sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:189

הכותרת שבראש קבוצת שאלות זו משונה היא ? . 'אילו תשובות שאילות דנפקו מקמי ראשי ישיבות דבבל ומירושלים שנת חמס"ר לחורבן בית הקב"ה שישתכלל בעגלא , אמן . ' לאחר הכותרת הובאו שבע תשובות , ובסופן המילים : 'ע"כ = ] עד כאן ] התשובות מגדולי בבל ודירושלים הניזכרין לעיל . ' במקום אחר באותו כתב יד מצויה קבוצה נוספת של שו"ת , חמש עשרה במספר , הפותחות בלשון : ' מתשובות ראשי ישיבות בבל וירושלים . ' אחת מהן מפורש בה , כי נשלחה על ידי חכמי ארץ ישראל לבבל ' ) לראש ישיבת ארץ שנער , ( ' ובה הגנו הכותבים על מנהגם לומר קדושה רק בשבת . כמה מן התשובות יצאו ללא ספק מתחת ידם של גאוני בבל , ושמם מפורש בהן . הבעלות על האחרות מוטלת בספק . אף שקשה לקבוע מסמרות כשאלת זהותם של המשיבים , הדעת נוטה לומר , כי לפני המעתיק מצוי היה קובץ ( ואולי כמה קבצים ) אשר כלל תשובות של חכמי ארץ ישראל ותשובות של גאוני בבל , וכי הוא העתיק מקובץ זה מבלי לציין במדויק את מקורה של כל תשובה . בכל מקרה , קרוב ביותר להניח , שאכן חלק מהן יצאו מתחת ידם של גאוני ארץ ישראל " . אמנם רשימה זו של היצירה ההלכתית של חכמי ארץ ישראל , הכוללת פסקי הלכות ושאלות ותשובות , כסיכום לתקופה של חמש מאות שנה , איננה נכבדה , אך אין לשכוח , כי לפני שנים לא רבות היו גם שרידים אלה גנוזים ונעלמים , וארץ ישראל נחשבה כמי שהיצירה ההלכתית פסקה מבתי מדרשיה . יתר על כן , רוב השרידים הללו הגיעו אלינו במקרה , ואינם משקפים את העשייה הספרותית ההלכתית במלואה . עם זאת , אין להפריז בתיאור היקפה של יצירה זו ולשער כי בפועל היתה גדולה ועניפה בהרבה . לו היה כן , קשה להניח שרישומם של ספרי ההלכה הארץ ישראליים לא היה ניכר יותר בספרות ההלכתית של ימי הביניים , שנשתמרו בה קטעים מרוב החיבורים ההלכתיים המכרים לעיל , אשר עקבותיהם נתגלו בינתיים גם בגניזה הקאהיר' ת . גם דבריו של רבנו חננאל ( להלן הערה ( 124 מלמדים שיצירה זו היתה מצומצמת . זו עדות של בן הדור , ויש לקבלה כמהימנה לפחות ביחס למאות הי - ' הי"א . ש"ד גויטיין העלה לאחרונה הסבר להיקפה המצומצם של היצירה ההלכתית של חכמי ישיבת ארץ ישראל . לרעתו לא היתה ישיבת ארץ ישראל לפי טיבה מקום לימוד , אלא 'מועצה עליונה לציבור היהודי , ' בבחינת סנהדרין ובית דין גדול . תפקידו של הגאון הארץ ישראלי 'היה דומה לזה של ראש הגולה בארץ בכל ואגפיה " . ' הפונקציות המדיניות הן שעמדו במרכז עשייתו . סיוע לדעתו זאת מצא גויטיין בעובדה , שכמעט שלא הגיעתו שאלות ותשובות מגאוני ארץ ישראל בהשוואה לאיגרותיהם הרבות העוסקות בענייני הציבור , שנשתמרו בגניזה , וכהשוואה למספרן הגדול של תשובותיהם של גאוני בבל . אך דומה , כי יש עדיין מקום לספק כדבר קביעה כוללת ורבת משמעות זו . אין ספק , שאכן סמכויותיו ותפקידיו של הגאון הארץ ישראלי היו שונים מאלה של הגאון הבבלי . הוא החזיק בידו גם ' כתר מלכות' של הנהגה ציבורית ומדינית , 3 ' 1 פונקציות שמולאו בבבל בכל תקופת הגאונים על ידי 34 אין לכלול בהן את מה שהביא אסף , ספר הישוב , ב , עמ' , 3 ! מספר , 73 מתשובת ר' עמרם ירושלמי . חכם זה גר במגנצא ובה כתב את תשובתו הנזכרת . ראה גם להלן , בדיון בזיקתה של יהדות אשכנז הקדומה אל הישיבה הארץ ישראלית . 35 גויטיין , היישוב , עמ' . 47 ראה גם שם , עמ' : 49 'למדנות היתה אפוא התכונה שהכשירה אדם להיות חבר בישיבה . אך הישיבה עצמה עסקה בעיקר בהנהלת העניינים השוטפים של האומה , לא בהרבצת תורה / 36 ראה : ש"ד גויטיין , 'ראש ישיבת ארץ ישראל כראש היהודים במדינה הפאטימית , ' בתוך : גויטיין , היישוב , עמ' . 69-52

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help