sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:177

המקרה הבולט ביותר הוא הסכסוך בין שלמה בן יהודה , גאון ישיבת ארץ ישראל , ונתן בן אברהם , אב הישיבה , שביקש להדיח את הגאון ממישרתו . נכבדי הקראים , הן בירושלים והן בקאהיר , היו מעורבים בסכסוך זה . תחילה הם תמכו בנתן בן אברהם , אולם בסופו של דבר תמכו כנראה רובם בשלמה בן יהודה . בהסדר הסופי שנחתם בשנת , 1042 ואשר השאיר את שני היריבים בתפקידיהם , השתתף גם הנשיא הקראי הירושלמי חזקיה בן שלמה . בסכסוך נוסף בין הרבניים לבין עצמם , הקשור בדניאל בן עזריה ובבנו דויד , מאשים אביתר הכהן בחיבורו מגילת אביתר , את דניאל , שנעזר בקראים כדי לתפוס את כס הגאונות , ואת דויד שנעזר בהם , בהכריזו על עצמו ראש גולה " . אולם , בפרשה זו נראה שחלקם של קראי ירושלים היה מועט . צוק העתים בירושלים במחצית השנייה של המאה הי"א קירב אולי את הלבבות בין קראים ורבניים בעיר . כשהתקשו הרבניים למצוא דרך להוציא את מתיהם לקבורה אל מחוץ לחומה , הם עברו בלילה דרך שכונת הקראים , מן הסתם בהסכמתם . מעטות הן הידיעות על קראי ירושלים בעשורים האחרונים של המאה הי"א . כאמור לעיל , נשיא קראי כבר לא היה בירושלים , וגם אין ידוע על שמות חכמים קראיים בעיר אחרי שנת 1060 בקירוב " . סמוך לכיבוש הסלג'וקי עזבו חכמי ישיבת ארץ ישראל את העיר , ורובם הלכו לצור . ייתכן שבעקבות הנשיא עזבו גם מנהיגים קראיים אחרים את ירושלים , אולם אין זה מן הנמנע שרוב בני העדה נשארו בעיר , למרות הצרות והקשיים . הכיבוש הצלבני הביא את הקץ על קהילת ירושלים . התעודה המהימנה ביותר על גורל יהודי ירושלים בכללם עם הכיבוש הצלבני היא דווקא איגרת שנכתבה על ידי קראים , אשר עסקו בפדיון שבויים יהודים מידי הצלבנים . אין הכותבים מפרטים מי מבין השבויים , או כמה מהם , היו קראים . 72 ראה : מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 135 לכל הפרשה ראה : mvs -, \ Review , 1 ( 1976 ) , pp . 1-34 Conflict over the Palestinian Gaonate ' , AJS M . R . Cohen , 'New Light on the הקראים בסכסוך ראה עוד אנקורי , טוביה בן משה , עמ' 25 ואילך ; גיל , א"י , א , עמ' , 582-581 ס' . 883 73 כך מפרש את הדברים מ' גיל , 'מגילת אביתר — מקור לתולדות מאבקיה של ישיבת ירושלים במחצית השנייה של המאה הי"א , ' בתוך : ב"ז קדר ( עורך , ( פרקים בתולדות ירושלים בימי הביניים , ירושלים תשל"ט , עמ' ; 71-70 , 65 הנ"ל . א"י , א , עמ' , 588 ס' ; 889 עמ' , 609 ס' ; 904 עמ' , 624-622 ס' . 915 74 ראה במקור הנידון לעיל עמ' , 168-167 ולמראה המקום בהערה . 19 75 על מנהל קראי של משרד המס הממשלתי ' ) עאמל ( ' בשנת 1060 בקירוב , ראה : גויטיין , חברה , ב , עמ' . 378 שמו של פקיד זה : אבו סעד אסחאק בן ח'לף בן עלון ; וראה עוד גיל , א"י , א , עמ' , 335 ס' . 600 על חכם קראי בירושלים בשלהי המאה הי"א ראה גיל , א"י , א , עמ' , 646 ס' ; 931 עמ' . 660 ס' 940 בסופו . 76 ראה : גויטיין , היישוב בא"י , עמ' 239 למעלה . " ראה : גויטיין , שם , עמ' 239-231 ( מבוא 250-240 , ( ( נוסח האיגרת ותרגומה . ( שם , עמ' 257 מזכיר גויטיין את 'בן אשת התוסתרי' כ'אבו סעד הנער . ' ועוד שם , עמ' 284 שיער גוטיין שהוא חתנו של צדוק ברבי יאשיה אב בית דין , ושהוא נרמז באיגרתו של צדוק זה בכינוי 'שרנו אדירנו חתננו שר בית ישראל . ' מ' גיל , התסתרים , עמ' = ) 66-64 א"י , א , עמ' , 671-670 ס' ; 947 ג , עמ' , 455-445 ס' ( 577 גם הוא נזקק לאיגרת הקראים הנזכרת בעניין פדיון השבויים , ואף זיהה את הילד שגילו 'שמונה עד עשר שנים' ( הנזכר באותה שורה באיגרת ) עם כן אשת התסתרי . נראה ( עד כמה שניתן לשפוט לפי צילום התעודה ) שדווקא בשורה זו קרועה האיגרת ללא תקנה . ואולם ברווח שבין הזכרת הנער וגילו ובין שמו של אבו סעד בוודאי שיש די מקום לשתי מלים או שלוש שיציגו את אבו סעד כאישיות נפרדת מן הנער , ולפי זה הבנתו של גויטיין נראית עדיפה . עם זאת , אין זה מן הנמנע ש'התסתרי' הוא אביו החורג של השבוי , ושאמו לא היתה קראית כלל .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help