sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:160

עמ' ; 54 חמירי , עמ' 149 ואילך . גירסה משופצת נמצאת אצל הכרוניקאי הנוצרי סעיד בן בטריק , ב , עמ' : 18-17 סופרוניוס הפאטריארך מציע לעמר שיתפלל בכנסיית קונסטנטין , אבל עמר מסרב , כדי לא לתת פתחון פה ולא ליצור תקדים שיוליך להפקעתה מידי הנוצרים . הפאטריארך בעצמו מציע לו לבנות את המסגד על הסלע , שהוא המקום אשר יעקב דיבר בו עם אלוהים וקרא לו שער השמיים ( בראשית כח יז , ( ואילו בני ישראל קראו לו קודש הקודשים והוא מרכז . pxn סעיד אינו מסתיר את העובדה שהמקום שימש אתר לשפיכת אשפה בפקודת הלנה , ולדבריו עשו זאת הביזאנטים מפני שהם התכחשו למקום , וביקשו לקיים את דבר הברית החדשה על חורבן המקדש . הוא טוען , כי סופרוניוס הוא שסייע לעמר בפינוי האשפה : 'והיו אנשים ( כך (! שאמרו : נציב את מקום התפילה כך שהסלע יהיה מאחוריו . ' ראה עוד : בכרי , עמ' ; 827 מקדסי , מת'יר , עמ' 1297 על פי עדותו של שדאד בן אוס , מוותיקי המוסלמים , אשר התיישב בירושלים , ביקש הפאטריארך להראות לו את כנסיית הקבר וטען שהוא מקום התפילה של דויד ( מסג'ד דאוד , ( ועמר לא האמין . אחר כך טען הפאטריארך , שכנסיית ציון היא מקום התפילה של דויד , אבל גם בפעם הזאת סירב עמר להאמין לו . הסלע היה מכוסה אשפה , שריכזו שם הביזאנטים כדי להרגיז את בני ישראל . עמר פשט את בגדיו העליונים ועבד בניקוי המקום יחד עם כל המוסלמים . וראה דברים כיוצא באלה גם אצל משרף , דף 21 ע"א . על אופן תפילתו של מחמד ראה : אבן סיד אלנאס , א , עמ' ; 236 ראה את המסורות האלה גם אצל אבן קים אלג'וזיה , ד , עמ' . 168 מופיעה אצלו מסורת , שלפיה גם משה היה מתפלל על יד הסלע כאשר הוא פונה אל 'הבית הקדוש' ( כלומר : מכה , ( בהיות הכעבה הקבלה שלו ואילו הסלע לפניו ( שם , עמ' . ( 171 ראה שם גם עדותו בדבר השומרונים בני זמנו ( המחצית הראשונה של המאה הי"ד , ( הטוענים שהיהודים סילפו את הקבלה האמיתית , שהיא ההר אשר בשכם . ראה עוד : אבן כת'יר , בדאיה , ב , עמ' ; 96 ז , עמ' , 56-54 המביא את דבר ביקורם של עמר ושל כעב בהר הבית , ומוסיף : השלכת האשפה בהר הבית היתה גמול מאת הביזאנטים ליהודים , אשר השליכו אשפה במקום הצליבה , לכן נקרא המקום ( של כנסיית הקבר ) אלקמאמה ( האשפה , ( וקראו כך גם לאותה כנסייה . ראה : אבו עביד , עמ' ; 154 אבן פצלאללה אלעמרי , עמ' . 139 כעב שיחד אחד מתלמידי החכמים של היהודים שיראה לו את מקום הסלע ואחר כך התפלל על יד באב אלאסבאט ' ) שער השבטים' שבצפון הר הבית , ( כי לדבריו גם שלמה המלך פנה אל כיוון הר הבית כולו ; השווה סלפי , דף 41 ע"ב43- ע"ב . לדברי סבכי , עמ' , 47 התאסלם כעב באותו מעמד . השווה המיוחס לואקדי , א , עמ' ; 228-227 אבו אלפדא , בלדאן , עמ' ; 241 עלימי , עמ' ; 227-226 אבו אלפדא , מח'תצר , א , עמ' 38 ( המצטט את מהלבי , ראה לעיל . ( עוד אומרים על כעב , שהתאסלם בימי עמר וזכה להקשבה רבה ולתשומת לב מצד עמר בזכות ידיעותיו בענייני אסראאיליאת . אבל הרבה מהמסורות שנמסרו בשמו יש בהן טעות וחטא . שמו המלא : כעב בן מאתע , וכינויו אבו אסחאק . הוא היה מאנשי חמיר _ ( שבדרום חצי האי ערב , ( מבית האב של ד'ו ךעין . היה לו בן חורג , בן אשתו , ושמו תביע בן עאמר אלחמןרי , שהתיישב pxn ישראל ומת בשנת 101 להג'רה 720 ) לספירה ) באלכסנדריה . על כעב עצמו מספרים שאמר כי לולא אהב את px ישראל היה מתיישב במצרים . הוא למד את תורתו אצל פלוני אבו מסלם אלג'לילי , מהרי הגליל , אשר יש אומרים שהיה יהודי , ויש אומרים שהיה נזיר נוצרי . ראה ד'הבי , תאריח , ' ג , עמ' ; 220 , 100 ד , עמ' ; 95 טברי , מנתח'ב , עמ' . 116 כעב מת בשנת 32 או 34 להג'רה 652 / 3 ) או 654 / 5 לספירה . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help