sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:174

בישיבה בירושלים אצל 'שער הקוצף . ' מצוות האבל חייבה איפוא נטישת הגלות ושיבה לירושלים , כפי שקורא דניאל באיגרתו : 'שמעו אל ה' קומו ובואו אל ירושלם ונשובה אל ה , " אף על פי שהוא יודע שרבים יירתעו מכך , 'מפחד שודדים וגנבים ומאין לי מחיה בירושלים . ' מאה שנה לערך אחרי דניאל אלקומסי חזר סהל בן מצליח והזכיר שלא רק האבל הוא מצווה , אלא שהעלייה לצורך האבל היא גופה מצווה : 'תנו יד לה' ובואו למקדשו אשר הקדיש לעולם כי היא מצוה עליכם . ' אכן , גם בזמנו של סהל וגם לאחר מכן שומעים על קראים העולים לירושלים לשם מצווה . 57 רוח קנאות ולהט של כיסופים משיחיים מאפיינים את כתבי הקראים בירושלים במאה הי , ' וכזה היה אף צביונה של הקהילה . במאה הי"א אפשר להבחין בשינויים שחלו באופיה של קהילת הקראים בירושלים . אמנם האבל על ציון תפס עדיין מקום מרכזי בסולם הערכים שלה , אולם הנטייה הסגפנית נתמתנה , קראים שחטו ומכרו בשר בירושלים , ולוי בן יפת מטיף בפירוש נגד הצום . נעלמה כמעט לחלוטין ההתנגדות הקיצונית לכל עיסוק לבד מלימוד תורה במשמעה המצומצם . יוסף אלבציר אימץ לעצמו את שיטת הכלאם של התיאולוגיה המוסלמית , רובה ככולה , אך בשינויים מועטים . דבר זה השפיע השפעה מכרעת , ולדורות , על המחשבה הדתית הקראית . בכך הותר העיסוק בעיון באמונות ודעות על בסיס רחב יותר מאשר פירוש המקרא כפשוטו , כחלק בלתי נפרד מלימוד תורה . מעטות הן הידיעות על חיי יומיום של הקראים בירושלים בתקופה הנידונה . כתובה קראית מירושלים משנת 1028 מלמדת , כי בשעת עריכת הכתובה נתנו שני הצדדים ( מן הסתם ההורים ) את דעתם לענייני העולם הזה , וחישוב הנכסים מדויק ומפורט ואף אינו מעיד על עניות דווקא . גם הזכרת סוחרים ובעלי מלאכה בתעודות הפאטמיות שהסדירו את היחסים בין הרבניים והקראים ( בשנת ( 1034 י יש בה כדי להעיד , שלא כל קראי ירושלים היו אבילי ציון סגפנים הנהרגים באוהלה של תורה . אפשר שדברים אלה נכונים דווקא לגבי המאה הי"א ולא מן הנמנע שיש זיקה ביניהם לבין התמתנותם של הקנאות הכיתתית והלהט המשיחי , כאמור לעיל . קתדרה , 8 ( תשל '' ח , ( עמ' , 143 הערה . 30 אכן , גם אם מקבלים את דברי גרוסמן , שהיו גם אבילי ציון רבניים , הרי רישומם בספרות הוא מעומעם ודל הרבה יותר מרישומם של אבילי ציון הקראים , ואם המצוי בספרות משקף נאמנה את המציאות ההיסטורית , הרי שהיתה זו תנועה מצומצמת ; וראה עוד גיל , א"י , א , עמ' . 507 56 מאן , חיבור קראי , עמ' , 285 שורות ; 24-23 עמ' , 284 שורה ; 28 השווה גרוסמן , שם , עמ' 57 . 142 למקור דברי סהל ולהמשכם ראה לעיל , הערה . 16 על קראים העולים לארץ ישראל במאה הי"א ראה גיל , א"י , א , עמ' . 508 58 בן ששון , עדת השושנים , עמ' . 18-16 על המשך העלייה לירושלים גם במאה הי"א ראה גיל , עלייה , עמ' . 125 עסקי הבשר של הקראים בירושלים נזכרים בתעודות הנוגעות לסכסוכיהם עם הרבניים בראשית המאה הי"א , כגון גיל , א"י , ב , עמ' , 167 ס' , 90 ע"א , שורות . 23-22 59 אין זה המקום לדון בשינויים שחלו בהלכה הקראית באותה תקופה בירושלים , שגם הם מתאפיינים בהקלת חומרות קיצוניות . 60 נתפרסמה במלואה ( עם רשימות הנדוניה ) על ידי ש"ד גויטיין , היישוב בא"י , עמ' , 199-193 וראה שם , הערה , 2 לפרסומים קודמים . אין הכרח להסיק מהכתוב בשורות 32-30 של הכתובה , שאחד הצדדים של הנישואין היה רבני . אכן , כפי שמציג את הדברים גויטיין , גם החתן וגם הכלה קראים היו וזהו פירושה הפשוט של הכתובה . ' על תעשיית גבינה של קראים בירושלים ראה : גיל , א"י , א , עמ' , 196 ס' , 347 וראה גם גויטיין , חברה , א , עמ' . 124

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help