sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:166

השכונה הקראית בירושלים רמז ראשון למקום מושב הקראים בירושלים מצאו חכמים בדברי סלמון בן ירוחים , האומר בפירושו לאיכה ב ב ? 'זכריה זה עליו השלום = ] בן יהוידע ] קבור בירושלים , בסמרתקה היא צלע האלף , והיא ידועה עכשיו בשם שכונת המזרחיים . ' הקראים זיהו את מקום מושבם עם 'צלע האלף והיבוסי' ( יהושע יח כח . ( ולפי שרוב העולים הקראים , שכאמור עלו במחצית השנייה של המאה הט , ' באו מהמזרח , ראויה שכונתם להיקרא 'שכונת המזרחיים . ' מכאן ביקשו החכמים להסיק שהמחבר הקראי הירושלמי מרמז על שכונת בני עדתו . עוד הביאו ראיה מקינה שחיבר מבורך בן נתן בן ניסן , המצויה בדברי סלמון ( שם : ( 'ואבכה מול קבר זכריה בן יהוידע אשר קברו בצלע האל ף נודע . ' בדברים אלה יש זיהוי ברור של צלע האלף עם קבר זכריה . זיהוי מקומו של קבר זכריה על פי המסורות היהודיות והנוצריות מימי הביניים לא הוכרע . בין כך ובין כך אין להניח , שהפייטן המקונן כיוון לבניין הידוע בימינו בשם זה . אף רחוק להניח שהתכוון לומר , כי זה הוא מקום שכונת הקראים , שאם כן יהיה מקום שכונתם מחוץ לחומת העיר , הרחק מזרחה . ומכל מקום נראה שמדברי הפייטן אין ללמוד כלל ועיקר , שהרי מן הסתם לא קונן בביתו או בשכונתו אלא בהר הזיתים , וזה פירוש דבריו 'מול קבר זכריה . ' ואם כן הריהו משקיף אל עיר דויד , המזוהה בפירוש למגילת 13 ראה : גיל , שכונות , עמ' , 32 ובהערה 45 הספרות , ויש להוסיף עליה את מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' , 4 הערה . 1 מתקבל על הדעת שמעיקרא רמז השם ' מזרחיים' על מקום מוצאם של תושבי השכונה ( כמו במובאה שמביא גיל , שם , מספרו של אבן אלקפטי , וראה גם מאן , היהודים במצרים , א , עמ' , ( 275 ולא אל מקום מגוריהם בירושלים , כשם ששכונת המערביים ( שהתקיימה בסמוך לכותל המערבי עד מלחמת ששת הימים ) כונתה על שם אח מוצאם של תושביה . 14 פוזננסקי , לראשית התישבות הקראים , עמ' , 96 פקפק בקיאותו של פייטן זה . חכמים שונים הזכירו , ששורה זו מובאת גם על ידי הפרשן הקראי הירושלמי יפת בן עלי , בפירושו לאיכה . אולם נראה שכולם נמשכו אחרי טעותו של ש' מונק s . Munk , 'Notice sur ) , ( asiatique , 4 cme serie , XV [ 1850 ] , p . 310 , n . 3 Abou'l-Walid Merwan ibn Djana'h' , Journal שייחס את כתב היד של פירוש סלמון בן ירוחים לאיכה ( פאריס , הספרייה הלאומית , ; Heb . 295 מונק עצמו הביאו מקאהיר לפאריס ) ליפת בן עלי . בקטלוג של הספרייה הנזכרת , שהוכן על ידי צוטנברג בפיקוחו של מונק , כבר תוקן הדבר . על כתב יד זה עצמו מבוססת המהדורה הנדפסת של פירוש סלמון לאיכה א , ראה : ... von S . Feuerstein , Krakow 1898 Salmon ben Jerucham zu den Klageliedern , ed . Der Commentar des Karaers במבוא , עמ' , 11 ושם בהערות הפניות לדברי פינסקר וגייגר , שתיקנו את טעותו של מונק ; יתר על כן , בפירושו ליהושע יח כח , שהוא המקום היחיד במקרא שבו נזכרת 'צלע האלף , ' אומר יפת בן עלי ( כתב יד המוזיאון הבריטי , , Or . 2404 מס' 277 בקטלוג כתבי היד העבריים , דף 265 א : ( 'ואעלם אן צלע הו אסם מוצע לאן > לו < לם נעד הדה ארבע מדן לם יכרג עדדהא יד אולהא גבעון והרמה וכדאך קאל בצלע ארץ בנימין פקד דל עלי אן צלע אסם מוצע בראסה . ' ותרגומו : 'דע שצלע הוא שם מקום . משום שאם לא נחשוב את אלה [ כלומר ' צלע האלף והיבוסי היא ירושלם [ ' לארבע ערים , לא יעלה מספרן לארבע עשרה [ ככתוב בהמשך הפסוק , [ שהראשונות שבהן גבעון והרמה [ בפסוק כה . [ וכן נאמר 'בצלע px בנימין' [ הכוונה כנראה לשמואל ב כא יד : 'באח בניסן בצלע , ' מקום קבורת עצמות שאול ויהונתן , [ והרי ראיה שצלע שם מקום לעצמו . ' ובכן , לדעת יפת אפילו צלע האל ף שמות שני מקומות הם , כל שכן שאינו מצרף להם את היבוסי כשם מקום אחד . לא ידוע לי על קיום כתב יד של פירוש יפת לאותו פסוק בשמואל , אלא אם כן הוא בכתב יד המצוי בברית המועצות . לשאלת יחס הכינוי 'צלע האלף' לטופוגראפיה המקראית עיין עוד : פראוור , השכונה היהודית , עמ' . 142 15 ראה : גיל , שכונות , הערה . 47 16 ראה דברי סהל בן מצליח בהקדמתו לספר המצוות שפרסם א"א הרכבי , מאסף נדחים , , 13 וינה תר"מ , עמ' , 202 הקורא לאחיו 'לבוא ולגור בארץ ה' ... ולעלות אל הר הזיתים נגד שער הקדים להביט בטמאתו ולקונן על שוממותו . ' לספרות נוספת

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help