sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:181

את יצירתם ההלכתית של חכמי אשכנז הראשונים בסוף המאה הי' ובראשית המאה הי"א הוא שימושם במדרש הכתובים לצורך פסיקתם , והדבר מופיע בתשובות רכות מפרי עטם . לעתים אף חידשו דרשות אלה מלבם והביאון כאסמכתא לפסק ההלכה . דרך זו שכיחה ביותר , ואין לה אח ורע בפסיקה ההלכתית בבבל או בספרד המוסלמית באותם ימים . ייתכן מאוד , שמקורה של דרך פסיקה זו במשנתם של חכמי ארץ ישראל . אף על פי שלא מצינו ראיה מפורשת לדבר זה — והגיעו לידינו תשובות מועטות בלבד של חכמי ארץ ישראל מאותם ימים — רמז יש לו ( ראה להלן . ( מלאכת הכינוס של ספרי המדרש שנעשתה בתקופה זו ( ראה להלן ) מסייעת גם היא להנחה שהרבו לעסוק במקרא , שהרי מדרשים אלה נסבו בחלקם הגדול על ספרי המקרא . דומה שניתן לתלות את העדרם של פירושים כתובים למקרא בכך שהסתפקו בספרי מדרש אלה . הפולמוס עם הקראים ותחיית המדעים — במיוחד מדע הלשון — בקרב המוסלמים , הביאו אמנם , החל מן המאה הי , ' לצמיחתה של ספרות פרשנית למקרא על דרך הפשט , מתוך הזדקקות מרובה לצד הפילולוגי , אך ספרות זו צמחה בעיקר בקהילות בבל וצפון אפריקה , ולאחר מכן אף בספרד , ולא ניכר רישומה באותה מידה על בני ארץ ישראל . ריחוקה של ארץ ישראל ממרכז התרבות המוסלמית בבגדאד והיותה פרובינציה חסרת חשיבות כלכלית , אשר דרכי המסחר העיקריות לא עברו דרכה , החל מאמצע המאה הח , ' שימשו קרוב לוודאי גורם רב ערך בהתפתחות זאת . רישומיו של מצב זה ניכרים גם בתחומים אחרים של היצירה הספרותית בארץ ישראל , והם יידונו להלן . פעילות עניפה באופן יחסי היתה בספרות הדרש , הן בחיבורם של ספרי מדרש והן בכינוסם ובעריכתם . מבין הספרים שנתחברו בארץ ישראל בתקופת הגאונים יש לציין במיוחד את פרקי דרבי אליעזר , שנתחבר ככל הנראה במאה הח . ' נשתמרו בו עדויות על אירועים היסטוריים שונים , שהתרחשו כעת שלטונם של המוסלמים בארץ ישראל . העיסוק הרצוף והרב בדברי אגדה 'המושכת לבו של אדם , ' מסתבר על רקע הגזירות במוצאי התקופה הביזאנטית , הציפייה לגאולה עקב התמורות הרבות כמאה הד ולאחריה והאכזבה מן השלטון המוסלמי בסוף המאה הד ובראשית המאה הח . ' שעבוד מלכויות והתגרותן של מלכויות זו בזו תוארו משכבר הימים כשניים מן הסממנים המובהקים המבשרים את ביאת הגאולה , וספק אם בכל ההיסטוריה של עם ישראל בימי הביניים היו ימים שבהם בלטו סממני גאולה אלה יותר מאשר בימי הגזירות של מלכות ביזאנטיון , אשר לאחריהן היו חילופי שלטון מהירים בארץ ישראל , והשררה עברה מיד ליד : כיזאנטיון — פרס — ביזאנטיון — שבטי ערב . רק מסע הצלב הראשון , והגזירות שנלוו לו , יכול לשמש 'מתחרה' לסימני הגאולה של המאה הד . מציאות זו של ציפייה לגאולה , יש בה גם כדי להסביר את פריחתם של הפיוטים והספרות האפוקאליפטית , דווקא אצל בני ארץ ישראל ודווקא באותה תקופה רבת תמורות — המאות הו - ' הז . ' אך בעוד שחכמי הישיבה הארץ ישראלית נטלו גם הם חלק בכתיבת פיוטים , אף אם לא נמנו על גדולי 4 ראה המובא להלן , בדיון על זיקתה של יהדות אשכנז הקדומה אל ארץ ישראל , וביתר פירוט , גרוסמן , חכמי אשכנז , עמ' ; 435-424 הנ"ל , הזיקה לא"י , עמ' . 92-57 י ראה , למשל , מה שהביא י' אבן שמואל , מדרשי גאולה , עמ' 144 ואילך ; ספר היישוב , ב , עמ' 6 . 70 ראה : בבלי , שבת פז ע"א ; יומא עה ע"א ; חגיגה יד ע"א . י 'אמר ר' יוחנן ? אם ראית דור שצרות רבות באות עליו כנהר , חכה לו' ( בבלי , סנהדרין צח ע"א ;( 'אמר ר' אלעזר בר' אבינא : אם ראיתה מלכיות מתגרות אילו באילו — צפה לרגליו שלמלך המשיח' ( בראשית רבה , פרשה מא , מהדורת תיאודור אלבק , עמ' , ( 409 וכאלה נוספים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help