sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:171

מתקבל על הדעת , שהלימוד היה בעיקרו בבית הכנסת הקראי , המכונה לעתים בתעודות ערביות ' מג'לס , ' כלומר מושב . אפשר שמכאן מקור הכינוי 'ראש ישיבה' לראשי הקראים . מכל מקום , בסוף המאה הי' התרכזו כנראה קבוצות לימוד סביב החכמים הבולטים בקהילה . לפי כמה עדויות היתה לחכם יוסף בן בכתף ( קרא : בח'תוי , ( המכונה 'מורה הגולה , ' חצר בירושלים , שבה לימד כנראה את תלמידיו . חכם זה היה פעיל בירושלים במחצית השנייה של המאה הי 41 . ' יהודה הדסי ( המאה הי"ב ) מספר על 'בית יפת ובית סהל הכהן אבו אלסרי . ' שם מדובר אמנם על פלוגתות בשאלות הלכה מסוימות , אולם נראה שלאמיתו של דבר מדובר שם על הבדלים בגישה העקרונית לשאלות הלכה . ייתכן שקבוצות אלה התרכזו ממש בבתים שבהם דרו מנהיגיהן . לבית יפת בוודאי יכול היה להיות המשך , שכן בנו , לוי בן יפת , היה אף הוא מחכמי הקראים הידועים בירושלים בראשית המאה הי"א . לגבי התקופה שמסוף המאה הי' או מראשית המאה הי"א כותב אבן אלהיתי בפירוש על מוסד מאורגן ללימוד תורה , והוא מספר שלחכם אבו ? עקוב בן נוח ( הידוע יותר כיוסף בן נוח ) היה בית ללימוד בירושלים , ויש אומרים שהיו בו שבעים חכמים , ובכללם החכם אבו יעקוב אלבציר ( הוא יוסף אלבציר ) והחכם אבו אלפךג' הארון . הבית הוסיף לשמש בצביון זה אחריו ] , ואז ] היה בכלל האנשים שהיו בו אבו אלפךג' הארון ואחרים . אין הכרח לקבל את המספר שבעים כפשוטו , אולם קיומו של מוסד זה הוא ככל הנראה עובדה היסטורית , שהרשימה את בני הדורות הבאים , והללו סיפרו עליה מדור לדור . בקטע זה אכן נזכרים שניים מחכמי הקראים הבולטים בירושלים במחצית הראשונה של המאה הי"א : יוסף אלבציר , שעסק גם בענייני אמונות ודעות וגם בענייני הלכה ופולמוס נגד הרבניים , ואבו אלפךג' הארון ( הוא אהרן בן ישועה , ( שעסק בעיקר בדקדוק ובפרשנות דקדוקית למקרא . חכם חשוב אחר היה ישועה בן יהודה , הידוע גם בשמו הערבי אבו אלפךג' פרקאן בן אסד , שעסק הרבה בהוראה ובתשובות לשואלים מקהילות אחרות ואף חיבר פירושים מקיפים לתורה . 40 ראה : גויטיין , היישוב בא"י , עמ' , 47 הערה ; 6 גיל , א"י , א , עמ' , 653-652 ס' 41 . 936 ראה : מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 30-29 לבלר ממשפחת בן בכתר נזכר בכתובת הקדשה של ספר . ראה : מאן ,. שם , עמ' , 135 הערה . 8 42 יהודה בן אליהו הדסי , אשכול הכופר , גוזלוו , 1836 פרק קעח , אותיות כ-מ ( דף עב ע"ג-ע"ד . ( שני כתבי יד השמורים במוזיאון הבריטי מכילים שרידי חיבור בערבית הדן בפירוט בחילוקי דעות אלה ; ראה : פוזננסקי , ספרות נגד רס"ג , עמ' , 60-59 מס' . 25 על לוי כן יפת ראה גם מאמרי 'קטע חדש מהמקור הערבי של ספר המצוות ללוי בן יפת הקראי , ' העומד להתפרסם בשנתון המשפט העברי . 43 אבן אלהיתי במקור הערבי ( לעיל , הערה , ( 37 עמ' , 433 שורה 15 ואילך . 44 ראה : אנקורי , אבן אלהיתי , עמ' , 74-73 ושם גם על יוסף בן נוח , ובעיקר על זמנו של יוסף אלבציר . סהל בן מצליח מזכיר באיגרתו פעמים אחדות את המספר שישים , וראה על כך בן ששון , עדת השושנים , עמ' 109-110 , 119-120 N . wieder , The Judean Scrolls andKaraism , Lon- . 3 , קק . don 1962 , ברורשלידיעות על מוסד כזה היתה גם חשיבות פולמוסית , בהיותן מעידות על מקבילה קראית לישיבת ארץ ישראל ( או בבל . ( על יוסף בן נוח ראה גם : אנקורי , ביזנטיון , עמ' 185 הערה . 207-206 , 64 45 ראה : פוזננסקי , ספרות נגד רס"ג , עמ' ? 183-178 מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 40-34 במכתב שנשתמר בגניזה , TS 10 J 11 , f . 13 ( ראה לעיל , הערה , ( 19 בשורות , 17-15 מזכיר הכותב שהנשיא ' ) אלרייס ( ' אמר לו שמסר מכתב 'לזקן אבו אלפרג' בן אסד' כדי שישלחהו עם מכתביו אל ר' נהראי במצרים , וייתכן שכוונתו לישועה בן יהודה . 'שיעור ( או : משמרת

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help