sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:180

ישראלית בחיי הרוח של עם ישראל באותם ימים היה חשוב יותר מששוער בעבר . אף לומדים אנו , כי תורתם של בני ארץ ישראל לא פסקה — אף לא בשדה ההלכה — בתקופות של רדיפות קשות , הן במוצאי השלטון הביזאנטי והן לאחר מכן , בפרקים של תמורות מדיניות שחלו הרבה בארץ . גם בשאלת קשריה של הישיבה הארץ ישראלית עם התפוצות ומידת השפעתה עליהן ניצבים אנו כיום על קרקע מוצקה יותר . זאת בעיקר על ידי ניתוח זהיר של מקורות מן המרכזים השונים של הפזורה היהודית , שזמנם ומקומם ברורים עתה יותר מאשר בעבר . אלה הן שתי הנחות היסוד שעליהן מבוסס דיוננו : ( א ) לשרידי היצירה ההלכתית של בני ארץ ישראל בתקופת הגאונים זיקה הדוקה אל הישיבה הארץ ישראלית , אף שחלקה הגדול של יצירה זו אנונימי . ואפילו לא נוצרה יצירה זו כל כולה בין כתליה של הישיבה , מסתבר שיוצריה היו קשורים בה ובמורשתה הרוחנית , שכן יצירה זו מתאימה למסורת המיוחדת של בני ארץ ישראל ולדרכם בהלכה . אילו נוצרה בידי תלמידי חכמים שעלו מבבל , היתד , משתקפת בה המסורת הבבלית ולא המסורת הארץ ישראלית , שהרי יש בידינו עדויות ברורות , עד כמה היו בני בבל שעלו לארץ ישראל קנאים למנהגיהם מהתם ( ראה להלן . ( > ב ) אף אם מקורה של יצירה ספרותית כלשהי הוא בישיבה הארץ ישראלית , בהיותה מחוץ לירושלים , או אף בעת נדודיה אל מחוץ לגבולות ארץ ישראל — לצור או לדמשק , יש לראותה כחלק מיצירתה של ישיבת ארץ ישראל . קשה להניח , כי שינוי המקום של הישיבה יצר שינוי מהותי בטיב היצירה שנוצרה בה . הישיבה נשארה בתחומי התרבות הערבית , ולא עקרה לתחום תרבותי אחר , על כל ההשפעות הכרוכות בתהליך מעין זה . לקראת סוף התקופה חלו אמנם שינויים בהתפתחותה של היצירה ההלכתית בישיבה , שינויים שבשום פנים אין לתלותם בנדודיה , ובמיוחד גדלה בהדרגה השפעתו של התלמוד הבבלי , הניכרת בבירור גם באותו חלק של היצירה שמקורו בארץ ישראל גופה . היצירה הספרותית של בני ארץ ישראל בתקופת הגאונים כללה את רוב ענפיה של הספרות הרבנית , ואולי אף את כולם . ספרות המדרש , פסקי הלכה , תשובות לשאלות , פיוטים , ספרות אפוקאליפטית , ענייני לשון , מסורה וטעמים , ואולי גם תרגום של חיבורים הלכתיים מארמית לעברית . מקרא , מדרש ופיוטים לא הגיעונו כל שרידים של פירושים למקרא , אך אין ספק שהרבו לעסוק בלימוד המקרא . השימוש האקטיבי בו , כפי שבא לידי ביטוי ביצירתם של בני ארץ ישראל ובעיקר בפיוטיהם , מעיד כי הכירוהו היטב , ידעו פירושי כתובים וגדולה היתה מידת הבקיאות בו . יתר על כן , אחד מקווי היסוד המאפיינים י עדיין קיים ספק , אם גם תחום זה של ענייני לשון , מסורה וטעמים , תפס מקום ביצירה הספרותית של הישיבה הארץ ישראלית . עיקרה של הפעילות בנושאים אלה היתה בטבריה , ובמיוחד בחוגי משפחות בן אשר ובן נפתלי . ראה הספרות אצלז' בן חיים , ' כן אשר אהרן , ' אנציקלופדיה עברית , ט ( תשי"ח , ( עמ' . 44-43

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help