sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:165

נותרת אפוא הבעיה לגבי הנשיאים הראשונים . קשה לקבל את ההנחה , שבירושלים כבר היו בשנת 825 בקירוב נשיאים קראיים . אם אכן פעל דויד בן בועז הנשיא לקראת סוף המאה הי , ' הרי שלפי כל חשבון שנעשה , ודאי שאינו יכול להיות דור שישי לענן . קרוב לוודאי , שרוב רשימות הנשיאים ורשימות היחס לוקות בחסר , ומחבריהן לא טרחו למצוא את החוליות החסרות בין שאול בן ענן לבין הנשיאים pxn ישראל . ועוד יש להביא בחשבון , שאיש מן הנשיאים שזמן כהונתם נקבע למאה הט' אינו נזכר במקור שאינו קראי . 10 אם אמנם היו האחים (?) צמח ויהושפט ( סבו של דויד בן בועז ) הנשיאים הקראיים הראשונים בירושלים , לא יכולים היו לכהן לפני סוף המאה הט' לכל המוקדם . ומכאן עולות שתי אפשרויות בלבד : או שבאמת לא היו קודם לכן נשיאים קראיים בירושלים , או שחסרות חוליות ברשימות בפרק הזמן שבין יהושפט לבין בועז אבי דויד . לאור הכרונולוגיה המוצעת למעלה לפעילותו של דניאל אלקומסי , נראית האפשרות הראשונה עדיפה . ומן הדברים עולה , שככל הנראה היתה בירושלים במחצית השנייה של המאה הט' עדה קראית קטנה , שהיתה מורכבת מעולים בודדים , תוקפנית אולי עד כדי עשיית מעשי אלימות חמורים ( ראה להלן , על דברי בן מאיר . ( אף אין זה מן הנמנע שהללו לא היו כלל קראים במשמע המאוחר והמקובל של שם זה , אלא 'ענניים , ' אחד מהפלגים שמתוכם התגבשה הקראות לקראת סוף המאה הט " . ' העלייה מן המזרח בעקבות דניאל אלקומסי , או יחד אתו , הביא לייסוד קהילה של ממש ובראשה מנהיג , שאפשר שכינוהו 'נשיא . ' כאמור , ניתן לקבוע את זמנו של שלב זה בתולדות העדה בירושלים משנת 880 בקירוב . מלבד הגידול המספרי , היו גם הנסיבות הפוליטיות הכלליות , עם התרופפות תלותו של אחמד בן טילון בשלטון המרכזי בבגדאד , רקע נוח להתפתחות זו . 8 ראה : מקורות ומחקרים , ב , עמ' B n ; 131 , 45 היהודים במצרים , ב , עמ' . 215-213 ראה : פוזננסקי , ספרות נגד רס"ג , עמ' ; 20-18 מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 133-132 פוזננסקי S . Poznanski , Babylonische Geonim im nach- ) ( gaonaischen Zeitalter , Berlin 1914 , p . 129 מצביע על פער הזמן בין תקופת נשיאותו המשוערת של דויד בן בועז , דור חמישי בערך לענן , לבין הנתונים הוודאיים על תקופת פעילותו הספרותית . פער זה הוא שישים שנה בקירוב . פוזננסקי אינו מציע שם שום פיתרון לבעיה . 10 השם היחיד הנזכר במקור רבני , דניאל בן שאול בן ענן ( ראה מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' , ( 130-128 אינו נזכר כלל כנשיא . הגאון אהרן בן מאיר מזכיר אמנם את 'בני ענן , ' אך אינו מזכיר שום נשיא . אמנם ש' אברמסון ( במרכזים ובתפוצות , ירושלים תשכ"ה , עמ' ( 33-25 דן באפשרות שצמח , הנשיא וראש הישיבה הקראי , שימש נשיא וראש ישיבה של כל הקהילה בארץ ישראל , קראים ורבניים כאחד . כנגדו מ' גיל ' ) לתולדות גאוני ארץ ישראל , ' תרביץ , מד [ תשל '' ה , [ עמ' , 150-144 ובייחוד שם , עמ' ( 148 מפקפק במוצאה הקראי של הרשימה שבה נזכר צמח , ומנסה לזהות את כותב האיגרת , המיוחסת לבן מאיר ( שם , עמ' . ( 146 גיל , ארץ ישראל , א , עמ' , 538-537 ס' , 852 מציע שצמח ויהושפט מצאצאי ענן היו , אך לא קראים . לדבריו קו הפילוג הברור בין קראים ורבניים מאוחר משני אלה , ורק אחרי שנשתרש שמו של ענן כמייסד הקראות נחשבו גם הללו קראים . קרקסאני , אלאנואר , ( by L . Nemoy , 1-V , New York 1943 Code of Karaite Law by Ya'qub al-Qirqisani , ed . Kitab al-Anwar wal-Maraqib . ) מזכיר תכופות את הענניים , היינו מי שהחזיקו בדעותיו של ענן דווקא , שחלק מהן נדחו על ידי הקראים , במאות הט' והי . ' ראה שם במפתח , ערך / Ananites' לעניין הנידון יש להזכיר , שבסיפורו של בן מאיר על ההתנגשות שבה נהרג מוסא , נזכרים 'זרע ענן , ' 'בני ענן , ' ' שונאים , ' אך לא 'מינים' ( הכינוי הרבני השגור לקראים ) ולא כל שכן 'קראים , ' וראה להלן הערה . 65 ראה אנקורי , ביזנטיון , עמ' , 23-22 והשווה מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 4 לסיכום דעות מאן ופוזננסקי , ראה : ספר הישוב , ב , עמ' נ-נא .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help