sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:200

תירוצים דחוקים . אמנם כבר ר' משולם בר' קלונימוס , רבינו גרשם מאור הגולה ור' יהודה הכהן נזקקו לתורתם של גאוני בבל , אך שימושם במקורות הבבליים היה מועט באופן יחסי . העדות הברורה ביותר לשינוי שחל במחצית השנייה של המאה הי"א הוא ספר מעשה המכירי , המביא מתורתם של גאוני בבל בכל עניין ועניין לעומת הבאות מעטות בלבד מתורתם של חכמי ארץ ישראל " . ככל הנראה , חובר במגנצא , זמן מה לפני כן , ספר ליקוטים מקיף מתשובותיהם של גאוני בבל , שנקרא בשם ספר בשר על גבי גחלים . ( ב ) זיקה הדוקה יותר של ראשוני חכמי אשכנז אל הספרות התנאית . מספרן של האסמכתאות מן הספרות התנאית שהביאו ר' משולם , רבינו גרשם מאור הגולה ור' יהודה הכהן בתשובותיהם גדול ביותר , והוא עולה על מספר המובאות מספרות זו אצל חכמי ספרד שפעלו באותה עת או אצל חכמים אחרים בכל תקופה בתר תלמודית אחרת . דרך זו בולטת במיוחד אצל ר' יהודה הכהן . הוא נזקק לספרות התנאית , ובמיוחד למשנה , הרבה יותר מאשר לתלמוד הבבלי . אמנם , אין הכרח לקשור זיקה זו למקורות התנאיים אל העדפת מורשתה של ארץ ישראל , וניתן לתלותה בהעדפת תורתם של חכמים ראשונים באשר הם . אך גם אם סברה אחרונה זו היא הנכונה , הרי בפועל לפנינו זיקה גדולה אל תורת ארץ ישראל , ועל כל פנים , לא נתפס התלמוד הבבלי גופו כמקור העיקרי לפסיקה . החל מאמצע המאה הי"א אין זיקה מיוחדת זו אל המקורות התנאיים באה יותר לידי ביטוי והיא נעלמת . ( ג ) זיקה הדוקה למקרא בשאלות של הלכה למעשה . דרך פסיקה זו מצויה אצל ר' משולם בר' קלונימוס , רבינו גרשם מאור הגולה , ר' יהודה הכהן ור' יוסף טוב עלם . גדולה במיוחד מידת הזדקקותו של רבינו גרשם מאור הגולה לדרך זו . חכמים אלה השתמשו בשלושה סוגי דרשות : דרשות שנרמזו בתלמוד ; שימוש בדרשה קיימת , תוך הרחבת היקפה ותחולתה ; יצירת דרשה מחודשת לחלוטין . מדרשות מעין אלה הסיק ר' יוסף טוב עלם , שאין הקהילה רשאית להטיל מסים על הקרקע , ור' יהודה הכהן למד על מידת סמכותו של הקהל , שחפץ להטיל מרותו על בני הקהילה . אמנם מסתבר , כי רוב דרשות כתובים אלה הובאו כאסמכתה גרידא , וכי למעשה ביסס המשיב את פסק ההלכה על שיקול דעתו . אך עובדה היא , כי גם דרך זו איננה מקובלת בפסיקה הבתר תלמודית . 82 על מעשה המכירי ראה לעיל . הערה . 20 ודאי הוא , שאין המקורות מאשרים את קביעתו של ש' אסף ( ספר הישוב , ב , עמ' מב-מג , ( כי הפרטים המעידים על הקשרים של בני צרפת ובני אשכנז עם ארץ ישראל , מרובים הם על אלה שהגיעונו בדבר הקשרים שבין מרכזים אלה לבין בבל . אחת מההבאות בספר הישוב , שם , אף עלולה להטעות : 'ר' נתן בן מכיר , אחי רבינו גרשום מאור הגולה , עומד בחליפת שאלות ותשובות עם ר' עמרם ירושלמי . ' קטע זה מובא כהוכחה לזיקת יהודי אשכנז אל ארץ ישראל , אך מספר מעשה המכירי ברור , כי ר' עמרם ירושלמי גר במגנצא ונמנה על חכמיה . אפשר שבא מירושלים ולכן נתכנה בתואר ' ירושלמי , ' אך אפשר שעלה אליה לרגל וביקר בה כלבד . ככל אופן . ברור כי חליפת השו"ת נעשתה עמו במגנצא . ראה : ספר הפרדס , ורשה תר"ל , סימן כג , וסידור רכנו שלמה מגרמייזא , מהדורת מ' הרשלר , ירושלים תשל"ב , עמי רעז . 83 ראה מה שכתבו על חיבור זה אף זולצבך , 'פסקי ספר בשר על גבי גחלים JJLG , v ( 1908 ) , pp . 367-370 , ' וי"נ אפשטיין , 'בשר על גבי גחלים . ibid , vm ( 1911 ) , pp . 447-451 'Ueberdas Buch נימוקי לקביעת זמן חיבור הספר באמצע המאה הי"א , אולי על ידי ר' יעקב בר' יקר , ראה : גרוסמן , חכמי אשכנז , עמ' 84 . 257-254 דברי ר' יוסף טוב עלם , שו"ת מהר"ם , דפוס פראג , מהדורת כלאך , בודפסט תרנ"ה , סימן תתקמא ! דברי ר' יהודה הכהן , כל בו , נאפולי ר"ן , סימן קמב .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help