sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:182

הפייטנים שקמו להם לבני ארץ ישראל בתקופת הגאונים , הרי אין בידינו כל ראיה לקשור אותם אל כתיבת הספרות האפוקאליפטית * . היתה זו אחת התקופות הפוריות ביותר של פייטנות . במחקר היא תוארה כ'תקופה הקלאסית' של הפייטנות , וזמנה — בערך מאמצע המאה הו' עד סוף המאה הח : ' דומה שהפעילות הפייטנית היוצרת היתה ערה ופוריה מאוד בתקופה הקלאסית , ואין ספק שמאות פייטנים פעלו בה ( ההדגשה שלי — א"ג . ( כמות החומר שבידנו מרובה מאוד , עם זאת ודאי שאין הוא אלא חלק מועט , ואולי חלק מועט מאוד , ממה שנוצר אז ... כל פייטני התקופה הקלאסית בני ארץ ישראל היו . עובדה זו אין כה ספק כלל . יש פייטנים , שאנו יודעים בדיוק את מקום פעילותם , ויש מהם שפיוטיהם מעידים כי מנהגם מנהג ארץ ישראל היה . יוצא מן הכלל הזה , במידה מסויימת , חדותא בירכי אברהם , שזיקתו לארץ ישראל עדיין אינה ברורה די צורכה . אבל לפי שקדמותו נראית מוכחת , קשה לשער שפעל בחוץ לארץ . ידיעותינו הזעומות על קורותיהם של פייטנים אלה אינן מאפשרות לקבוע את מידת זיקתם אל הישיבה הארץ ישראלית . אך קשה להניח שחכמי הישיבה לא היו קשורים בפעילות הפייטנית , שהרי פיוטים רכים שולבו בתפילה , כעיקר כחגים ובשבתות , ולא מסתבר שפעולה זו נעשתה כלא הסכמתם העקרונית של ראשי הישיבה הארץ ישראלית , שהשפעתם על חיי הציבור היתה גדולה והנוהג הדתי עמד תחת פיקוחם . העובדה שבתקופה מאוחרת יותר — משרבו המקורות שהגיעו אלינו מארץ ישראל , בשל השתמרותם בגניזה הקאהירית — יכולים אנו לזהות כמה מראשי ישיבת ארץ ישראל כמי ששלחו ידיהם גם במלאכת הפיוט , " מסייעת גם היא להנחה זו . שלושה ענפי יצירה אלה קשורים זה בזה . התקוות המשיחיות שנזונו מן האירועים הפוליטיים מובעות לא רק בספרות האפוקאליפטית , אלא גם בספרות המדרש ובפיוט . בפרקי דרבי אליעזר יוחד לתקוות המשיחיות מקום חשוב , ואף בפיוטים הובע הדבר בהדגשה יתירה : אותו היום אשר יבוא משיח בן דויד אל עם אשר נךחקו תיךאנה האותות האלה בעולם ויופקו ... ויושבי הארץ ישתוקו ומלך מערב עם מלך מזרח זה לזה ידיקו ומלך מערב [ חיילותיו ב [ ארץ יתחז [ - קו ומארץ יקטן יצא מלך וטחנותיו [ בארץ ] יחוזקו ... ואדומים וישמעאלים בבקעת עכו ילחמו עד ישקעו הסוסים ניךמים ויהומו " ... ראה מד ; שכתבתי להלן , עמ' 236 ואילך , ובספרות המובאת בהערות שם . פליישר , שירת הקודש , עמי . 118-117 ראה גם מה שכתב פליישר לאחרונה על חדותא , תרביץ נג ( תשמ"ה , ( עמי , 96-72 וסיכומו שם בעמי : 90 'מעתה עלינו לראות את ר' הרותהו = ) חדותא ) שייך לתקופת הפייטנות הקלאסית מכל הבחינות / c ! ראה להלן , י' יהלום > עמ' 215 ואילך . ( במיוחד ראוי להזכיר את ר' שמואל בר' הושענא 'השלישי / שמאות מפיוטיו שרדו בגניזה הקאהירית . " י' יהלום , 'על תוקפן של יצירות ספרות כמקור לבירור שאלות היסטוריות , ' קתדרה , 11 ( תשל"טן , עמ' ; 131-130 י' מרקוס , 'רבי אלעזר בירכי קליר ופיוטיו החדשים , ' חורב , א ( תרצ"ד , ( עמ' . 29 וראה דיונו של מרקוס , שם , עמ' 22 ואילך , על הזיקה בין פיוטיו של הקליר לבין הספרות האפוקאליפטית של אותם ימים גנזי שכטר , א , עמ' ; 312-310 מדרשי גאולה , עמ' . 157-153

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help