sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:194

את שאלת קשריהם של המרכזים היהודיים באגן הים התיכון — ובמיוחד יהדות מצרים — אל הישיבה הארץ ישראלית , אך תרומתה של הגניזה לחקר קשריה של הישיבה עם המרכזים היהודיים בארצות אירופה הנוצרית , מעטה בלבד . אין ספק , שהתנהל מאבק בין הישיבה הארץ ישראלית לבין הישיבות הבבליות על ההשפעה בתפוצות , אך מידת עוצמתו של מאבק זה , ולעתים אף תוצאותיו , אינן ברורות די הצורך . במיוחד גדול הספק ביחס לחלקה הראשון של התקופה , למאות הז - ' הט . ' בדרך כלל מקובל לומר , שהישיבות חילקו ביניהן את ההשפעה . כך , למשל , תיאר זאת ב' קלאר : ההיסטוריוגראפיה היהודית של הדורות האחרונים , כשבאה להכניס סדר בהתארעות מדינית ותרבותית זו , ששמה 'תולדות ישראל' ואשר גיא חזיונה הוא העולם כולו , חילקה אותה לפי יחידות גיאוגראפיות של העת החדשה ותיארה את ההיסטוריה היהודית בארץ ישראל , בבבל , באשכנז , בספרד וכי . ' אבל חלוקה זו אינה הולמת את האלף הראשון שלאחר החורבן . לאותו פרק זמן יאה החלוקה לשנים : בבל ובנותיה מכאן וארץ ישראל ובנותיה מכאן ... שני תחומי שלטון אלה מפלגים את היהדות לשנים , ל'אנשי מזרח , ' שבבל היא ארץ הראשה שלהם , ול'אנשי מערב , ' שמרכזם הוא בארץ ישראל . שניות זו קובעת לא רק את גורלה המדיני , אלא גם את פרצופה הרוחני של היהדות למשך אלף שנים , ורק המיזוג וטשטוש הגבולין , שחל לאחר מכן , העלים אותה מעיני הדורות האחרונים . חקירה יסודית של מידת השפעתם של שני המרכזים תלויה כמידה רבה בבדיקתם ובחקירתם של הנושאים הבאים : ( א ) מקומה של ארץ ישראל בתודעתה של הסביבה הנוצרית והמוסלמית , אשר בתוכה חיו ופעלו היהודים . ( ב ) קשרים בפועל שהיו להם למרכזים השונים עם ארץ ישראל ועם בבל . ( ג ) שיטתם של חכמים בלימוד ובפסיקה ההלכתית . ( ד ) מקורם של מנהגים מקומיים ושל מסורות הלכתיות והשתלשלותם . ( ה ) מקורן של מסורות ספרותיות ולשוניות של חכמים והשתלשלותן . רק חלק מנושאים אלה נידון עד עתה כמפורט בספרות המחקר . מטבע הדברים יובאו בסקירתנו כאן עיקרי הדברים בלבד . איטליה יותר מכל ארץ אחרת באירופה הנוצרית , גדולה היתה זיקתה של איטליה אל ארץ ישראל ואל מורשתה הרוחנית . במיוחד אמורים הדברים בחלקה הדרומי , באיטליה הביזאנטית . לזיקה זו שורשים היסטוריים עמוקים עוד מן התקופות הקודמות — הרומית והביזאנטית , שבהן היו ארץ שראל ואיטליה תחת שלטון מדיני אחד . 54 עקבותיה של זיקה זו ניכרים בבירור גם בתקופת הגאונים , שלובים בחקר טיבה של הישיבה ומוסדותיה . ראה על כך גיל , לעיל הערה . 2 " ב' קלאר , מגילת אחימעץ , אחרית דבר , עמ' 4 . 115-114 י דאה המקורות והספרות שהביא בשאלה זו מרגליות ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help