sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:172

חשיבותם של חכמי הקראים בירושלים חרגה אל מעבר לחומות העיר . אין ידוע אם פנו אליהם מחוץ pxV בכל שאלה של הלכה , אך ברור הדבר שדעתם היתה מכרעת בשאלת עיבור השנה בקרב אותן קהילות קראיות שחייבו קביעת העיבור על פי ראיית אביב השעורה בא ^ ישראל . קראי בבל לא סברו חיוב זה , ולפיכך לא היו תלויים בעניין זה בחכמי הקראים שבירושלים . אפשר שקראי ביזאנטיון קיבלו על עצמם את התלות המוחלטת בעניין זה בחכמי ירושלים , וככל הנראה עשו כך גם קראי מצרים . השפעתם של חכמי הקראים בירושלים לא היתה בפסיקה ישירה בלבד . ירושלים היתה אבן מושכת לעלייה , בין עלייה להתיישבות קבע ובין עלייה לצורך ביקור בעיר הקדושה , כדי להתפלל נוכח מקום המקדש ולהתאבל עליו . ולפי שמלכתחילה היו האבל על ירושלים ולימוד התורה כרוכים במערכת הערכים הקראית שנוצרה בירושלים ( ראה להלן , ( ממילא קנו לעצמם חכמי הקראים בעיר השפעה על התפוצה הקראית באמצעות תלמידיהם ששבו שמה . לא מעטים מבין חכמי הקראים בירושלים עלו הם עצמם מן הגולה , או היו בניהם של עולים . דבר זה ידוע , דרך משל , על יפת בן עלי ( וחניכתו 'אלבצרי' מעידה על מוצאו , ( דויד בן אברהם אלפאסי , סהל בן מצליח ויוסף אלבציר . כן ידוע הדבר על טוביה בן משה , שהביא את תורת ירושלים לביזאנטיון , על אבן אלתךס שהביא תורת ירושלים לספרד ( שניהם באמצע המאה הי"א , ( ועל עלי בן סלימאן שהשתקע במצרים ( במחצית השנייה של המאה הי"א , ( ובה כתב את חיבוריו הפרשניים והלשוניים , שכל כולם תורת חכמי ירושלים . בפרק זה , היינו מעת עלייתו של דניאל אלקומסי לירושלים ועד הכיבוש הצלבני , נתחברה כמעט כל הספרות הקראית בירושלים . זהו המקום וזהו הזמן שבו נתעצב לדורות פרצופה של הספרות הקראית . קהילת אבילי ציון ולומדי תורה אופיים של בני קהילת הקראים בירושלים טבוע בחותם השאיפה להקדיש את חייהם בירושלים לאבל על ציון והמקדש וללימוד תורה . זהו התיאור העולה מדברי סלמון בן ירוחים ( ראה לעיל , עמ' . ( 163 אמנם מכאן אין להסיק בהכרח שכאלה היו כל קראי ירושלים , אבל זו היתה המטרה , כדרך לימוד ) של אבו אלפרג' בן אסד' נזכר במכתב של עולה קראי לירושלים , ראה גיל , א"י , ב , עמ' , 531 ס' , 297 שורה . 8 46 ראה : . 30 the First Crusade ' , PAAJR , xxiv ( 1955 ) , pp . 25- Rabbanite Relations in Byzantium on the Eve of Z . Ankori , 'Some Aspects of the Karaite- ראה עוד לעניין זה אנקורי , ביזנטיון , עמ' ; 344-339 , 328-320 גיל , א"י , א , עמ' , 643-642 ס' ; 929 ב , עמ' , 545-540 ס' 47 . 302-301 ראה : אנקורי , טוביה בן משה ; לגישה שונה משל אנקורי ראה : גיל , א"י , א , עמ' , 659-657 ס' 48 . 939 כפי שמוסר אברהם בן דוד , ספר הקבלה , מהדורת ג"ד כהן , פילדלפיה תשכ"ז , עמ' , 69 שורות 360-355 ( ושם , במבוא האנגלי , עמ' . ( XLV 11-XLVI על עולים מספרד המצטרפים אל הקראים בירושלים , ראה : גיל , א"י , א , עמ' 508 למטה ; עמ' , 646 ס' . 931 . Tivr \ « , Genesis , Philadelphia 1928 , pp . 4 . 35 of AH Ben Suleiman the Karaite on the Book of So \ omon S . Skoss , The Arabic Commentary על יוסף בן נוח , אהרן בן ישועה ועלי בן סלימאן . האחרון אפשר שהיה יליד ירושלים שירד להשתקע במצריי _ ו ואפשר שהיה קראי מצרי שעלה לרגל לירושלים . ומכל מקום תקופת פעילותו הספרותית היתה בשנים 123 PresentedtoL Nemoy , Ramat-Gan 1982 , pp . 122- View ' , Studies in Judaica , Karaitica and Islamica 'Hebrewin ArabicScript Qirqisani ' s : ^ nan m 7 , 1093-1045

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help