sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:199

משקלם של שני הגורמים האחרים , הליטורגיה והמנהג , בהערכת הקשרים בין אשכנז לבין ארץ ישראל רב יותר , ולהם ערך של ממש . ודאי הוא , כי ההשפעה שהיתה לנוסח תפילות ופיוטים ארץ ישראלים על הליטורגיה האשכנזית מלמדת על זיקתו של היישוב היהודי באשכנז אל ארץ ישראל . אך אין בעובדה זו כדי ללמד על העדפת מורשתו של המרכז הארץ ישראלי על פני זו של המרכז הבבלי , שהרי ההשפעה הארץ ישראלית עיקרה בתחום הפיוט שבתפילה . ויותר מכך , תפילות הקבע של מנהג בני אשכנז מקורן דווקא בהשפעה בבלית -.נהוג לומר שמנהג אשכנז מקורו הוא במנהג ארץ ישראל הקדום ... ומאידך מקור מנהגי ספרד ותימן הוא המנהג הבבלי הקדום . יש להדגיש שחלוקה זאת אינה תופסת לגבי תפלות הקבע . כל הכלול בתפלות הקבע של נוסח אשכנז ... מקורו בפסקי גאוני בבל ולקוח בעקיפין מן התלמוד הבבלי ; סדר רב עמרם גאון ( מאה ט ) קבע המסמרות לצורת התפלה בכל מקום ויצר אחדות בין כל המנהגים , וחכמי אשכנז וצרפת ידעו זאת היטב * . גם המסורת הלשונית והזיקה למנהגי ארץ ישראל , עם כל חשיבותן , אין בהם כדי להוכיח את מתן הבכורה למורשת הארץ ישראלית , כפי שיידון להלן . אך בדיקת טיבה של היצירה הספרותית שנתחברה באשכנז באותה תקופה יש בה כדי לתרום תרומה חשובה לדיון בשאלה זו . מחד גיסא — מאשרת היא את עצם הזיקה למורשה הארץ ישראלית , ומאידך גיסא — מגבילה את תחומה ומלמדת , כי החל מאמצע המאה הי"א ניתנה בבירור הבכורה למורשה הבבלית . שלוש הוכחות לכך : ( א ) ההזדקקות למקורותיהם של גאוני בבל והעדפתם . החל מאמצע המאה הי"א גדל באופן ניכר מספרם של המקורות הבבליים , תשובות גאוני בבל ומקורות הלכתיים אחרים , שנעשה בהם שימוש על ידי חכמי אשכנז . מתקופה זו ואילך לא מצאנו נכונות מפורשת לחלוק על חכמי בבל או על התלמוד הבבלי , כפי שמצוי בתורתם של רבינו גרשם מאור הגולה ור' יהודה הכהן , שפעלו במחצית הראשונה של המאה הי"א , אף לא במקום שהמסורת שונה מזו של הירושלמי " . ישנו גידול רב ממדים בשימוש במקורותיהם של גאוני בבל בהשוואה לתקופה שקדמה לה . השינוי איננו כמותי בלבד . חכמי אשכנז בסוף המאה הי' ובראשית המאה הי"א נכונים היו לחלוק במפורש על גאוני בבל ואף על התלמוד הבבלי . כן עשה ר' ליאונטין וכן עשו רבינו גרשם מאור הגולה ור' יהודה הכהן *" . לא מצינו אף מחלוקת מפורשת על הבבלי או על גאוני בכל במחצית השנייה של המאה הי"א . סמכותם של גאוני בבל הוכרה כסמכות עליונה שיש לקבלה . ולא זו בלבד , אלא כאשר בני מכיר נתקלו בסתירה בין מנהגי אבותיהם לבין המצוי בתלמוד הבבלי , העידו במפורש על פליאתם הגדולה , מבלי ששיערו כלל כי מסורת אחרת היא . הם לא העלו על דעתם כי אבותיהם חלקו במודע על התלמוד הבבלי , בהעדיפם את המסורת הארץ ישראלית . אף ייתכן שהעדיפו שלא להודות בכך , וחיפשו ( עורך , ( הגירה והתיישבות בישראל ובעמים , ירושלים תשמ"ב , עמי . 128-109 78 ד' גולדשמידט , מחזור לימים הנוראים לפי מנהג בני אשכנז , א , ראש השנה , ירושלים תש"ל , עמ' טו . ראה גם : י"מ אלבוגן — י' היינמן , התפילה בישראל בהתפתחותה ההיסטורית , תל אביב תשל"ב , עמ' ; 6 Berlin 1859 , p . 38 L . Zunz , Die Rims des synagogalen Gollesdienstes . 79 דוגמאות לכך ראה : גרוסמן , הזיקה לא"י ; גרוסמן , חכמי אשכנז , בדיון בפעולתם של חכמים אלה . ° ראה : גרוסמן , הזיקה לא"י , עמ' , 68 הערות 33-32 ועמי ' . 73 מעשה הגאונים , עמ' . 49

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help