sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:187

אני יצחק בר דורבלו ראיתי בווירמיישא כתב ששלחו אנשי רינוס לארץ ישראל שנת תש"ך לפרט . שאלו את קהלות ארץ ישראל [ כנוסחת רייפמאן : ששאלו הקהלות מחכמי ארץ ישראל ] שמועה ששמענו על ביאת משיח , וגם סךכא ךליבא מה אתון ביה ? ( םירכת הלב מה דעתכם בה (? תשובה : על ביאת משיח לא הייתם כדי להשיב , וכי אינכם מאמינים לדברי חכמים וסימניהם — ועדיין לא באו ... תדעו שאין אנו נמנעין להתפלל בהר זיתים בכל המועדים , וטוב היה לכם לשאול בעמקי [!] יבמות ועירובין . אין בידינו להחליט אם הקפדתם של המשיבים באה להדגיש את מורת רוחם כשל הציפיות המשיחיות , או שמא חשו עצמם נפגעים , על שאין השואלים מרבים לפנות אליהם בשאלות בהלכה . ייתכן , שבשאלות הלכתיות פנו בדרך כלל אל גאוני בבל , כפי שמצינו אצל ר' משולם בר' קלונימוס מלוקא ( שמקורב היה אל חכמי אשכנז ופעל בסמוך לזמנם של השואלים . ( הוא פנה אל רב שרירא גאון בשאלות ( ראה להלן . ( התשובה השנייה נשלחה מארץ ישראל אל גרמניה סביב שנת , 1070 והיא כללה למעשה קבוצה שלימה של שו"ת . אחד ממנהיגיה ומחכמיה הגדולים של מגנצא , ( Mainz ) ר' משולם בר' משה , פנה בשאלות שונות אל הגאון הארץ ישראלי ר' אליהו . על התשובות חתומים ר' אליהו ובנו אביתר " . פנייה זו מעוררת כמה תמיהות , ויש לה חשיבות רבה הן לחקר זיקתה של יהדות אשכנז הקדומה אל ארץ ישראל , הן לבחינת דרכם של המשיבים . כמעט כל שאלותיו של ר' משולם עוסקות כבעיות שגרמו להתלבטויות ולמחלוקות באשכנז הקדומה , כפי שעולה ממקורות שונים של בני אשכנז עצמם . כמה ממחלוקותיהם תלויות היו במסורות משפחתיות שונות . האם ציפה ר' משולם כי בשל דעתו של הגאון הארץ ישראלי תתקבל מסורת אחת , והחולקים יוותרו על מסורותיהם , שנשמרו בדרך כלל בקפדנות יתירה ? או שמא בהיותו אחד מבניה המפורסמים של משפחת קלונימוס שמוצאה מאיטליה , ' המיוחסת בהנהגתה ובתורתה , היתה לו זיקה אישית הדוקה אל תורת ארץ ישראל ? המקורות שבידינו אינם מאפשרים ליתן על כך תשובה חד משמעית . אך מספר מעשה המכירי וממקורות אחרים , שחלקם מצוי עדיין בכתבי יד , עולה בבירור , כי תשובת הגאון הארץ ישראלי , שהסתמך בעניין אחד גם על מנהג הישיבה בבבל שהיה זהה לזה של ארץ ישראל , לא שכנעה את החולקים , וכי באחד הנושאים — עניין אמירת תפילת 'והשיאנו' — נשארו בעינם המנהגים השונים . קבוצה אחרת של תשובות המיוחסות לחכמי ארץ ישראל נשתמרה בכתב יד מן המאה הארבע עשרה ו 'הגהות מרדכי הגדול . ' בכתב יד זה — אחד מבין כתבי היד העבריים החשוכים ביותר ששרדו מימי הביניים — נשתמרו מקורות קדומים רבי ערך , ומהם כאלה שלא נכללו בספרי הלכה אחרים שבדפוס ובכתבי יד . לתשובות אלה חשיבות רבה גם מבחינה היסטורית וגם מבחינת אפיון דרכם של המשיבים , אך מבחינות רבות סתומות תשובות אלה , וטיבן איננו ברור די צורכו . בשל כך התעלמו מהן בספרות המחקר כמעט לחלוטין . REJ . w , Isaac b . Dorbelo . XLIV ( 1902 ) , p . 238 A . Biichler , Relation d התשובה נשתמרה במקורות שונים , ובחלקם מצויים הבדלי נוסח קלים . ראה פירוט המקורות אצל אשכולי , עמ' . 136-133 יי פורסמו בחלקן על ידי מאן , היהודים במצרים , ב , עמ' , 222-221 ובמלואן , על פי אותו כתב יד , על ידי מרמורשטיין , REJ . LXXIII . ( 1921 ) , pp . 84-92 'Notes et Melanges n ראה מאמרי : 'הגירתה של משפחת קלונימוס מאיטליה לגרמניה , ' ציון , מ ( תשל"ה , ( עמ' . 185-154 יי ראה לעיל , הערה . 27 על זמנן של התשובות ראה ההשערות שהעלה איגוס , תשובות , עמ' . 197 כפי שהוא סיכם שם , אין אפשרות להכריע בזאת .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help