sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:208

שהשתמש בה הגאון הארץ ישראלי ר' שלמה בר יהודה כנגד רב האי , אף על פי שר' שלמה ידוע היה בענוותנותו וביחסו הנוח לבריות : יודע לך יקיר כי בעזבם ישיבת צבי ובסורם אל משמעת ישיבת חוץ ייקל העון מהיושב כשבת , כי אחרים יותפשו אליהם ... והדמיות אשר כ [ תבו ] בעד השולח בם ברעה לדבר [ באחיהו , [ לתת דופי ברעהו , כל זאת להרבות כבודם , יש דין ויש דיין , יש יום יבושו בו כל המתהללים בשקריהם והמתפארים בקלון חבריהם ... כי באו מכתבי רבנו האיי אליכם ... וכל זאת יבקשו להרחיב גבולותם , ולו יכלו לפרוש על כל היושב רשתותם , כל זאת להרחיב הנאותם . " תחרות זו מסבירה את קובלנתו של רב האי על שר' בהלול , מחכמיה החשובים של קירואן , חדל לשלוח אליו את שאלותיו , 'כי נספח על חבורת ארץ הצבי , ' והוא מנסה להחזירו אליו . " ( כ ) הרצון להביא לאחדות במנהגים של הקהילות השונות , עקב החשש מגידול ההשפעה הקראית , שניצלה את הפילוג בין מנהגי חכמי ארץ ישראל לבין מנהגי ישיבות בבל לתעמולתה . הקראים ראו בכך עדות למסורות בלתי מהימנות שבידי ה'רבניים " . ' ( ג ) תחושה עמוקה של עדיפות המסורת הבבלית . תחושה זו חוזרת ונשנית בדבריהם של חכמי בבל כבר בזמנו של רב יהודאי גאון ( ראה להלן . ( המתיחות שעלתה מזמן לזמן בין בני ארץ ישראל שישבו במצרים ' ) אלשאמיין ( ' לבין בני בבל שישבו בה ' ) אלעראקיין ( ' ניזונה גם היא מן המתיחות ששררה בין שני המרכזים . האם נתן גידול ההשפעה הבבלית בארץ ישראל את אותותיו גם בתחום המנהגים ? כלום הסכימו בני ארץ ישראל לוותר על מנהגי אבותיהם ולסגל לעצמם את אלה של בני בבל ? אף פירקוי בן באבוי עצמו העיד , כי ניסיונו של רב יהודאי גאון להשפיע על בני ארץ ישראל לשנות את מנהגיהם , שאותם הגדיר כ'מנהגי שמד , ' לא עלה יפה , וכי הוא ויתר על ניסיון זה 'כדי שלא יהיו אפיקרסיך , דהיינו : חוטאים — אליבא דידיה — בזדון . טיעונם של בני ארץ ישראל היה עקרוני : 'מנהג מבטל להלכה . ' וכבר הראו ל' גינצבורג , י"נ אפשטיין ואחרים , כי למעשה לא היה מקורם של מנהגי ארץ ישראל במנהגים שנוצרו עקב גזירות , בימי שמד , אלא הם נבעו ממסורת ארץ ישראלית קדומה , והתאימו לשיטת התלמוד הירושלמי . "" שני דורות לאחר פעולתו של פירקוי מוצאים אנו התנגדות חריפה למנהגי ארץ ישראל אצל רב נטרונאי ואצל רב עמרם בר שישנא ( שניהם מישיבת סורא , באמצע המאה iro t קשים במיוחד דבריו של רב עמרם : ואי קאמרינן בני מערבא אשת ישראל שנשתמרה , אביה יורש כתובתה , טועים אינון ותועין אינון ושוא ודבר כזב קאמרי' ולית למיחש לה משום מידעם בעלמא ... הלין דברים בטלין אינון . " 115 ראה : מאן , היהודים במצרים , ב , עמ' 116 . 126 ראה : מאן , מקורות ומחקרים , א , עמ' 117 . 120 מרגליות , החילוקים , עמ' " s . 23-21 מחקריהם צוינו לעיל , בהערה . 22 ראה גם אצל מרגליות , החילוקים , עמי , 7 הערה . 45 'מנהג מבטל להלכה , ' גנזי שכטר , כ , עמ' " 9 . 560 תשובות הגאונים שערי צדק , שאלוניקי תקנ"ב , חלק ד , שער ד , סימן מ , דף סג ע"ב ; וראה : מרגליות , החילוקים , עמ' . 20 תרגום : 'ואין לחוש לדבריהם בשל שום דבר שבעולם ... אלו דברים בטלים הם . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help