sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:164

מקבלת חיזוק בהזכרות חוזרות של אבלי ציון והאבל על ציון , בפירושו לתרי עשר . ככל הנראה היתה היענות לקריאה זו ; קראים רבים אכן עלו לירושלים ( כמתואר על ידי סלמון , ( והפכו את העיר למרכז קראי ראשון במעלה באותה תקופה . אף דניאל עצמו עלה לארץ ישראל . עלייתו של דניאל מציינת מפנה בתולדות הקראות בירושלים . מעדה קטנה הם הפכו לעדה גדולה , ולא מן הנמנע שבמשך זמן מה אף עלה מספרם על מספרם של הרבניים . ( ב ) שרידי פירושו של דניאל אלקומסי לספר דניאל . שרידים אלה כוללים רמזים כרונולוגיים ברורים למדי על זמן פעילותו בפרס ועל התאריך האפשרי של יציאתו ממולדתו . השוואת רמזים אלה לאחד הציונים הכרונולוגיים בפירושו לתרי עשר מאפשרת להעמיד לוח זמנים קרוב , פחות או יותר , לפעילותו של דניאל אלקומסי : יציאה מקומס , מחוז מולדתו , בדרכו מערבה , לכל המאוחר בשנת ; 873 יציאה מח'ךאסאן , בשנת 875 לכל המאוחר ; נסיעה לא ^ ישראל ( אולי אחרי נדודים בבבל ) דרך סוריה ; פעילות בארץ ישראל עוד לאחר שנת . 900 משנת 880 בקירוב , תחת שלטונו של אחמד בן טילון , הפך אפוא היישוב הקראי בירושלים למרכז , שאליו נמשכו קראים מכל התפוצה . אולם עוד קודם לכן ישבו קראים בירושלים . כמה חכמים ניסו לשחזר את סדר הדורות של נשיאי הקראים ( ראה להלן , עמ' , ( 168 שישבו בירושלים והתייחסו על ענן . המקור העיקרי לשחזורים אלה הוא רשימות זיכרון , המצויות בדרך כלל בחתימות ספרים . כל רשימות נשיאי הקראים , בירושלים , בקאהיר ובדמשק , מושכות את שלשלת היוחסין שלהם עד ענן , ומשם לעתים לבית דויד המלך , שעליו התייחסו גם ראשי הגולה שבבבל . מסורת קראית מספרת שבסוף ימיו עלה ענן לירושלים והתיישב בה . התעודה הכתובה הראשונה המביאה מסורת זו היא מהמאה הי"ב . למסורת זו אין , ככל הנראה , בסיס היסטורי . כנגד זה נראה , שהידיעות על נשיאים קראיים בירושלים , מן המחצית השנייה של המאה הי' ואילך , אינן מוטלות בספק . שייכים לכאן . בקשר לקריאה לשוב לירושלים נידונה האיגרת להלן . לאחרונה פרסם ל' נמוי תרגום אנגלי של האיגרת , עם מבוא , שבו הוא מטיל ספק בזיהויו של מחבר האיגרת כדניאל אלקומסי . ראה : . Karaites ' , PAAJR , XLIII ( 1976 ) , pp . 49-105 Nemoy , 'The Pseudo-Qumisian Sermon to the L . נמוי טוען , שאין שום סימן מובהק , שעל פיו ניתן לזהות את מחבר האיגרת , וכי מתוך האיגרת כפי שנשתמרה אין שום עדות , שהמחבר הכיר הכרה ישירה את הטופוגראפית של ירושלים . עם זאת מודה נמוי , שהאיגרת קדומה מאוד , ושייכת לתקופת ראשיתה של הקראות . מכל מקום , טעון כל העניין מחקר נוסף , ואין מקומו כאן . פורסמו על ידי : , Commentaries ' , JQR , XII ( 1921 ) , pp . 517-521 J . Mann , 'Early Karaite Bible המבוא , שם , עמ' . 517-515 המסקנות הכרונולוגיות מהקטע , כפי שהן מובאות כאן בקיצור , מבוססות על הדיון במאמרי 'שרידי פירוש דניאל לדניאל אלקומסי כמקור היסטורי לתולדות ארץ ישראל , ' שלם , ג ( תשמ"א , ( עמ' . 307-295 ראה : מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' , 134-128 ושם הפניות לספרות קודמת , ובעיקר למחקרי ש' פוזננסקי , ומאן עצמו . לרשימות ומקורות המתייחסים לתקופות מאוחרות יותר ולמקומות אחרים ( קאהיר , דמשק , ( ראה : מאן , שם , עמ' . 155-135 כמה מהראיות החשובות הביא כבר פוזננסקי , ראשית התישבות הקראים , עמ' . 91-85 אמנם , חלק מדברי פוזננסקי במאמר זה טעונים תיקון , לאור מקורות שנתגלו ופורסמו מאז . וראה גם : York 1957 , p . 221 A Social and Religious Historyofthe Jews , V , New s . w . Baron ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help