sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:159

גמול נכבד על איסוף כספים למען ירושלים היה דבר הכרזת שמותיהם של התורמים ושל המתעסקים בגביית הכספים ובקיבוצם , בעת העצרת על הר הזיתים ביום הושענא רבא . אותה שעה היתה ירושלים מלאה יהודים עולי רגל , שהיו מתאספים על ההר לשמוע את דרשתו של הגאון . הזכרת שמו של אדם במעמד זה היה בה משום כבוד שאין למעלה הימנו " . יש לזכור כי המידע העומד לרשותנו במכתבי הגניזה נוגע בעיקר להקדשות ולתרומות מפסטאט , שהיא מקום הגניזה . אבל אין ספק כלל , שסידורים כיוצא באלה היו קיימים גם בשאר קהילות ישראל , וגם בארץ ישראל עצמה . פה ושם נשתמרה ידיעה המרמזת על מציאות זו . ראינו לעיל את עניין ההכנסות מחנויות ברמלה שהיו הקדש לירושלים . כמר כן הוזכרו סכומי כסף שנשלחו מסיציליה , מסוריה ומצור . הגאון שלמה בן יהודה מזכיר במכתב אל בנו אברהם , שעשה בפסטאט , כי הגיעו עשרים דינר מסיציליה ועוד עשרה עומדים להגיע . המכתב נכתב ב 17 במאי . 1029 בהמשך הוא מזכיר סכומי כסף שנשלחו מצור . הוא טוען שהאיש המעביר את הכסף מצור גובה עמלה גבוהה מדי , חצי דינר בעד ארבעה דינרים ושלושת רבעי הדינר . נראה שאותם ארבעה דינרים ושלושת רבעי הדינר היו סכום חודשי קבוע , שהיה מתקבל בירושלים מצור . הגאון מציע , שבמקום הסידור היקר הזה יאספו את הסכומים במשך כמה חודשים ויקנו תמורת הכסף המצטבר סחורות כלשהן . במכתב אחר הוא מזכיר את העזרה המגיעה מסוריה ו 'ולולא מעשה = ) כספי התרומות ) סרריא וחוצה לארץ היינו בעפר ארץ . ' נספח עניין שינוי הקבלה נזכר בכל הביוגראפיות של הנביא . ראה למשל אבן סעד , א , ( 2 ) עמ' ; 4-3 ג , ( 2 ) עמ' ; 147-146 בלאך'רי , אנסאב , א , עמ' : 271 מחמד שינה את הקבלה בצוהרי יום ג , ' ה 15 בשעבאן של השנה השנייה להג'רה 11 ) בפברואר , ( 624 אבל יש אומרים : שישה עשר חודשים אחרי ההג'רה , ראה : סמהודי , א , עמ' . 259 , 240 עדות אוסביוס : , MPL 24 , col . 626 פירושו לישעיהו סד י ' ) בית קדשנו ותפארתנו ... היה לשרפת אש וכל מחמדינו היה לחךבה ( ' י = ) celebratum in sterquilinium urbis novae quae a conditore appelabatur Elia ( sit ) ' ... et Templum , in toto orbe והמקדש שהיה מפורסם בכל העולם נהפך למצבור האשפה של העיר החדשה , שמייסדה קרא לה ' אליה ( ' י השווה י' פראוור , 'ירושלים בתפיסת הנצרות והיהדות בימי הביניים המוקדמים , ' קתדרה , 17 ( תשמ"א , ( עמ' 51 ( ולהלן , פרק עשירי . ( את סיפור עמר וכעב בהר הבית ראה אצל : טברי , תאריח , ' א , עמ' , 2410-2408 וגירסה יותר מפורטת אצל : אבן עסאכר , א , עמ' ; 557 ואסטי , עמ' ; 46-45 מהלבי , עוד עניין של עיזבון : TS NS 324 . 6 יחד עם . 65 TS NS j DTnn 40 n ! אלה מצויות דוגמאות רבות במכתבי הגניזה . ראה למשל , TS 13 j 13 , f . 17 שורה , 14 שהדפיס מאן , היהודים , ב עמ' , 188 שהוא מכתב בכתב ידו של הגאון שלמה בן יהודה , החותם 'כת הרבנים : ' 'ובירכנו אותו ביום הושענא' ( את אפרים בן שמריה , על אשר שלח 'דיוקני ... מאחינו אנשי מצרים שמרם צורם , ' על סך עשרים ותשעה דינרים ושמינית הדינר לירושלים . ( כמו כן השתמשו במכתבי הישיבה במליצות מפוארות ביותר , כגון ב , f . 2 v ENA 223 , שורות 9 ואילך : 'המה הם קהילות צוען = ] פסטאט , [ ממתיקי לען , המה הם מסעד יושבי כנען , המה הם מקימי אהל בל יצען [ ישעיהו לג כ ' ... [ ( נדפס אצל מאן היהודים ב עמ' . ( 61-60 41 , , , ראה , TS 13 j 36 , f . 5 v שורות ; 27-25 נדפס על ידי גויטיין ( לעיל , הערה , ( 33 עמ' . TS 12 . 14 ; 44-34

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help