sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:209

בדרך זו הלכו גם רב שרירא ורב האי , בסופה של תקופת הגאונים . אחד ממנהגיהם של בני ארץ ישראל אף תואר כ'מגונה מאד " . ' עצם קיומו של המאבק נגד מנהגי ארץ ישראל , מן המאה הח' ועד למאה הי"א , מהווה עדות טובה להמשך קיומם בפועל של מנהגי ארץ ישראל . יתר על כן , אם לא היו מקוימים מנהגים אלה הלכה למעשה , בזמן שגאוני בבל קראו לנטוש אותם , סביר להניח שהמתנגדים להם היו מציינים עובדה זר . שהרי המטרה העיקרית של דבריהם היתה לשכנע בני מרכזים אחרים שלא לקבלם ושלא לילך לפיהם . וכי היה בידם נימוק רב ערך יותר מאשר העובדה , שבעלי המנהג עצמו נטשוהו !? לעומת זאת , קשה להניח כי לא היו מקרים שגברה בהם ידם של בני בכל גם בתחום זה . חלק ממנהגיהם של בני ארץ ישראל מקורו בתלמוד הירושלמי . עם גידול השפעתו של התלמוד הבבלי גם בארץ , אפשר שנתערער מעמדם של כמה ממנהגים אלה וחדלו לקיימם , אף שברור , כי לא זה היה הכלל . גורם חשוב אחר הוא ריבוים היחסי של תושבים בבליים בארץ ישראל ובמצרים . הם קינאו למנהגי מקומם הראשון , וטבעי הוא שלעתים עלה בידם לשכנע את סביבתם לקבל את מנהגיהם , במיוחד באותם מקומות שבהם היה מספרם גדול . וכבר העיד על דרכם זו ועל הצלחתם פירקוי בן באבוי בדבריו הנזכרים לעיל . סיכום תהליך ירידת השפעתה של הישיבה הארץ ישראלית ושל המורשה הארץ ישראלית על התפוצות , גם על אלה שהיו קשורות עמה בקשרים הדוקים , ברור ובולט . תהליך זה החל , ככל הנראה , באמצע המאה הח , ' עם עליית בית עבאס לשלטון והעברת המרכז מדמשק , הסמוכה לארץ ישראל , לעיראק . לידי ביטויו הברור ביותר בא התהליך במאות הי - ' הי"א . העובדה ששיאו של התהליך היה דווקא בעת עליית מעמדה של ארץ ישראל בכלל ומעמדה של ירושלים בפרט בחברה הנוצרית ובחברה המוסלמית , יש בה כדי להגביר את משקלו וליתן לו משנה תוקף . למציאות זו תרמו את חלקם מספר גורמים ; 1211 ראה לעיל , הערה , 99 והספק שם בדבר המשיב . ראה גם מרגליות , החילוקים , עמ' . 23-22 121 השווה דיוננו לעיל , בשאלת זיקתם של בני אשכנז אל ארץ ישראל . השימוש בתלמוד הירושלמי מצוי במידה מועטה ביצירתו של רס"ג ומשמש יותר אצל רב שרירא ורב האי . על היחס אל הירושלמי , כולל דברי רב שרירא בשאלה זאת , ראה.- ש"א פוזננסקי , 'עניינים שונים הנוגעים לתקופת הגאונים , הגאונים והירושל מי , ' הקדם , ב ( תרס"ט , ( עמ' 24 ואילך , ובחוברת נפרדת : ורשה תרס"ט ( מחקרים מתקופת הגאונים , תל אביכ תשל"א , עמ' . ( 44-3 ראה גם ; מרגליות , החילוקים , עמי . 19-17 122 ראה לעיל , הערה . 41 על זיקתה של יהדות תימן אל ארץ ישראל לא הגיעו אלינו ידיעות של ממש . עם זאת , ראוי להפנות למאמרו של ש"ד גויטיין , 'יהדות תימן בין גאונות מצרים לנץ ראשות הגולה של בכלי , התימנים , עמי . 74-53 את המקורות החשובים המובאים שם ניתן לקשור גם לשאלת הזיקה לארץ ישראל בהשואה לזיקה לכבל . על הנצרות ראה לעיל , כסיכום הדיון על זיקתה של יהדות אשכנז אל ארץ ישראל , ובספרית המנויה שם , בהערה . 95 על האסלאם ראה : ש"דגויטיין , 'קדושתה של ארץ ישראל בחסידות המוסלמית , ' בתוך ? גייטיין , היישוב , עמ' ; 31-25 ח"ז הירשכרג , 'מקימה של ירושלים כעולם המוסלמי . ' ירושלים , ב ( תשיטן , עמ' נה-ס , וראה במיוחד ; You Shall Oni > M .. 1 . Kistcr . 1 The Set Out for Three Mosques ... , Le Museon , ( 1968 ) . pp . 441-468 Sanctity of Jerusalem in Islam ' , Judaism , XVII LXXXII ( 1969 ) . pp . 17 . 1-196 ; II . Busse ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help