sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:198

ישראליות , והמנהג האשכנזי הקדום — בתחום זה ואף באחרים — הושפע ממנהגם של בני ארץ ישראל . ( ד ) למסורת הלשונית של בני אשכנז היתה זיקה הדוקה למסורת הלשונית הארץ ישראלית . ( ה ) ביסודותיה של הקהילה האשכנזית הקדומה מצויה השפעה ארץ ישראלית , הן בטיבם של המוסדות שהקימה לה הקהילה והן במקומו ובמעמדו של הפרט בתוכה . למעשה , לא נבדקו ראיות אלה בדיקה של ממש , ואין בהן כדי להוכיח את התיאוריה הנזכרת . כשם שבאו מהגרים מאיטליה כך באו מהגרים מצרפת הצפונית ( כלומר : צפונית לנהר לואר ; ( Loire ומצרפת הדרומית , וככל הנראה במספרים גדולים יותר . מהגרים הגיעו אל צרפת הצפונית מספרד ומפרובאנס , והשפעתה של בבל על מקומות אלה היתה גדולה יותר , לדעת הכל , מאשר השפעת ארץ ישראל . מהגרים אלה יכולים היו אפוא להביא עמם את המסורות הבבליות . ואף על עצם ההנחה שיהדות איטליה העדיפה את המרכז הארץ ישראלי במאות הי - ' הי"א קשה לדבר , כפי שהראינו לעיל . הוא הדין בשאלת ההשפעה הארץ ישראלית על יסודות ארגונה של הקהילה האשכנזית הקדומה . שלושה סממנים מייחדים קהילה זו ; ( א ) האוטונומיה הגדולה שזכו בה בני הקהילה ( חוסר כפיפותם לשלטון מרכזי ) ו ( ב ) הסמכות הגדולה של הקהילה על בניה , כפי שבאה לידי ביטוי בפונקציות הרבות שהיא מילאה ובזכויות התחיקה והאכיפה שניתנו לה ; ( ג ) מעמדו ומשקלו של הפרט בתוך הקהילה . קווי ייחוד אלה נמצאו אף בקהילות היהודיות שבערים ההלניסטיות בארץ ישראל בימי השלטון הרומאי , עוד לפני עליית המשטר ההירוקראטי , שנציגו העליון היה הנשיא . לפי זה נצטרך להניח , כי מסורות אלה , שפסקו בעיקרן בתקופה כה מוקדמת , נשתמרו כמסורת ערטילאית זמן רב ובאו לידי ביטוי במאה הי' בגרמניה , והדבר נראה דחוק . השערתו זו של בער , כי בארץ ישראל נתחדשה בתקופת הגאונים דמותה הדימוקראטית של הקהילה , לא מצאה את אישורה במקורות שנתגלו בינתיים בגניזה הקאהירית . את ההסבר להתפתחות יסודותיה של הקהילה האשכנזית במאות הי - ' הי"א יש לחפש , ככל הנראה , בתחום שונה : המבנה הסוציו ^ קונומי של משפחות המהגרים ושל הקהילות הראשונות באותה תקופה , והקשיים הרבים שנצבו בפני אותן קהילות , שהיו קטנות באוכלוסיהן , בימים הראשונים להקמתן . 72 ראה : שכטר , מחקרים : פליישר , שירת הקודש , במקומות רבים בספר . " ראה : א' אלדר , 'מסורת הקריאה הקדם אשכנזית , ' חיבור לשם קבלת התואר דוקטור לפילוסופיה של האוניברסיטה העברית בירושלים , תשל '' ז . 74 בער , היסודות , עמ' 12 'קרוב מאוד להוסיף ולשער , כי בארץ ישראל נשמרה ונתחדשה "בתקופת הגאונים" דמותה הדמוקראטית של הקהילה , וכי פה הונחו היסודות של צורות הארגון הנודעות של הקהילה האירופית בימי הביניים . ' וראה גם המשך דבריו שם . איגוס קבע כן בביטחון מלא : was transmitted orally from the daysof the Second middle ages ... but every oneof its numerous details complex Law , no doubt , was not developed in the 'However , this : ! ruin ) Temple' על כל פנים , חוק מורכב זה , ללא ספק , לא התפתח בימי הביניים , אלא כל אחד מפרטיו המרובים הועבר בעל פה מימי הבית השני Neuman , Philadelphia 1962 , p . 4 Jewry ' , Studies and Essays in Honor ofA . A . 'The Oral Traditions of Pre-Crusade Ashkenazic A . Agus , . ( יג ראה : בער , היסודות , עמ' : 3-2 א' גרוסמן , 'ראשיותיו ויסודותיו של מנהג עיכוב התפילה , ' מלאת , א , תל אביב תשמ"ג , עמ' 76 . 219-199 מחקרים חשובים כנושא זה פרסם ש"ד גויטיין , ראה ; גויטיין , היישוב ; גויטיין , חברה , ב . ראה גם מ' גיל , לעיל , הערה . 2 7 ראה : א' גרוסמן , 'הגירת יהודים אל גרמניה והתיישבותם בה במאות ט-יא , ' בתוך : א' שנאן

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help