sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:184

בראשית התקופה , ככל הנראה במוצאי השלטון הביזאנטי , נתחבר בארץ ישראל הספר ההלכתי החשוב ביותר שהגיע אלינו מתורתם של חכמי ארץ ישראל כאותם ימים ? ספר המעשים לבני ארץ ישראל . אף אפשר שהוא החיבור ההלכתי הראשון לאחר חתימת התלמוד . שרידים ממנו — חלקם מקוריים וחלקם מעובדים ובהם הוספות מתקופות מאוחרות יותר — נתפרסמו על ידי חכמים שונים . בספר זה הובאו בערבוביה , ללא שיטה וסדר , פסקים קצרים מתחומים שונים . מסתבר , שהיו אלה פסקים למקרים קונקרטיים שהובאו לפני בית דין , שקוצרו ועובדו כפסקי הלכה אקדמיים ! אולי היו פסקים אלה גם תשובות לשאלות . רשימתם נעשתה ככל הנראה לפי סדר האירועים שהובאו לפני הדיינים , והם נרשמו בפנקס בית הדין . 16 בחלק מן הפסקים נותרה עדיין בפתיחת הדיון התיבה 'מעשה' המעידה על קטע מן הנוסח המקורי , האופייני לאירועים קונקרטיים . עובדה זו מקנה חשיבות היסטורית רבה לחיבור זה , והוא משמש מקור רב ערך לחקר המסורת ההלכתית של בני ארץ ישראל ולחקר קורותיהם כסוף ימיו של השלטון הביזאנטי , ולעתים — בשל ההוספות שהוכנסו לתוכו גם בתקופה המוסלמית . עם זאת , הניסוח התמציתי והשמטת פרטי האירועים פגמו בספר המעשים כמקור היסטורי . בטיבו של חיבור זה קשור גם שמו . 'מעשה' בא כאן בהוראה של גזר דין , פסק . בספר המעשים שחרו מילים יווניות רבות , מהן כאלה שאינן נמצאות בספרות ההלכתית והמדרשית הקודמת להן , וברור אפוא שלא הועתקו משם . בהימצאותן של מילים יווניות יש הוכחה , שהספר חובר בארץ בזמן שעדיין שימשה היוונית כלשון מדוברת , עוד לפני החלפתה בערבית . ' לחיבור זה היתד השפעה ניכרת על ספרות ההלכה בארץ ישראל ואף מחוצה לה . רב האי גאון העיד על הלכה אחת ך » ן הלכות גדולות נטלה מספר המעשים . לדעת י"נ אפשטיין אין הלכה זו יחידה , ורבים הם הקטעיס בהלכות גדולות שמקורם בספר המעשים . 19 שרידים מספר המעשים נשתמרו גם בחיבורים שיצאו מבית מדרשו של רש"י , ובמיוחד בספר מעשה המכירי , שחובר בגרמניה ברבע האחרון של המזיר . הי"א . 15 המקורות והמהגרים לוקטו יחדיו ופורסמו בכרך אחד : ספר המילים לבני ארץ ישראל — מקורות ומחקרים , תל > : ביב תשל"א . יש להוסיף עליהם את דיונו של מ' מ 1 גליות , הלכות א"י , מבוא , עמ' 0 ואת המקורות שפרסמו בינתיים צ"מ רבינוביץ , 'ספר המעשים לבי' ארץ ישראל — שרידים חדשים , ' תרביץ , מא ( תשל"ב , ( עמ' ; 305-275 מ"ע פרידמן , ' שני קטעים מספר המעשים לבני ארץ ישראל , ' סיני , עד ( תשל ! " ,. עמ' יד-לו ; הנ"ל , 'הלכות אישות בעקבות מ » שים לבני ארץ ישראל , ' תרביץ , נ wt'a e ? owrrrr rrnr jsrr tf . rxn xaarc חדש מן המעשים לבני ארץ ישראל , ' תרביץ , נא ( תשמ"ב , ( עמ' . 664- 662 , 205-193 ראה גם ש' ליברמן , w כ לספר המעשים , ' תרביץ , מד ( תשל"ג , ( עמ' , 96-90 מ"ד הר , 'עניני הלכה בארץ ישראל במאה הששית והרביעית לספירת הנוצרים , ' תרביץ . מט ( תש"ם , ( ע . 63-62 7 > rj ראה : מרגליות , הלכות א"י , עמ' 4-3 ראה גם השערתו של י' מאן , כי מחבר ספר המעשים 'העתיק את הפסקים השונים כפי שנמצאו 3 פנקס כי"ד הגדול של הישיבה בטבריה ק ודם שנעתקה לירושלם כתחלתה של תקופת המושלמים' ( י' מאן , 'ספר המע שים לבני ארץ ישראל , ' תרביץ , א , ג [ תר"צ , [ עמ' ' 7 . ( 1 ראה : ש'ליברמן , 'למעשים לבני ארץ ישראלי , תרביץ , א ( תר"צ , ( עמ' . 139-137 * א' אפטוכיצר ניסה לשלול את בעלותם של חכמי ארץ ישראל על חיבור זה . לדעתו , לפנינו ספר ליקוטים מאוחר שמקורו באיטליה . אך כבר השיבו חכמים שונים על טענותיו ודחו אותן . ראה אפטוביצר , מחקרים . מבין המשיבים ראה במיוחד : ש' ליברמן , 'על המעשים לבני א"י , ' גנזי קדם , ה ( חרצ"ד , ( עמ' ; 185-177 מאן , עניינים , עמ' , 301-300 ומרגליות , הלכות א"י , לגמי . 6-5 '" , ך אפשטיין , 'לשימושו של הלכות גדולות כספר המעשים , ' תרביץ , א ( תר"צ , ( עמ' 146 ואילך . m ראה : מרגליות , הלכות א"י , עמ' ; 11-10 אך אין לכרוך

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help