sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:169

ראשיתו של מוסד ה'נשיאות' בירושלים אינה ברורה . אפשר שראשיתו בכת 'הענניים' בבבל , ואפילו כך לא ברור מתי עבר או הועבר לירושלים . 30 שני אחים מבית ענן , צמח ויהושפט , נזכרים ברשימות שמאן ייחס לקראים . מקורה הקראי של הרשימה שבה נזכר צמח בתואר 'נשיא וראש הישיבה , ' מסופק . ברשימה קראית נזכר יהושפט 'ראש ישיבת גאון יעקב . ' בסדר הדורות הפותח בענן הם בני הדור הרביעי , כלומר באמצע המאה הט' בקירוב . יש מי שרצה להסיק מכאן , כי באותה תקופה השתלטו הקראים על ישיבת ארץ ישראל בירושלים . אלא שאפשר בהחלט לייחס את הרשימה שבה נזכר צמח למקור רבני , ולקבעו כגאון במחצית השנייה של המאה הט . ' ואם כך הוא הדבר , שייכת פרשת צמח הגאון לתולדות גאוני px ישראל , שהיו כולם רבניים . לפי רשימות זיכרון קראיות היו צאצאי צמח פעילים במצרים . לפי רשימות אלה היה בנו של יהושפט בועז . ברם , גם תולדותיו מעורפלות . מאן זיהה אותו כאבי 'בני בועז . ' אלה נזכרים כתומכי רב סעדיה גאון בבגדאד , בפולמוסו נגד דויד בן זכאי , וכן בקשר לפולמוס במעשה בוסתנאי . ואם כך , שוב עולים ספקות לגבי מקום מושבם , אם היה בירושלים או בבבל . כאמור לעיל , אף רווח הזמן שבין בני בועז ובין ענן גדול למדי ( אם מניחים שענן פרש בשנת 770 בקירוב , ( והוא כמאה ושישים שנה לחמישה דורות . נמצא , שעל פי המקורות הידועים עד עתה , הסתום בפרשת הנשיאים הראשונים של הקראים בירושלים מרובה על הנגלה . מבין 'בני בועד הנזכרים , ניתן לראות כנשיא קראי ראשון בירושלים את דויד בן בועז , שעליו יש לנו ידיעות היסטוריות ברורות למדי . על פעילותו כנשיא אין יודעים דבר , אולם הוא ידוע בפעילותו הספרותית , ושרדו חלקים מפירושו לתורה ולקוהלת . אף נזכרים חיבורים אחרים משלו . ברם , לגבי זמנו קיימים ספקות . לפי סדר הדורות הנזכר , הוא בן זמנו של רס"ג , אלא שקביעה זו דחוקה ומאחרת אותו למדי . מצד אחר מעיד הכרונוגרף הקראי אבן אלהיתי ( במאה הט"ו , ( כי דויד בן בועז חיבר את פירושו לקוהלת בשנת 383 להג 'רה , כלומר בשנת . 993 לפי מובאות שמצטטים משמו מחברים קראיים מוקדמים לאבן אלהיתי נראה התאריך המאוחר עדיף , ואם כן , ייתכן שמוסד הנשיא הקראי בירושלים לא התגבש לפני הרבע האחרון של המאה הי . ' ושמא אץ זה מקרה שדויד בן בועז הוא הראשון המכונה בערבית 'ראיס , ' דווקא אחרי הכיבוש הפאטמי , כשכינוי זה בא לציין בעלי מישרות שררה שונות בעיקר בין יהודי מצרים . 35 מובן שמכאן אין להסיק כי לפני כן לא היתה הנהגה קהילתית כלשהי לקראי ירושלים . מסוף המאה הי' ואילך ברורה מציאותה ההיסטורית של מישרת הנשיאות גם בקהילות קראיות אחרות , בעיקר בקאהיר ודמשק . היהודים במדינה הפאטמית , ' כתוך : היישוב בא"י , עמ' ; 58-57 הנ"ל , חברה , ב , עמ' 30 . 16 ראה : מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 131-130 31 ראה : מאן , שם , עמ' . 132-131 לתעודות נוספות ולפירושיהן השונים , שלפיהם מניחים אנו השתלטות הקראים על הגאונות p / t 3 ישראל או דוחים זאת , ראה לעיל , הערה 32 . 10 ראה : מאן , היהודים במצרים , עמ' ; 69-68 הנ"ל , מקורות ומחק רים , א , עמ' , 335 הערה ; 21 ב , עמ' . 192-133 33 ראה : פוזננסקי , ספרות נגד רס"ג , עמ' Y . Horowitz , 'David ben Boas' , Encyclopaedia ; 20-18 Judaica , v , Jerusalem 1971 , col . 1349 'הפשרה' הנזכרת שם באשר לזמנו אינה נראית . גיל , א"י , א , עמ' , 638-637 ס' , 926 סבור שדויד בן בועז היה שותף לדויד בן זכאי בפולמוסו נגד רס"ג , ואילו בזקנותו , בסוף המאה העשירית , כתב את כתביו שאבן אלהיתי מזכירם . גיל גם מפקפק כמידת קראותו של דויד בן בועז . כל דיונו שם מוכיח שאישיות זו ראוייה לעיון ולמחקר בפני עצמה . 34 ראה : פוזננסקי , שם . 35 ראה : Medieval Egypt , Princeton 1980 , pp . 166-169 M . Cohen , Jewish Self-Govemment u

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help