sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:201

מספרן של דרשות המקרא המצויות אצל חכמים אלה הוא גדול . רבינו גרשם מאור הגולה אף העיר במפורש על דרכו זו , להסתמך על המקרא ועל המשנה בפסיקתו ; 'הלכך אין לנו ראייה לא מן המקרא ולא מן המשנה לפוסלו , אלא יש לסייע מן המקרא וממשנה שלא לפוסלו . ' ובמקום אחר : ' ואף על גב דלאו בפירוש כתיב האי דינה , ולא תנינה ליה בפירוש , איכא למימר מדוקיא דקראי ומדוקיא דמתניתין דדינה הכי . ' דרך זו נדירה ביותר בפסיקה המקובלת במרכזים יהודיים אחרים , ובאשכנז עצמה היא נעלמה כמחצית השנייה של המאה הי"א . במאות התשובות ששרדו מתקופה זו אין למצוא כלל דרשות מחודשות או דרשות שהורחבה תחולתן . אמנם , ר' שמואל בנו של ר' יהודה הכהן הסתמך בשאלה של הלכה למעשה על דרשה של המקרא , אך למעשה ציטט באותו עניין את דעת אביו , ותו לא . חבריו אף הביעו פליאתם על מעשהו זה . בספר חסידים , לעומת זאת , נשתמרו מאות אסמכתאות כאלה מן המקרא כמקור ללימוד מוסר השכל , וייתכן שהלכו בכך בעקבות חכמי אשכנז הראשונים . זיקתם של חסידי אשכנז אל אבותיהם הראשונים מן התקופה שלפני תתנ"ו היתה גדולה ביותר , והם אף לחמו להגן עליה מפני מנהגיהם ה'חדשים' של בעלי התוספות . אף כאן , אין בידינו ראיות חד משמעיות לקשור זיקה זו אל המקרא עם המורשה הארץ ישראלית דווקא , אך מסתבר לעשות כן , מהסיבות הבאות : ( א ) הזיקה ההדוקה אל המקרא המצויה בפיוט הארץ ישראלי ובספרות האפוקאליפטית שנכתבה בראשית ימי הביניים . איגרותיהם של גאוני ארץ ישראל אף הן מלאות שיבוצים מקראיים . ( ב ) רמזים לכך נשתמרו בתשובות המעטות של גאוני ארץ ישראל שהגיעו אלינו . ( ג ) השימוש בדרשות אלה בתשובותיו של רב סעדיה גאון יותר מאשר בתשובותיהם של גאונים בבליים אחרים . אפשר מאוד כי ר' סעדיה שמר בכך על מורשתה של ארץ ישראל , שבה שהה מספר שנים , לפני רדתו אל בבל '" . במחצית השנייה של המאה הי"א נותרה השפעה ארץ ישראלית חזקה בשני תחומים ו במסורת הלשונית ובקיומם של מנהגים שונים ( בעיקר בתחום הליטורגיה . ( אין להתפלא על שמירת המסורת הלשונית . מחד גיסא — הגייתו של קמץ כפתח ושל צירה כסגול , אין בהם משום סטייה מן המסורת ההלכתית של התלמוד הבבלי ושל גאוני בבל . מאידך גיסא — קשה היה לכנים לשנות את המסורת הלשונית ולא לילך בדרכי אבותיהם , ודווקא באותו תחום שראוהו רב ערך ביותר בעבודת הקודש שלהם : בתפילה , כאמור בדיוננו לעיל , על הקשר בין יהדות איטליה לבין ארץ ישראל . הפיוטים שחיברו אבותיהם הראשונים תפסו מקום מרכזי בתפילה , והם נוסדו לפי אותה מסורת של הגייה ו דבר זה הגביר את הקושי בשינוי המסורת הלשונית . עובדה היא , שעוד במאה הי"ג , שלדעת הכל ניתנה בה תרגום : 'ואף על גכ שדין זה לא נכתב בפירוש ולא נשנה בפירוש יש לומר מדיוק הכתובים ומדיוק משנתנו שכך הוא הדין . ' מחזור ויטרי , סימן קכה ; שו"ת רגמ '' ה , מהדורת ש' אידלברג , ניו יורק תשט"ז , עמ . 147 מעשה הגאונים , מהדורת א' עפשטיין , ברלין תר"ע , עמ' . 50-49 מן הדיון שם משמע , כי היתה זו מחלוקת עקרונית על הזכות לדרוש כתובים מן המקרא בשאלות של הלכה למעשה , ואף שלא לפי דרך דרשתם בתלמוד הבבלי . שהרי ברור לחלוטין , שגם ר' יהודה הכהן הכיר את הדרשה המובאת שם ממסכת כבא בתרא קנט ע"ב ' ) ההוא בברכה כתיב , ( ' אלא שלדעתו ניתן לחדש ולדרוש . " ראה : גרוסמן , הזיקה לא"י , עמ' . 73-69 כל הטיעונים שהובאו כאן נידונו שם כיתר פירוט ובצירוף דוגמאות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help