sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:185

חיבור הלכי אחר הוא טריפות דארץ ישראל , שחוכר כנראה בראשית התקופה הערבית . קטעים ממנו פורסמו על ידי י"נ אפשטיין ועל ידי מ' מרגליות , ושרידים ממנו אף משוקעים בספר הלכות פסוקות . 21 הספר עוסק בהלכות טריפות , וסוכמו בו הלכות הקשורות לנושא זה , מן המקורות התנאיים והאמוראיים ולפי המנהג בפועל . אך שלא כספר המעשים , חיבור זה סודר באופן שיטתי , לפי נושאים . אין לדעת אם טריפות רארץ ישראל היה חלק מחיבור הלכתי מקיף יותר , ששריריו האחרים אבדו , או — מה שמסתבר יותר — כי היתה זו מונוגראפיה על נושא אחד בלבד . כאמור , הובאו קטעים מן החיבור גם בספר הלכות פסוקות . קשה להניח שרב יהודאי גאון או אחד מתלמידיו הביאו אותן , שהרי — כפי שמעיד פירקוי כן באבוי — יצא רב יהודאי נגד פסיקתם של בני ארץ ישראל בדין סירכא בריאה , ובהלכות נוספות הקשורות לדיני טריפות " . מסתבר , שמעתיק הוא שהוסיפן . לדעת מרגליות , אף גרם חיבור זה וחיבורים אחרים שנוצרו באותם ימים בארץ ישראל , להתעוררות שחלה בבית מדרשו של רב יהודאי גאון בבבל ליצור חיבור , שתסוכם בו ההלכה הבנויה על התלמוד הבבלי ועל מסורת ישיבות בבל . כל זאת כ'תגובה ומחאה' לספרים שחוברו בארץ ישראל , ולא יוסדו על התלמוד הבבלי . ראוי להזכיר כאן שרידים אחרים מחיבורים הלכיים ארץ ישראליים ; ( א ) ספר ברכות ושטרות . שרידים הימנו נשתמרו בגניזה הקאהירית ופורסמו על ידי מרגליות . זמנו המשוער הוא המאה הט . ' הספר כלל נוסחאות של שטרות וכן נוסח ברכות והלכות של פדיון בכורות , נטע רבעי ועוד . ( ב ) פנקס הלכה , שבו רשם המחבר לעצמו הלכות ופסקים ממקורות שונים יחד עם פירושים למילים קשות , כפי שמצא במקורות שהיו לפניו . זמנו המשוער הוא ראשית התקופה הערבית . לא ניכרת בו השפעתם של התלמוד הבבלי או תורתם של גאוני בבל , וחלק ניכר מן ההלכות הכלולות בו דן במצוות התלויות בארץ , אשר נהגו עדיין בימיו של המחבר . בשל אלה אין לאחר את זמנו . ( ג ) הלכות עריות של בני ארץ ישראל . נכללו בו הלכות עריות , ייבום ועוד . זמנו המשוער הוא סוף התקופה הביזאנטית . את ספר מעשה הגאונים עם הספרים דבי רש"י המפורטים שם . תורתו מקורה בספר מעשה המכירי , שחובר בסוף המאה הי"א בגרמניה ולא בצרפת . ראה : גרוסמן , בני מכיר , עמ' . 132-110 21 אפשטיין , תורתה של א"י , עמ' 308 ואילך ; מרגליות , הלכות א"י , עמ' צה-קיז . אפשטיין שיער > שם , עמ' , ( 312 שהחיבור נכתב בסוף התקופה הביזאנטית , בהסתמכו על הימצאותן של שתי מלים יווניות במקור שפרסם . אך בקטעים הנוספים , שפרסם מרגליות ( ארבעה דפים , ( וכן בקיצור טריפות דארץ ישראל שבספר הלכות פסוקות , מהדוירת ששון , ירושלים תשי"א , אין כל מלים יווניות נוספות . מכאן הסיק מרגליות ( שם , עמ' קב , ( כי שתי המלים היווניות הן שרידים מדורות עברו ולא מזמן החיבור , ודעתו מסתברת . 22 על דברי פירקוי ראה במיוחד : גנזי שכטר , ב , עמ' ; 573-504 לוין , משרידי הגניזה , עמ' ; 405-383 אפשטיין , עמ' 161-149 י שפיגל . פירקוי , עמ' רמג ואילך ; Les "chapitres" de Ben Baboi et Palestine' , /? Ey , LXX ( 1920 ) , pp . 113-148 les Relations de R . YehoudaT Gaon avec r 1 . Mann , " מרגליות , הלכות א"י , עמ' א-לח . 24 פורסם ונידון על ידי מרגליות , שם , עמ' לט-נג . 25 מרגליות , שם , עמ' נו-עב . וראה שם גם הדיון בשרידי הלכה כסידור ארץ ישראלי , עמ' קכז ואילך .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help