sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:205

להזדקקות המרובה אל התלמוד הירושלמי ביצירתם של שני חכמי קירואן הגדולים , שלמדו לפני ר' חושיאל : בנו , רבינו חננאל , ורבינו נסים בר' יעקב . ייתכן שגם בתורת הסוד הושפעו קהילות צפון אפריקה מארץ ישראל , וההשפעה נמשכה גם בתקופה מאוחרת . על כל פנים , בשאלה שהופנתה אל רב האי גאון מישיבת קירואן מסופר כי ; כמה מחכמי א"י ומחכמי ארץ אדום = ] איטליה , [ אנשים חכמים חברים ונאמנים , מגידים כי ראו זאת בפרהסיא מי שלוקח עלים של קנים ושל זית וכותב עליהם ומשליכן כנגד הליסטים ולא יכלו לעבור ... אך התמונה הברורה העולה מן המקורות היא , שקהילות אפריקה במאות הי - ' הי"א היו נתונות בעיקר תחת השפעתה של כבל . אחת העדויות לכך היא ריבוי תשובות הגאונים שנשלחו אל קהילות צפון אפריקה . לדעת ש' אסף רובן המכריע של תשובות הגאונים שנשתמרו בכלל נשלחו לצפון אפריקה . הדעת נוטה לקבל השערה זו , אך מכיוון שחלק גדול מן השו"ת הללו אנונימיות , קשה לאמוד את מספרן . קהילות צפון אפריקה פנו בשאלות אל רב האי , וזה היה מנהגן הקבוע . לכן , כאשר שני חכמים מובהקים מצפון אפריקה — רב בהלול ור' חושיאל — לא פנו אליו בשאלות , הוא הקפיד עליהם . הוא ביקש מר' יעקב בן נסים , ראש ישיבת קירואן , שישפיע על חכמים אלה לכתוב אליו , ואף צירף למכתבו 'שתי אגרות פתוחות אל כל המערב , ' כדי לחזק את קשרי קהילות המגרב ' ) המערב ( ' עם ישיבתו . '" אף שקהילות צפון אפריקה היו נתונות בעיקר תחת השפעה בבלית , לא נתבטלו הקשרים של קהילות אלה עם היישוב בארץ ישראל ועם הישיבה הארץ ישראלית . הקשרים נמשכו בזכותם של עולי רגל , ובמיוחד בזכות קבוצות שעלו מצפון אפריקה ונשתקעו בארץ "" . גם לאחר עלייתם שמרו רבים מהם על קשרים ביניהם . בכמה מן המחלוקות שהיו בארץ הם נטלו חלק פעיל , ולעתים הם שימשו אף קבוצת לחץ , דבר המלמד על משקלם החשוב בחברה הארץ ישראלית . ככל הנראה אף שימש אחד מן העולים האלה בגאונות הארץ ישראלית . גם הישיבה הארץ ישראלית נהנתה מקשרים אלה . יהודי צפון אפריקה נמנו עם תומכיה החשובים , כפי שעולה ממסמכים שונים , רובם מן המאה הי"א . שניים מבני משפחות הגאונים הארץ ישראליים אף יצאו לקירואן ללמוד אצל חכמיה . " יהדות צפון אפריקה סייעה לקיומם של הקשרים המעטים שהיו בין קהילות ספרד לבין הישיבה הארץ ישראלית . ידוע על בני ספרד העולים לרגל לארץ ישראל , ואף על עולים הבאים לגור בארץ . 101 אוצר הגאונים למסכת חגיגה , ירושלים תרצ"א , עמ' 16 ואילך . ראה גם דברי השואלים , שם , עמי : 18 ' ואומרים לנו בני ארץ ישראל , ונתפחדנו מלהגיע אליהם , אלא כדי שנסמוך על פי קדוש וטהור כמו אדוננו . ' ראה גם דעתו של הירשברג , הקשרים , עמ' , 216 כי יש למצוא סיוע לזיקה אל ארץ ישראל בענייני הסוד גם באיגרת שנשתמרה בגניזה . אך עדיין ספק אם ' סודות גדולות' אכן מתייחס אל תחום המיסטיקה . 102 ראה להלן , הערה . 116 הוא רב בהלול שרב האי התלונן עליו 'כי נספח על חבורת ארץ הצבי . ' ראה שם , וכן אצל הירשברג , הקשרים , עמ' . 215-214 נ ( " על עולים מצפון אפריקה ראה : ספר הישוב , ב , עמ' כז . er ראה : ש"ד גויטיין , 'על סדרי העזרה ליישוב בארץ במאה הי"א , ' כתוך : גויטיין , היישוב , עמ' ; 131-115 הירשברג , הקשרים , עמ' . 219-217 על הלומדים ראה : מאן , מקורות ומחקרים , א , עמ' ; 333 ש"ד גויטיין , 'הרב , ' תרביץ , מה ( תשל"ו , ( עמ' . 66

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help