sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:212

( ד ) הפולמוס העז עם הקראים בארצות המזרח , שהחל בסוף המאה הטי , הגדיל את נטייתם של גאוני בבל להגביר את ההגמוניה שלהם על התפוצות ולהביא לאיחוד המנהגים , תוך השלטת המורשה והמסורת שלהם . דומה שמגמה זו ניזונה גם מן הקשיים הכלכליים הגוברים שניצבו בפני ישיבות בבל במאות הי - ' הי"א . קשיים אלה הביאו את הישיבות לפעילות , שתכליתה לגייס לצדם מרכזים שהיו קשורים בעבר עם הישיבה הארץ ישראלית , ואף חכמים שתמכו בעבר בארץ ישראל . כאמור , בולט הדבר במיוחד בפעולותיו של רב האי גאון . עם זאת , יש להבחין בבירור בין הזיקה למורשה הארץ ישראלית והקשרים בפועל עם ישיבתה , שכוחם ירד , לבין הזיקה הנפשית אליה ומקומה בתודעתם ובמאווייהם של היהודים בתפוצות . אלה האחרונים נשארו במלוא תוקפם . התקווה לשיבה לציון ולגאולה היא מוטיב חוזר במקורות השונים , והיא מצאה את ביטוייה במעשים שונים : עולי הרגל שבאו במשך התקופה כולה מן הגלויות השונות , למרות הקשיים והסכנות שבדרך ' ; תרומות כספיות , לעתים בסכומים נכבדים , כסיוע ליישוב בארץ ( לעיל , הערה ;( 104 תקוות משיחיות , ואף צמיחתן והופען של תנועות משיחיות ; 128 קיומן של חלק מן המצוות התלויות בארץ ישראל גם בחוץ לארץ , על ידי יחידים ואולי גם על ידי קבוצות ; 129 ועל כל אלה — מקומה המרכזי של ארץ ישראל בתפילה וביצירה הרוחנית . ציון משמשת מוטיב מרכזי בפיוטים רבים שנתחברו בתקופה זו , לרבות אלה שנכתבו כידי אנשים שקשורים היו באופן אישי עם הישיבה הבבלית . כך , למשל , מובעת אהבה עזה לארץ ישראל בספר חיבור יפה מהישועה , שנכתב על ידי ר' נסים בר' יעקב , ראש הישיבה בקירואן בזמנו של רב האי גאון ונציג נאמן של ישיבת פומבדיתא בצפון אפריקה . הדעת נותנת כי אותן אג' ות ומעשיות שמופיעות בספרו , העוסקות כגאולה וספוגות אווירת נופה של ארץ ישראל , קרבו את הארץ ללבם של הבריות . ' 30 ר' שמואל הנגיד , שעמד בקשר הדוק ביותר עם המרכזים בבבל ובצפון אפריקה , ביקש מבנו לשלוח אל ראש הישיבה בירושלים הודעה על ניצחונותיו הצבאיים , מייד עם תום הקרב "' . פיוטיו של החכם התימני , ר' דוד בר' עמרם שחי בעדן , מלאים ערגה לגאולה בציון . רב סעדיה , גאון סורא , תלה בתפילה בירושלים את 127 ראה הריון והמקורות ( החלקיים ) שהובאו בספר הישוב , ב , מבוא , עמ' כה-כט ( ושם בעמ' כז-כח , הדיון באנשים שלא זכו לעלות לארץ , וציוו כי עצמותיהם יובאו לקבורה בה ;( דינור , ישראל בגולה , א , , 1 עמי ; 221-217 מ' גיל , 'עלייה ועלייה לרגל בתקופת הכיבוש המוסלמי הראשונה , ' קתדרה , 8 ( תשל"ח , ( עמ' 124 ואילך . 128 חל ק גדול מן המקורות הביא אשכולי , עמ' 107 ואילך . 129 לנושא זה הקדשתי מחקר מיוחד , שיראה אור בקרוב . המדובר בהפרשתם של תרומות ומעשרות , בקיום מצוות שביעית ובהתעסקות בהלכותיהם . עדויות על כך הגיעו אלינו מבבל , מספרד המוסלמית , מפרובאנס , מצרפת הצפונית ומגרמניה . כמה מהם תיארו במפורש את זיקתם שלהם אל הארץ אגב עיסוקם בנושא זה . אף שלא תמיד יש ביכולתנו לקבוע מה היה המניע לקיומן של מצוות אלה , ברור כי בפועל הן הביאו להגברת התודעה אל ארץ ישראל , הן בחוג הקרוב אל אלה שקיימו מצוות אלה , והן בסביבתם . מאחר שבין אלה שנהגו לקיימן ניתן למצוא גם כמה חכמים מובהקים , הרי שמשקלה של התופעה חשוב הוא . "יי כבר העיר על כך הירשברג , הקשרים , עמ' . 215 'י' 'וכאשר נראו לו אותות הנצוח במלחמה הזאת כתב אלי השירה הזאת וצוני לכתבה בכתב ירי ואשלחה אל ישיבת ירושלים עיר הקדש , ' דיואן ר' שמואל הנגיד , בן תהלים , מהדורת ששון , עמ' סג , שיר צ"ז . ; 0 , פיוטיו הרבים משולבים במדרש הגדול שלו , א-ה , ירושלים תש"ז-תשל"ג . ראה גם מאמרו הנזכר של גויטיין , לעיל , הערה . 122

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help