sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:202

הבכורה באשכנז למורשת הבבלית , עדיין ניכרה היטב השפעתה של המסורת הלשונית הארץ ישראלית . חשובה יותר הזיקה אל המורשה הארץ ישראלית , כפי שנשתמרה במנהגיהם של חכמים מסוימים ושל משפחות מסוימות . אך נראה לי , שגם עובדה זו לא סותרת את קביעתנו , שההשפעה הארץ ישראלית ירדה במאה הי"א . הדבר נבע מן ההקפדה היתירה של בני אשכנז , בעיקר בניהן של משפחות מיוחסות , לילך בדרכי אבותיהם הראשונים . קו זה הוא אחד הסממנים המאפיינים את החברה היהודית באשכנז עד תתנ"ו , ובמידה רבה גם לאחריה . מכאן , שהבנים תפסו מנהג אבותיהם בידיהם ותו לא . לפנינו שמרנות וזיקה אל מסורת משפחתית , גם כאשר ידעו לעתים הכנים כי מנהגיהם שונים היו מאלה של המורשה הבבלית . כללו של דבר , במאה הט' ובמאה הי , ' בעת ייסודן של הקהילות הראשונות באשכנז , היתה זיקה הדוקה למורשה הארץ ישראלית , בצדה של זיקה הדוקה אל המורשה הבבלית , ואין בידינו להכריע על סמך המקורות שהגיעו לידינו איזו מהן היתה עדיפה על חברתה . 90 השפעת המורשת הבבלית גדלה בהדרגה , והחל מאמצע המאה הי"א ניתנה לה הבכורה . לא ניתן לתלות התפתחות זו בכך שחכמי אשכנז לא הכירו את המסורות הארץ ישראליות . מקורות פנימיים וחיצוניים כאחד מלמדים , כי סוחרים יהודים מגרמניה ומצרפת נסעו לעתים קרובות אל ארצות הח'ליפות המוסלמית , ובכללן אל pK ישראל . על קארל הגדול מסופר כי נסתייע בסוחר יהודי ממגנצא , 'שהיה רגיל ללכת לארץ הקדושה ולהביא משם אל המדינות מעבר לים דברים רבים יקרים ולא ידועים , ' כאשר רצה לפגוע בכישוף ריכול ף ( Rkhuif ) ממגנצא . אף אם מסיבה כלשהי יועלה ספק במהימנות פרטי המעשה , הרי עצם הניסיון לתאר במאה הט' סוחר יהודי הרגיל לנסוע לארץ ישראל מלמד , כי מציאות מעין זו היתה קיימת ומוכרת . רש"י העיד על מעשיהם של 'קוראים הבאים מארץ ישראל , ' וספרים ארץ ישראליים הובאו באותה תקופה אל אירופה המערבית . מסתבר , כי סוחרים אלה העבירו שאלות מאשכנז לארץ ישראל , כדוגמת השאלות הנזכרות לעיל , משנת 960 ומשנת 1070 לערך , וכן שאלותיו של ר' משולם בר' משה בסוף המאה הי"א . מאחר שהעדויות הללו נשתמרו בדרך מקרה בלבד , ניתן להניח שלא היו אלה דוגמאות חריגות . ואכן , אחד מנתיבי הסחר של הסוחרים היהודים הךאדאניים עכר בארץ ישראל , כעדותו של אבן ח'ךךאך'בה , בן המאה הט . ' בין שמקורם של סוחרים אלה הוא באירופה ובין שהוא במזרח , יכלו הם בוודאי לשמש צינור חשוב להעברת מסורות תרבותיות הן מארץ ישראל והן מבבל אל המרכזים 8 ) 1 ראה בחיבורו הנזכר של אלדר ( לעיל , הערה 89 . ( 73 במקרים רבים מסתבר , שלא ידעו כי מקורם של המנהגים הוא כארץ ישראל . אך מצויים גם מנהגים , שמפורש בתלמוד כי מקורם במנהג ארץ ישראל , ולכן ידעו זאת בני אשכנז . למנהגים אלה היתה חשיבות רבה במיוחד בשאלת זיקתם אל ארץ ישראל . ראה : גרוסמן , הזיקה לא"י , נספח , עמ' , 92-78 הדיון על . nVn nunon Vvi pV- 'Dn mrVn jjyj , 7 J 7 J 7 , 9 ( 1 ההלכות המועטות שנותרו לנו מתורתו של ר' ליאונטין , רבו של רבינו גרשם מאור הגולה , שפעל במחצית השנייה של המאה הי' במגנצא , מלמדות כי בהלכות מסוימות הלך לפי המורשת הבבלית ובאחרות — לפי תורתם של בני ארץ ישראל . ( אף מצאנוהו חולק כמפורש על גאוני ככל . ראד :, שו"ת מהר"ם , דפוס פראג , מהדורת כלאך , סימן רסד ( . ראה בדיון בו אצל גרוסמן , חכמי אשכנז , עמ' . 86-80 - . 1275 . Berlin 1887-1902 . n . 75 frdnkischen und deutschen Reichc bis zum , lahre J . Aronius , Regesien in Geschichie der Juden r ' ריכולף שימש כארכיבישוף של מגנצא בין השנים . 813-787 92 ראה לעיל , הדיון בספר המעשים ובתשובותיהם של גאוני ארץ ישראל . ראה גם : ספר הישוב , ב , עמ' . 113

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help