sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:192

ממגנצא ! מקומו של התלמוד הבבלי בולט ביותר בתשובות . וכל הדיון מבוסס עליו . עובדה זו מלמדת . כי מתן הבכורה לתלמוד הבבלי לא היתה נחלתם של חכמים הקשורים לבבל בלבד , אלא גם של חכמי ארץ ישראל מובהקים . היה זה תהליך מתמשך , שלא ניתן היה עוד להתעלם ממנו ולעמוד כנגדו . כאמור , מצינו זיקה הדוקה למקרא בעיסוקיהם של בני ארץ ישראל במדרש ובפיוט . ומסתבר שגם בפסק ההלכה שימש המקרא , על ידי דרשות של כתובים שהובאו כאסמכתא . אמנם , אין בשרידי המקורות שהגיעו אלינו מתורתם של בני ארץ ישראל בהלכה משום הוכחה חד משמעית לכך ( ספר המעשים , ורוב התשובות של גאוני ארץ ישראל , הנם סיכומי הלכות בלבד , ללא משא ומתן של ממש , ( אך ישנם רמזים לכך . הוא הדין במידת ההזדקקות של חכמי ארץ ישראל לספרות התנאית בפסקיהם , ומידת העיסוק בספרות זו בכלל , ואף על כך מועטות הידיעות שבידינו . קו אפיון מעניין אחר העלה מ' מרגליות . לדעתו , שימשו ליקוטי הלכות מתחומים שונים דרך ספרותית אופיינית ליצירה ההלכתית של בני ארץ ישראל , ומליקוטים אלה נטלו בני אשכנז וצרפת הראשונים : האופי של החיבור שלפנינו = ] פנקס הלכה ארצישראלי ] הוא ליקוטי ... נראה לי לשער שמוצאה של הצורה הספרותית של הספרים 'דבי רש"י , ' כ'ספר הפרדס' או 'מעשה הגאונים' שיש בהם אוסף פסקי הלכות בצרוף פירושים , נובע ... ן ומאותם ספרי הליקוטים ... בעוד שהצורה הספרותית של חיבורי הספרדים , כהלכות הרי"ף או הלכות הנגיד וריצ"ג . נקבעה ע"י הגאונים ... הנה הצורה הספרותית של חיבורי הצרפתים מדבי רש"י היא של חיבורים מלוקטים מהלכות ופירושים שמקורם בחיבורים א"יים , שהיו מעין ספרי שימוש ( מלשון פנקס ) שרשמו להם חכמים ותלמידים מחומר מלוקט ממקורות שונים לשמרו לזכרון . אך נראה לי שאין לקבל קביעה זו . מצינו גם באשכנז הקדומה את הדרך הספרותית של ריכוז הלכות סביב נושאים מיוחדים . אף שרדו מונוגראפיות או חיבורים שסודרו לפי נושאים והם ערוכים לפי שיטה ברורה . כגון הלכות טריפות של רבינו גרשם מאור הגולה , ספר הדינים = ) ספר השו"ת ) של ר' יהודה הכהן . ועוד . את ההסבר לטיבו המיוחד של ספר מעשה הגאונים , המבוסס למעשה על ספר מעשה המכירי ואיננו כלל מבית מדרשו של רש"י , יש לחפש בתחום אחר . יתר על כן , גם בארץ ישראל עצמה מצינו ספרים בהלכה שסודרו לפי עניין ושיטה , וקשה לראות את דרך הליקוט כסממן המאפיין את היצירה הארץ ישראלית . גם סממן אחר שמנה מרגליות עודנו מוטל בספק ' 'ספרות ההלכה הארץ ישראלית עוסקת כולה בקביעת הלכה פסוקה ולא בפלפולי הלכות * . ' קביעה זו נכונה לפי שרידי היצירה הארץ ישראלית 44 תופעה זו בולטת ביותר אצל חכמי אשכנז בסוף המאה הי' וכמחצית הראשונה של המאה הי"א : רי משולם בר' קלונימוס , רבינו גרשום מאור הגולה , ובמיוחד ר' יהודה הכהן . ראה עליהם י גרוסמן , חכמי אשכנז , עמ' 45 . 206-204 , 157-154 , 76-63 מרגליות , הלכות א"י , עמ' מ . ' י ראה : גרוסמן , בני מכיר , עמ' 47 . 129-121 הלכות טריפות הנזכר לעיל . כאמור , את חוסר השיטה של ספר המעשים מסתבר לתלות במציאות מיוחדת , בהיותו מעין סיכום של הכרעות בית הדין . 4 s מרגליות , הלכות א"י , עמ' . 16 מרגליות נתן סממן נוסף לספרות הארץ ישראלית ! היותה אנונימית , מבלי שייקרא עליה שם של מחבר . למעשה , במשא ומתן ההלכתי לא היה מקובל להזכיר שמות של חכמים בני התקופה , ותופעה זו מאפיינת גם את היצירה ההלכתית בבבל בראשית תקופת הגאונים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help