sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:175

היחסים בין קראים ורבניים את התקופה האסלאמית הקדומה בירושלים יש לחלק מבחינת היחסים בין הקראים והרבניים לשתי תקופות : מהתיישבות הקראים בירושלים עד ראשית המאה הי"א ומאז עד הכיבוש הצלבני . בתקופה הראשונה מתוחים מאוד היחסים בין שתי העדות , והם מלווים פולמוס חריף ורצוף , עד כדי התנגשויות אלימות . על עמדת ראשי ישיבת ארץ ישראל בתקופה זו מצויה עדותו הידועה של רבי אברהם בן דויד , בדבר החרם שהיו מחרימים את הקראים מדי שנה בשנה בהושענא רבא על הר הזיתים " . על התנגשויות אלימות בין קראים ורבניים הסיקו חכמים ממכתבי בן מאיר , ובייחוד מן המכתב שבו הוא מספר על אחד מאבותיו , 'ר' מוסי [ קרי : מוסא ] שנהרג בעזרה מתחת יד זרע ענן , ' על עצמו ועל חבריו , שסבלו עינויים רבים , ובכלל זה מאסר ומלקות 'מתחת יד בני ענן השונאים . ' לפי סדר הדורות ביקשו לקבוע את זמנה של הריגת מוסא הנזכר בשנת 870 בקירוב . אלא שבהנחות אלה עדיין נשארים שני פרטים עיקריים מעורפלים : זהותו של מוסא וייחוסו — ופרט זה חשוב הן לשם קביעת זמנו של המאורע והן לגבי קביעת זהותם של מתקיפיו — וזהותם של תוקפיו , כלום הם ' קראים , ' כפי שניתן לפרש מונח זה אחרי התגבשות הכת , או שהוא מכוון אל אחת הקבוצות , כגון ה'ענניים , ' שמתוכן נתגבשה הכת . 65 עם זאת קרוב לוודאי שרישומו של מאורע אלים זה השפיע על היחסים שבין קראים ורבניים בזמנו של בן מאיר , היינו שלושים או ארבעים שנה לערך אחרי עלייתו של אלקומסי . על פי משפט אחד בכתבי רס"ג שיער י' מאן , שכוחם של הקראים בירושלים בראשית המאה הי' היה כה חזק , עד שאילצו את הישיבה הירושלמית לעקור לרמלה . עדויות אלה על סגנונם הקנאי של קראי ירושלים במאה הי' מאפשרות להניח כמעט בוודאות , שהיחסים בין שתי העדות היו מתוחים ביותר . באותו פרק ניסו הרבניים לבצר את עמדתם בעזרת החרם ולהסתייע בהתערבות השלטון המרכזי שבבגדאד , ואילו הקראים היו כת לוחמת בקנאות ובהקרבה לקידום מטרותיה . בתקופה השנייה גברה תלותה של הקהילה הקראית בירושלים באנשי הכת בקאהיר , בייחוד באחים לבית תסתךי , שהגיעו לעמדת השפעה מכרעת בחצר הפאטמית " , וכן השפיעה אישיותו של הגאון שלמה בן יהודה , שביקש לקרב את הלבבות בין שתי העדות . תלות זאת בקאהיר השפיעה על 62 לסקירת הפולמוס בענייני הלכה ראה : מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 61-50 פולמוס זה אינו אופייני במיוחד לירושלים , גם אם רוב הנציגים הקראים היו ירושלמים ( ולא במקרה , כאמור לעיל 63 . ( ספר הקבלה , מהדורת ג"ד כהן , עמ' , 68 שורות . 354-351 64 ראה : מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 45-44 מאן , היהודים במצרים , א , עמ' , 60 פירש 'בעזרה' — בהר הזיתים ; גיל , א"י , א , עמ' 466 הציע לפרש בבית הכנסת . 65 ראה לעיל , הערות . 32 , 31 , 11 גיל , שם , עמ' , 536-533 ס' 851-849 דן בגאונים הקדומים ובסדר דורותיהם . הוא סבור שהגאון שמדובר בו הוא מאיר , אביו של אהרן 'בן מאיר . ' שם , עמ' , 466-465 ס' , 789 במהלך דיונו במחלוקת הלוח שבין בבל וא ^ ישראל , מציע גיל כי 'זרע ענן' המואשמים בפגיעות בגאון ארץ ישראל ובאבותיו אינם אלא גאונים מתחרים , שהתייחסו על משפחת ראש הגולה ( ראה לעיל , הערה , ( 10 שהחלו מתחברים לקראים , וכן שהגאון מאיר מתגונן במכתב מפני האשמות שנטה ללוח הקראי . 66 מאן , היהודים במצרים , א , עמ' , 63 הערה . 1 67 ראה : מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' ; 46 ועמ' , 7 הערה . 13 68 לשאלת קראותם של התסתרים ראה דברי גויטיין , חברה , ב , עמ' , 527 ; 30 הערה ; 36 לתולדותיהם ראה גיל , תסתרים , בעיקר עמ' 94-86 , 64-59 ( ובקיצור הנ"ל , א"י , א , עמ' , 457-456 ס' . ( 780 ככל הנראה היו קראי מצרים מעיקרא קנאים פחות מאחיהם

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help