sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:191

והחילוקים שבין בני בבל לבני ארץ ישראל המשיכו להתקיים גם בתקופת הגאונים " . ניסיונותיהם של רב יהודאי גאון ותלמידיו להשפיע על בני ארץ ישראל , שיסגלו לעצמם את מנהגיהם של בני בבל לא עלו יפה , ובדרך כלל המשיכו הראשונים לשמור על מנהגיהם שלהם . הדעת נותנת , כי לחכמי הישיבה הארץ ישראלית היה חלק מכריע במציאות זו . עם זאת , בכמה מקרים הצליחו העולים מבבל , אגב מאבק , לטעת במקומותיהם החדשים את מנהגיהם שלהם . סממן אופייני ליצירה ההלכתית הארץ ישראלית בדורות הראשונים של תקופת הגאונים הוא מתן בכורה למקורותיהם של בני ארץ ישראל עצמם . השפעת התלמוד הבבלי לא ניכרה עדיין בארץ ישראל בראשית תקופה זו , והדבר מוצא את ביטויו בחלקים המקוריים של ספר המעשים , בהלכות טריפות , בפנקס ההלכה הארץ ישראלי שפרסם מרגליות , ועוד . השפעתו של התלמוד הבבלי גדלה בהדרגה , וככל שהמקור מאוחר יותר , ניכרת בו בדרך כלל מידה רבה יותר של השפעה בבלית . בסופה של התקופה היה תלמודה של בבל המקור ההלכתי העיקרי גם בפסיקתם של גאוני ארץ ישראל . תהליך זה של גידול השפעת התלמוד הבבלי הואץ ככל הנראה במידה רבה גם עקב עלייתם של בני בבל לארץ ישראל לאחר הכיבוש הערבי , עלייה שהיתה ככל הנראה גדולה בכמותה , והיא הטביעה את חותמה גם בנושאים אחרים . 41 עלייתו של תלמיד חכם מובהק כרב אחא משבחא באמצע המאה הח' שימשה קרוב לוודאי גורם משמעותי במיוחד בהתפתחות זאת . ייתכן כי בשבת ר' דניאל בן עזריה על כס הנשיאות והגאונות בארץ ישראל ( 1062-1051 ) אף ניתנה הבכורה לתלמוד הבבלי . מוצאו של גאון ארץ ישראלי זה היה ממשפחת ראשי הגולה בבבל , ושהייתו הארוכה בארץ זו בצעירותו , לפני הגירתו למצרים ולארץ ישראל , מטים את הדעת לכך . אלא שלא נשארו לנו דברי תורה מפרי עטו כדי לאשש הנחה זו . אך יש ליתן את הדעת , שגם מתחריו הקשים אשר נאבקו עמו ועם בנו דויד על ההשפעה בארץ ישראל , ר' אליהו ור' אביתר , שמוצאם ממשפחת גאוני ארץ ישראל , נזקקו בסוף המאה הי"א בעיקר לתלמוד הבבלי . כך עולה מתשובותיהם הנזכרות לעיל אל ר' משולם בר' משה 9 י ראה החיבור : החילוקים שבין אנשי מזרח ובני ארץ ישראל ( על השמות השונים לחיבור זה ראה מרגליות , החילוקים , עמ' , ( 24 במהדורותיהם של י' מילר , חלוף מנהגים בין בני בבל לבני ארץ ישראל , וינה תרל"ח ; מרגליות , החילוקים ; לוין , חלוף מנהגים , ובמבואו תיהם של מילר ומרגליות , שם . 40 על העניין כולו ראה במיוחד גנזי שכטר , כ , עמי ; 544-504 בספרות האחרת המנויה לעיל , בהערה , 22 ובהערה הבאה . ראה גם תשובת חכמי ארץ ישראל לבבל ' ) שלחו בני ארץ ישראל לראש ישיבת ארץ שנער , ( ' בה הגנו על מנהג אבותיהם בעניין אמירת קדושה בשבת בלבד וסירבו לשנותו . איגוס , תשובות , עמ' . 207-206 41 פירקוי מעיד כי : 'עד עכשיו אין אומרים בארץ ישראל קדוש ושמע אלא בשבת או בימים טובים בלבד בשחרית בלבד , חוץ מירושלים ובכל מדינה שיש בה בבלאיין , שעשו מריבה ומחלוקת עד שקיבלו עליהם לומר קדושה בכל יום . אבל בשאר מדינות ועירות שבארץ ישראל , שאין בהם בבלאיין . אין אומרים קדוש אלא בשבת ובימים טובים בלבד' ( גנזי שכטר , ב , עמ' . ( 556-555 לשון הריבוי 'ובכל מדינה' = ) מדינה , עיר ) מלמדת , שהיו לפחות כמה ערים שהתיישבו בהן בני בבל , וידם היתה על העליונה . לעומת זאת , למדים אנו מן המקורות עד כמה קינאו היהודים בימי הביניים בכל אתר למנהגי התפילה שלהם וסירבו לשנותם . יכולתם של בני בבל לשנותם בארץ ישראל תוך כדי 'מריבה ומחלוקת' מעידה , כי באותן ערים היה מספרם גדול . ואולי אף רוב האוכלוסייה היהודית היתה מבני בבל . על ערים אלה נמנתה גם ירושלים . ראה על עניין זה ? גרוסמן , העלייה לא"י . עמ' . 137-136 נ 4 ראה דיונו המסכם של ש"ד גויטיין , 'דניאל בן עזריה נשיא וגאון , ' שלם , ב ( תשל"ו , ( עמ' = ) 99-41 גויטיין , היישוב , עמ' . ( 187-132 בעניין העלייה מבבל ראה גם מ' גיל , לעיל , עמ' . 150-148 י ראה : גיל , מגילת אביתר , עמ' . 106-39

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help