sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:207

התקופה זעומות ביותר . מן המקורות עולה בבירור , כי באותם ימים עדיין היתה גדולה יותר הזיקה למורשה הארץ ישראלית , ואפשר שנכונה הקביעה , כי את תקופת הסבוראים יש לראות כ'תקופה של שווי המשקל' במאבק שבין שני המרכזים . " עקבותיו של הגידול ההדרגתי בהשפעתה של בבל ניכרים גם בארץ ישראל עצמה . הדבר בא לידי ביטוי בהשפעתו של התלמוד הבבלי , שהלכה וגדלה בהדרגה , ואף חכמי ארץ ישראל קיבלוהו כמקור העיקרי לפסיקתם . כאמור , בולט הדבר במיוחד בתשובותיהם של חכמי ארץ ישראל במאה הי"א . "' ניסיונו של ר' אהרן בן מאיר בראשית המאה הי' לשמור על ההגמוניה הארץ ישראלית בקביעת הלוח — ניסיון שנכשל , כאשר התפוצות כולן , וכעבור זמן מה גם בני ארץ ישראל עצמם , קיבלו את דעתם של חכמי בבל — היה בו כדי להמחיש בבירור את עליית כוחה והשפעתה של בבל אף בתחום שניתנה בו כל השנים העליונות למסורת הארץ ישראלית . " עדות לגידול ההשפעה הבבלית בארץ ישראל עצמה מצויה בעובדה , שהגאון הארץ ישראלי ר' שלמה בר' יהודה שלח את בנו ללמוד בישיבתו של רב האי גאון בבבל ' ) יושב ושונה לפניו הלכות גדולות . ( ' הרי זו מעין הודאה בעליונותו של המרכז הבבלי , אלא אם כן נרצה לתלות מעשה זה בכך שר' שלמה בא לארץ מאפריקה הצפונית , או בקשיים הגדולים שעמדו בפני הישיבה ובפני היישוב היהודי כולו בזמנו . ניסיונו של ש"ד גויטיין להמעיט מערכו של מעשה זה ולתלותו באהבת הדעת גרידא , מסופק הוא " . גם דבריו של רב האי גאון , המבקש כי איגרתו תיקןרא בבתי הכנסת של ארץ ישראל , וכי 'זכות' מעין זו ניתנה כבר לאבותיו , מלמדים על גידול ההשפעה הבבלית : ותובעים אנו בבקשה מן ראש הץשיבה ] יחי לעד שיצוה להיקרא באגרת כרבים , כי כן נעשה לאבותינו שם פעמין רכות ... וכן יעשה ואל יאחר , ויודיע אותנו כי השלים החפץ וכי נקראה האגרת נגד כל העם ' . " למעשה אין זו בקשה גרידא , אלא מעין תביעה , והסמכות שבדבריו תעיד על כך . דווקא באותם ימים גדולה היתה התחרות בין בבל לבין ארץ ישראל על ההשפעה בצפון אפריקה ובמצרים , ובכל זאת מנסה רב האי להשפיע גם על ארץ ישראל עצמה . את ההסבר לתחרות זאת בין שני המרכזים ניתן לתלות בשלושה גורמים : ( א ) הקשיים הכספיים של הישיבות באותה תקופה , והרצון לגייס תמיכה בכל מקום אפשרי . מן המקורות עולה , כי פעולתו של רב האי בתחום זה היתה גדולה במיוחד , והוא דחק את רגליה של ישיבת ארץ ישראל על ידי פנייה אל אלה שתמכו בה בעבר . מכאן הלשון הקשה והבוטה 111 ' מרגליות , החילוקים , עמ' 111 . 3 ראה לעיל , הדיון בתשובותיהם שלחכמי ארץ ישראל . 112 מחלוקת זו נידונה במפורט על ירי ח"י בורנשטיין , ' מחלוקת רס"ג ובן מאיר , ' ספר היובל לכבוד ני סוקולוב , ורשה תרס"ד , עמ' . 189-19 י " ראה ; מאן , היהודים במצרים , א , עמ' < 107 ב , עמ' . 134-133 ומסתברת דעת מאן ( שם , א , עמ' noitibt , ( 119 היה לפני התגלות הסכסוך הנזכר כאן להלן , בין ר' שלמה לרב האי . גויטיין ( היישוב , עמ' ( 48 סובר , כי לימוד זה , כאחרים בזמנו , נובע מהמקובל באותם ימים לנדוד למרכזי חכמה . אך קשה להניח , שהגאון הארץ ישראלי לא היה מודע למשמעות המיוחדת שיש למקרה זה , לו אכן היה עדיין רואה בזמנו את ארץ ישראל כבעלת הבכורה בלימוד תורה . ראה גם לעיל הערה . 104 sser « 1 " 4 , ££ ! - * £ ! . rsancrn ren tsxj ( wa , x . שהעיר י' מאן , Additions et Rectifications ' . REJ , LXXI ( 1920 ) , pp . 1 10-112

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help