sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:206

בשירת הקודש של יהודי ספרד נתייחד מקום נכבד לזיקה אל ארץ ישראל . מכאן מסתבר , כי מבחינת הקשר הנפשי אליה , לא נפל חלקם של יהודי ספרד מזה של תפוצות ישראל האחרות ( ראה להלן . ( אך מבחינת מורשתה הרוחנית עמדה יהדות ספרד מלכתחילה תחת השפעתה המכרעת של בבל . בבל כמה מן האספקטים הקשורים בשאלת היחסים בין הישיבה הארץ ישראלית לבין הישיבות הבבליות הובאו לעיל , במהלך הדיון על טיבה של היצירה הספרותית שנתחברה בישיבה הארץ ישראלית , ועל שאלת קשריהם של המרכזים האחרים עם ישיבה זו . נסתפק כאן בסקירה כללית של יחסים אלה , ובהעלאת כמה נקודות נוספות . בחוגים מסוימים של ישיבות בבל או בחוגים המקורבים אליהן צמחה אידיאולוגיה , שבאה להסביר ולהצדיק את עליונותן על ישיבות ארץ ישראל 1 ולפיכך קבע הקב"ה שתי ישיבות לישראל שהוגין בתורה יומם ולילה ומתקבצין שתי פעמים בשנה באדר ובאלול מכל מקומות ... ואותן ב' ישיבות לא ראו לא שבי ולא שמד [ ולא שלל ] ולא שלט בהן לא יון , ולא אדום . והוציאן הקב"ה י"ב שנה קודם חורבן הבית בתורתן ובתלמודן ... אף לימות המשיח אין רואין חבלו של משיח , שכך כת' הוי ציון המלטי יושבת בת בבל המלטי מאדום הרשעה ... ואין ציון אלא ישיבה שמצוינין בתורה ובמצות ... ואין גאולה באה תחלה אלא לישיבה דבבל . בעקיפין אף ניתן למצוא בדברים אלה צידוק להישאר בבבל ולהימנע מעלייה לארץ ישראל . 108 אך לא היתה זו דעה אחידה , שאפיינה את הגיגיהם ומאווייהם של כל יהודי בבל . הופעתן של תנועות משיחיות באגפיה של ארץ זו — ובמיוחד באיזור פרס — בראשית תקופת הגאונים ; כפיפותם של חכמי בבל לחכמי ארץ ישראל בשאלת הלוח , עד אמצע המאה הט ; ' עלייתו של רב אחא משבחא לארץ ישראל באמצע המאה הח ; ' הבאתם של תושבים לא יהודים מבבל ומפרס אל ארץ ישראל ( כעיקר כשל שיקולים כיטחונים , כדי לחזק את עמידת הערבים בארץ כנגד הפשיטות הביזאנטיות ) ו גידול הזיקה לירושלים בסביבה המוסלמית ( בעיקר לקראת סוף התקופה ) — כל אלה לא יכלו שלא להשאיר את רישומיהם על יהודי בבל ופרס . עלייתם של יהודים רבים באופן יחסי מבבל ומשכנותיה אל ארץ ישראל במאות הז - ' הח' יש בה סיוע ברור להנחתנו זאת . כפי שעולה מדיוננו , הרי בחלקה הגדול של תקופת הגאונים היתה הזיקה לתורתם של גאוני בבל במרכזים היהודיים הדוקה יותר , בדרך כלל , ולמורשת הבבלית ניתנה הבכורה . ידיעותינו על ראשית 105 ראה מה שכתב על כך אסף , לצמיחת המרכזים , השלח , לה , עמ' . 409-398 106 יש לצרף את הנאמר לעיל לדיוננו כאן . שאלת יחסיה של בבל עם ארץ ישראל נסקרה בפירוט על ידי ל' גינצבורג , י"נ אפשטיין ואחרים ( לעיל , הערה . ( 22 לדבריו של י"נ אפשטיין , שם , יש להוסיף את אפשטיין , תורתה של א"י , עמ' 308 ואילך . שלא כבדיונים הקודמים , אין בידי להוסיף על דבריהם בנושא זה . המובא להלן מבוסס בעיקרו על הדיון של אפשטיין ועל דבריו וסיכומו של מרגליות , החילוקים , מבוא , עמ' ' ° 7 . 23-4 מדברי פירקוי בן באבוי , לוין , משרידי הגניזה , עמ' 8 . 396-395 נ " ראה מה שכתב על כך שפיגל , פירקוי ; גרוסמן , העלייה לא"י , עמ' m . 144-140 אסמכתאות לכל הגורמים המנויים כאן ( כולל שאלת העלייה ) ודיון מפורט בהם ראה : גרוסמן , העלייה לא"י , עמ' 136 ואילך .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help