sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:176

העדה בירושלים . הוסף לכאן גם את הרפיית הלהט הקנאי מצד הקראים , המאפיינת תקופה זו ( ראה לעיל . ( הגאון שלמה בן יהודה , ראש ישיבת pK ישראל , ביקש לבטל את הכרזת החרם השנתית נגד הקראים . כמה ממנהיגי הרבניים , וביניהם בנו של הגאון , החליטו להחרים בניגוד לדעת הגאון , וכן רצו לאל ץ את הקראים לשבות מעסקיהם וממלאכתם במועדי הרבניים . כמו כן הם ניסו כנראה ללחוץ על הגאון , בפיתויים ובאיומים , שיחייבו אותו במסים ושישללו ממנו תרומות ונדבות , כדי שיחדש את החרם . הקראים התלוננו אצל השלטונות הפאטמיים בקאהיר . הללו פרסמו פקודה , שהבטיחה לקראים חרות לקיים את תפילתם בבתי הכנסת שלהם על פי מנהגיהם , לשמור את מועדיהם על פי חשבונם , למכור ולקנות את מה שירצו ובעת שירצו , וכן איימה בעונשים חמורים על מי שיפר את השלום בין העדות . אולם פקודה זו לא קוימה , ומשום כך נתפסו שלושה ממנהיגי הרבניים והובלו למאסר בדמשק . אחרי התערבות במצרים והבטחות לקיים את הפקודה פורסמה פקודה שנייה , שלפיה שוחררו האסורים בדמשק והותר להם לשוב למקומותיהם ( ירושלים ורמלה ) ולתפקידיהם . אולם למעשה לא ביצע המושל המקומי את הפקודה השנייה , ולא שחרר את האסורים . לאחר התערבות נוספת בקאהיר פורסמה בפומבי פקודה שלישית , שאסרה על הסכסוכים בין שתי העדות , וכן אסרה על כל אחת מהן להתערב בענייני חברתה . עוד הבטיחה הפקודה , כי שוב לא יורחקו מנהיגי הרבניים ממחוז פלסטין ( שבירתו היתה רמלה , ( איימה בעונשים על כל העובר על דברי הכרוז , התירה לאומנים מבני כל אחת מן העדות לעבוד או לשבות בימי מועדיהם לפי רצונם ומנהגם , והזהירה את המושל המקומי שלא לשאת פנים לשום צד . סכסוך זה ויישובו לא נגעו בירושלים לבדה אלא גם ברמלה , אולם חשיבותו למעמד הקראים בירושלים היתה גדולה : השלטון הפאטמי הכיר במעמד הקראים כעדה נפרדת , מוגנת על ידי השלטון , ושלל מן הרבניים כל זכות להתערב בענייני הקראים . כאשר ניסו כמה ממנהיגי הרבניים בירושלים להתגרות בקראים ולהעליל עליהם שבפורים 'צרו צורות שלושה אישים' ושרפון , גרם הדבר למחלוקת , להכרזת חרם על המעלילים ולמאסרים . שחרור האסורים לאחר מכן לא היה מעשה קל . ניסיון הרבניים ללחוץ על הגאון לחדש את החרם על הקראים לא עלה בידם " . עם זאת , מסימני התקופה הוא , שהשפעתם של קראי מצרים היתה מכרעת בכל המהלכים בסכסוכים הנזכרים , אשר הצריכו התערבות אצל השלטונות בקאהיר , הן לטובת הקראים והן לטובת הרבניים . המיתון שחל במתח שבין שתי העדות עם התחזקות מעמד הקראים מתבטא גם בחלקם של הקראים בסכסוכים שנתגלעו בקרב הרבניים לבין עצמם בירושלים ( ובארץ ישראל ) במאה הי"א . הירושלמים . ראה : גויטיין , שם , א , עמ' . 53 , 7 על נישואים בין קראים ורבניים לפי תעודות הגניזה , ראה : גויטיין , שם , ג , עמ' ; 158 , 57 , 26 גיל , א"י , א , , 655-654 ושם הערה 937 בסופה . 69 עוד לפניו ניסה שלמה הכהן בן יהוסף , ראש ישיבת px ישראל , להרגיע את הרוחות בין הרבניים והקראים . ראה : גויטיין , היישוב בא"י , עמ' 70 . 72-71 ראה : מאן , היהודים במצרים , א , עמ' 137-134 ( ושם ספרות קודמת ;( ספר הישוב , ב , עמ' נא-נב , עמ' 85-83 ( מס' 25 , ( 55-53 ( מס' 44 , ( 46 ( מס' ;( 7 לפקודה הראשונה והשלישית ראה of Palestine ' , JJS , v ( 1954 ) , pp . 118-125 Caliph ' s Decree in Favour of the Rabbanite Jews s . D . Goitein / A : ( פרסום נוסף עם תרגום , ( Decrees , London 1964 , pp . 23-34 SM . Stem , Fatimid -. miywbiix וראה גיל , א"י , א , עמ' , 460-459 ס' ; 783 ב , עמ' , 567-565 ס' . 310 ' ראה : ד"צ בנעט , 'מכתב מאת שלמה בן יהודה , ' חקרי מזרח לזכר ד"צ בנעט , ירושלים תשל"ט , עמ' ; 16-1 גיל , א"י , ב , עמ' , 176-170 ס' , 92 פרסם שוב את התעודה ופירשה בכמה מקומות באופן שונה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help