sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:197

תשובותיו של ר' משולם בר' קלונימוס מלוקא , ( Lucca ) מחכמיה המובהקים של איטליה הצפונית במחצית השנייה של המאה הי / מבוססות במידה רבה על התלמוד הבבלי ועל תורתם של גאוני בבל . הוא אף הציע את שאלותיו במישרין אל רב שרירא גאון . אמנם איגוס ניסה להסביר פנייה זו אל בבל בהצעה , שבשאלות הלכה פנו מאיטליה ומאשכנז רק אל ארץ ישראל , בעוד שבשאלות של פירוש מקורות בתלמוד , כמו שאלותיו של ר' משולם , פנו אל בבל . אך חלוקה זו קשה להולמה . לפירוש הסוגיה יש לעתים השלכה על הפסק . יתר על כן , לאחת משאלותיו של ר' משולם , שם , יש זיקה ברורה אל פסק ההלכה . תשובותיהם של גאוני בבל בשאלות של הלכה למעשה שימשו גם הן מקור חשוב לפסיקתם של ר' משולם ושל אביו , ר' קלונימוס . לעומת זאת , נזכר התלמוד הירושלמי פעם אחת בלבד בתשובותיהם הרבות ( שמספרן מאה לערך . ( תיאוריה אחרת , של א"י שכטר , מנסה לטעון כי דווקא במאה הי' גדלה השפעתה של ישיבת ארץ ישראל על איטליה ועל מרכזים אחרים בתפוצה , וכי איטליה שימשה בתקופה זו , ואף במאה הי"א , מתחרה של כבל על ההגמוניה הרוחנית במרכזים היהודיים . אך תיאוריה זו אין לה על מה שתסמוך , והמקורות הנזכרים לעיל סותרים אותה בבירור . אשכנז יהדות אשכנז תוארה כאמור , גם היא , כמי שעומדת תחת ההגמוניה של הישיבה הארץ ישראלית . חמש ראיות הוצעו לתיאוריה זו : ( א ) היישוב היהודי באשכנז הקדומה מורכב היה ממהגרים רבים שהגיעו מאיטליה . סביר להניח , כי מהגרים אלה נטעו במקומם החדש את זיקתה של יהדות איטליה אל ארץ ישראל . ( ב ) הפניות בשאלות מגרמניה אל גאוני ארץ ישראל בשנת 960 וסביב שנת , 1070 ושרידים מתורתם של חכמי ארץ ישראל הנמצאים ביצירתם הספרותית של חכמי אשכנז הראשונים , מלמדים על קשר עם ארץ ישראל . ( ג ) הליטורגיה האשכנזית הקדומה הושפעה במידה רבה מנוסחן של תפילות וברכות ארץ 67 שאלותיו של ר' משולם פורסמו על ידי ל' גינצבורג , . Geonica . 11 . New York 1909 , p . 57 הן נידונו במפורט על ידי ב"מ לוין , רב שרירא גאון , יפו תרע '' ז , עמ' . 39-32 שאלה מס' 11 ( לוין , שם , עמ' , ( 38 בדבר דרך אכילת קורבן פסח , היא הלכתית בעיקרה . אמנם ר' משולם תלה אותה כפירוש הסוגיה במסכת פסחים , אך לפירוש זה יש השלכה ברורה על המעשה , ואין לדחות זאת בטענה שמצווה זו לא נהגה לאחר החורבן . ראה איגוס , תשובות , עמ' . 196 68 ראה תשובת ר' משולם , בתוך : העיטור , גט חליצה , ב , ניו יורק תשט"ז , דף ה ע"ד . יש לתקן לפי זה מה שכתב מרגליות , הלכות קצובות , מבוא , עמ' , 10 שאין הירושלמי מובא כלל על ידי שני חכמים אלה . 69 שכטר , מחקרים , עמ' . 40-33 אמנם דבריו של רב האי גאון ' ) ודבר זה עיקר , וכל השבושים מחכמי' הבאים מרומי משבשים אתכ , " תמים דעים , ורשה תרנ"ז , סימן קיט ) מלמדים על מורת רוחו ממנהגים שונים ( כנראה בתחום הליטורגיה , ( שהובאו מאיטליה לצפון אפריקה ( חלקם כנראה מקורם בתורת ארץ ישראל , ( אך רב עדיין המרחק בין השפעה מסוימת של המרכז האיטלקי לבין תחרות בין שני המרכזים על ההגמוניה . 7 " לחקר זיקתה של יהדות אשכנז הקדומה ( עד שנת תתנ"ו , ( 1096 אל המורשה הארץ ישראלית הקדשתי דיון מפורט . ראה גרוסמן , הזיקה לא"י , עמ' ; 92-57 תגובת י' תא שמע , ק רית ספר , נו ( תשמ '' א , ( עמ' , 352-344 ותשובתי בציון , מז ( תשמ"ב , ( עמ' . 197-192 כאן הובאו עיקרי הדברים בלבד . ' השאלות נזכרו לעיל , בהערה . 30 על השרידים הספרותיים ראה : שי אסף , מבוא לספר הישוב , עמ' מג , ובדיון להלן .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help