sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:183

האכזבה משלטונם של המוסלמים בארץ ישראל והתנפצות התקוות המשיחיות שנכרכו בניצחונותיהם , ניכרת כבר בסוף ימיה של השושלת האמיית . בימיו של הח'ליפה עמר בן עבד אל עזיז ( 720-717 ) חלה תמורה לרעה ביחסם של השלטונות אל 'בני החסות' ( אהל אלדמה . ( הרעה זו גדלה בהדרגה . והשפעתה ניכרת ביתר שאת במאה הט , ' במיוחד בימיהם של אלמאמון ( 833-813 ) ואל מתוכל . ( 861 847 ) להגבלות החברתיות נוספו בארץ ישראל גם קשיים כלכליים . בפרקי דר' אליעזר מתוארת אכזבה זו במפורש : ולמה נקרא שמו ישמעאל ? שעתיד הקב"ה לשמוע בקול נאקת העם ממה שעתידין בני ישמעאל לעשות כארץ באחרית הימים . לפיכך נקרא שמו ישמעאל שנאמר : ישמע אל ויענם " . אין זה אפוא מקרה , שהמאה הח' מהווה במידה רבה תקופה של ירידה וחיתום לשלושת סוגי היצירה הנזכרים : האפוקאליפסה , האגדה ובמידה מסוימת גם הפיוט . החפיפה הרבה בין שתי התופעות — האכזבה משלטון המוסלמים והצמצום ביצירה — מסייעת להנחה שיש קשר ביניהן . פסקים שרידי ספרות ההלכה של בני ארץ ישראל מתקופת הגאונים מעטים יותר מקטעי ספרות האגדה והפיוטים ששרדו מאותם ימים . אך גם כאן חוזרת התופעה שראינו לעיל i השרידים מראשית התקופה — סוף ימיו של השלטון הביזאנטי וראשית השלטון הערבי — רבים יותר . עם זאת , נתפרסמו בשנים האחרונות מקורות חדשים מיצירתם ההלכתית , דווקא מן המאות הט' והי , ' והם מלמדים כי היצירה הספרותית ההלכתית לא פסקה בארץ ישראל גם בתקופה זו . בראשית התקופה ( המאות הו - ' הז ( ' נסתיימה בארץ ישראל עריכתן של המסכתות הקטנות : סופרים , שמחות , כלה , דרך ארץ ואחרות . אמנם רובו הגדול של החומר ההלכתי והאגדי המצוי בהן הוא מספרות התנאים והאמוראים ורק מיעוטו מאפיין את תקופת כינוס הדברים , אך עצם מלאכת הכינוס , הבירור והעריכה מלמדת על המשך העשייה הספרותית . בחלק מן המקורות הללו , במיוחד במסכת סופרים , נשתמרו הלכות ומנהגים מן המאות הו - ' הז , ' וחשיבותם רבה לחקר חייהם ומנהגיהם של בני ארץ ישראל באותם ימים . מה טעם ראו לכנס יחדיו הלכות ואגדות שונות סביב נושאים מסוימים ? ייתכן שגם במקרה זה יש לקשור זאת במציאות ההיסטורית : הגזירות הקשות בסוף התקופה הביזאנטית . תופעה דומה של מלאכת כינוס מצינו גם בדורות אחרים של ירידה , ובניין אב לכולם היא דרכם של חכמי יבנה לאחר חורבן הבית השני , שראו כמשימתם את מלאכת הסיכום והכינוס , בשל תחושת משבר . 14 ככל הנראה סייעו חיבורים אלה לדיינים בעיירות של ארץ ישראל בפסיקתם , כמיוחד באותה עת של מצוקה , שכן בימי הגזירות ואף לאחריהן לא נמצאו תמיד דיינים שהיו תלמידי חכמים מובהקים , שתורתם אומנותם . אלא שקשה לקבוע מסמרות בשאלה זו ; מפעלי כינוס ספרותיים מעין אלה נערכו גם שלא בתקופות של משבר ולחץ חיצוני . 12 על ההרעה בימי מתובל ראה המקורות שהובאו כספר היישוב , ב , עמי . 72-71 על מאמון ראה מאמרי : 'יחסו של הח'ליפה אל מאמון אל היהודים , ' ציון , מד ( תשל"ט ; ספר זכרון לי' בער , ( עמ' , 110-94 ובספרות המצויה שם בעמי . 95-94 וכן ראה דבריו של מ' גיל , לעיל , עמ' r . 89 , 13 פרקי רבי אליעזר , קושטא רע"ד , פרק לב . ' 4 ראה : תוספתא , ראש מסכת עדויות ; בבלי , שבת קלח ע"ב .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help