sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:170

שלמה , בנו של דויד , שימש ככל הנראה נשיא ברבע הראשון של המאה הי"א , ושני בניו , חזקיה ויאשיה , שימשו נשיאים אחריו . ידיעותינו על פעילותם אינן מרובות , לבד מזאת , שחזקיה בן שלמה היה מעורב ביישוב המחלוקת על הגאונות בין שלמה בן יהודה ונתן בן אברהם . חזקיה ויאשיה עזבו את ירושלים וירדו למצרים , ושם תפסו את מקומו של הנשיא הקראי דויד בן צמח . שמו של זה נזכר לאחרונה בתעודה משנת , 1051 ושמותיהם מופיעים בתעודות החל בשנת U 055 ובכך הקיץ הקץ על מישרת נשיאי הקראים בירושלים . בקהילה הקראית בירושלים היה לחכמים מעמד מיוחד . הם הם שהטביעו את חותמם על קהילה זו בראשיתה . הפרשנים הקראים הירושלמים סלמון בן ירוחים ויפת בן עלי טוענים כדבריהם , כי בדרך כלל אסור לכונן מוסדות הנהגה יהודית , כשהם מכוונים את דבריהם במובהק כנגד מוסדות ההנהגה הרבניים ( ראשי הגולה , דיינים וכדומה . ( היה מי שביקש להסיק , שמאותו טעם עצמו התנגדו חכמי הקראים לכינון מישרת הנשיאות בעדה הקראית " . סקירה שיטתית על חכמי הקראים בירושלים עד מסעי הצלב מצויה בחיבורו הערבי של הכרונוגרף הקראי דויד בן סעדאל אבן אלהיתי ( בן המאה הט"ו . ( ידיעות רבות אחרות עליהם פזורות במקומות אחרים . חכמי הקראים בירושלים במאה הי' ידועים מחיבוריהם , בין שהללו נשתמרו בשלימותם או בחלקם , ובין מתוך מובאות אצל אחרים . חיבוריהם של חכמי הקראים במאה הי' הם בעיקר פירושי מקרא וספרי מצוות , ומספר ספרי פולמוס נגד הרבניים . להוציא את דניאל אלקומסי , שככל הנראה עדיין היה פעיל בראשית המאה , היו חשובים במיוחד החכמים דלקמן : סלמון בן ירוחים , שמלבד פירושים בערבית לכמה מספרי המקרא גם חיבר בעברית ספר פולמוס מחורז נגד הרבניים ' ) מלחמות ה ( " ו יפת בן עלי , שכתב פירוש מקיף על כל המקרא ו סהל בן מצליח הכהן ( בערבית אבו אלסךי , ( שכתב ספר מצוות וכן נודע באיגרותיו ( ראה להלן ;( דויד בן בועז הנשיא ( ראה לעיל . ( אין בידינו ידיעות ברורות על מוסדות ללימוד תורה עד לאחר מחציתה של המאה הי . ' עם כל זאת 6 ו ראה לכל העניין : מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 137-134 " ראה : אנקורי , טוביה בן משה , עמ' . 21-19 דברי סלמון בן ירוחים הנזכרים שם ( על פי מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 89 מתוך פירוש סלמון לתהילים קיט , ( נכתבו בוודאי לפני זמנו של דויד בן בועז . על מעמד מקביל או שווה של נשיא וחכמים ' ) מלמדים ( ' מעידים אולי דברי לוי בן יפת , בראשית המאה הי"א . ראה בן ששון , עדת השושנים , עמ' . 4 38 פורסמה לראשונה על ידי : , 1 X ( 1897 ) , pp . 429-443 Hitfs Arabic Chronicle of Karaite Doctors ' , y ^ , G . Margoliouth , 'ibn ai- בלוויית מבוא ותרגום אנגלי . וראה : אנקורי , אבן אלהיתי , עמ' . 81-71 לסקירה מפורטת ביותר על חכמי הקראים בירושלים בתקופה הערבית ראה : מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 34-8 כאן יינתנו רק עיקרי הדברים . לסקירות נוספות על חכמי הקראים ראה עתה גיל , א"י , א , עמ' , 637-635 ס' ; 925-923 עמ' ; 938 ' 0 , 656-655 עמ' 'D , 660-659 . 940 עלי בן סלימאן כנראה אינו שייך לעניין זה , ראה להלן , הערה . 49 " אבן אלהיתי מספר ( במקור הערבי , שם , עמ' , 434 שורות , ( 24-19 שסלמון בן ירוחם ( כך (! חי בחלב ונפטר בזמנו של רס"ג . רס"ג אף השתתף בהלווייתו , קרוע בגדים . אף הוא מספר , שבזמנו ( היינו במאה הט"ו ) היו מראים בחלב את קברו של סלמון . לבירור עניין זה ולראיות שסלמון היה איש ירושלים , ראה : פוזננסקי , ראשית התישבות הקראים , עמ' ; 96-95 מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 22-20 בכתבי סלמון יש די עדויות על ידיעותיו בטופוגראפיה של ירושלים . דוגמה מאלפת היא הפיוט ליום כיפור שחיבר סלמון ( אם אכן הוא מחברו . ( ראה : ש' אסף , 'תפלה להקראי סלמון בן ירוחם , ' (?) מאסף ציון , ג ( תרפ"ט , ( עמ' , 94-88 והערות אסף , שם , ביחס לחיבורים אחרים של סלמון ; מאן , שם . וראה לעיל , הערה . 21

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help