , 'חזנות יניי , ' סיני , ד ( תרצ"ט , ( עמ' רכה ; א"מ ליפשיץ , 'לתולדות הקרובה , ' כתבים , א , ירושלים תש"ז , עמ' שא-שב . ראה : מ' אבי יונה , בימי רומא וביזנטיון , ירושלים תשכ"ב , פרק ט : 'הפירוד במחנה הנוצרי , ' עמ' 201 ואילך . 8 ראה : פיוטי יניי , מהדורת מ' זולאי , ברלין תרצ '' ח , עמ' רמ , והשווה גם שם , עמ' קלא . אבל השווה כבר אגדת בראשית , פרק לא , מהדורת ש' בובר , קרקוב תרס"ג , עמ' : 64 'טפש לבם של שקרנין , שהן אומרים יש לו בן להב"ה ... לפיכך שלמה אומר יש אחד ואין שני גם בן ואח אין לו [ קהלת ד ח . ' [ 9 ראה : פיוטי יניי , שם , עמ' שלט ; קטע גניזה של בית המדרש לרבנים בניו יורק , שמספרו Mic . 8190 ( את תצלומו הואיל לשלוח לי פרופ' שמלצר . ( והשווה במאמרו של ליברמן ( לעיל , הערה , ( 6 עמי רכד ; ח' שירמן , לתולדות השירה והדראמה העברית — מחקרים ומסות , א , ירושלים תשל"ט , עמ' . 64 'אל לא יושיע' הוא רמז ברור לשמו של משיחם . לעניין כילי ושוע השווה : ישעיהו לב ה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help