sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:190

ראשי הגולה , ובארץ ישראל עצמה עד המאה הה' על ידי הנשיאים . אך קשה להניח , כי בשל כך ויתרה הישיבה הארץ ישראלית על התפקיד הנוסף ? מקום לימוד תורה ופירושה , שנהג בישיבות ארץ ישראל מראשיתן . במיוחד התבקש הדבר , כיוון שגאוני ארץ ישראל ראו עצמם כממשיכי המסורת הקדומה של הישיבה הארץ ישראלית , ובשל כך אף היו בהם כאלה שטענו לבכורה של ישיבתם . איחוד זה של ' תורה וגדולה , ' לפחות כלפי חוץ , היה בו כדי להגדיל את כבוד ישיבתם ואת סמכותה , ולסייע בהשגת התרומות הכספיות , שהיו חיוניות לקיומה ולביסוסה . מכתבי הגניזה הקאהירית הקשורים בארץ ישראל משקפים בעיקרם את מצבה של הארץ במאה הי"א . במאה זו חלה נסיגה גדולה ביותר בכוחו ובמעמדו של היישוב היהודי בארץ ישראל , בשל ההתערערות החמורה במצב הביטחוני . 'כמעט כל ידיעותינו על ישיבת "גאון יעקב" הגיעו אלינו מן המאה האחת עשרה — מאה שבה נפקדה הארץ בצרה אחר צרה והישיבה עצמה החלה להתפורר . ' אין אנו רשאים להסיק מהתמונה העולה מן האיגרות שנכתבו כאותם ימים קשים על תפקידיה וסדריה של הישיבה במאות השנים שקדמו לה . על מגבלה זאת של מסמכי הגניזה כמקור לחקר תקופת הגאונים כולה , העמידנו כבר ש"ד גויטיין , במקומות שונים . העובדה , שרוב שרידי יצירותיהם ההלכתיות של חכמי ארץ ישראל הם מראשית תקופת הגאונים , מסייעת להנחה שבאותם ימים אכן שימשה הישיבה הארץ ישראלית מרכז ללימוד תורה . אך מתחת ידם של גאוני ארץ ישראל יצאו תשובות מועטות יחסית , כיוון שהשואלים העדיפו את תורתם של גאוני בבל . מעלת תורתן של ישיבות בבל ופרסומן בתפוצות היו גדולים יותר . אין זה מקרה , שגם ' החכמים החברים שבירושלים' פנו בשאלה אל גאון בבלי . אף מסתברת דעתו של י' מאן , כי רוב תשובותיהם של גאוני ארץ ישראל נשלחו אל ארצות הים התיכון לא דרך מצרים , ולכן לא נשתמרו בגניזה הקאהירית ( לעיל , הערה . ( 27 במיוחד ראוי לציין כי קהילות ישראל בסוריה היו נתונות בחלק מן התקופה תחת סמכותה של הגאונות הארץ ישראלית . ואכן , מספרן של תשובות גאוני בבל שנשלחו לקהילות היהודיות בסוריה ונשתמרו זעום ביותר בהשוואה למספר הרב של תשובות שנשלחו לצפון אפריקה ולספרד . ההתייחסות בספרות האשכנזית אל 'תשובות' גאוני ארץ ישראל בלשון רבים מסייעת גם היא להנחה , כי לפני הכותבים היו תשובות נוספות שלהם , אך הם לא הביאו אותן בכתביהם , וכך אבדו עקבותיהן . מטבע לשון זה מצינו בקובץ התשובות מחכמי ארץ ישראל שבכתב יד 'הגהות מרדכי הגדול , ' שפרסם איגוס , ובספרי ליקוטים אשכנזיים אחרים . הדעת נוטה לקבל פירוש זה גם בקטע שפרסם ב"מ לוין ? 'כך מצאתי אני אברהם בתשובות של אנשי ארץ ישראל עליהם השלום . ' מסתבר , כי המדובר בקבצים שכללו תשובות מספר — ואולי אף תשובות רבות — של גאוני ארץ ישראל , ומתוכם בחרו הכותבים את אשר היו זקוקים לו ואת אשר נראה להם . היש קווים אופייניים לשיטתם של חכמי הישיבה הארץ ישראלית בפסק ההלכה ? האם לחיבוריהם ההלכתיים יש ייחוד , הן מבחינת התוכן והן מבחינת הצורה ? אין ספק , שבני ארץ ישראל שמרו לאחר חתימת התלמוד הירושלמי על מסורות אבותיהם , 37 גויטיין , שם . ראה גם מ'גיל , ארץ ישראל , א , עמ 278 ' ואילך . 8 י 'תשובות אנשי ארץ ישראל , ' גנזי קרם , ד ( תר"צא עמ' . 50

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help