sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:157

ההכנסה העיקרי של העזרה לירושלים היו ההקדשים , שמלכתחילה נועדו לצורך זה . בפסטאט — שממנה בא עיקר המידע העומד לרשותנו — היה בית דירות שלם שהקדישוהו לתכלית זו , כלומר לשם סיוע לעניי ירושלים . 34 ככל הנראה היו קיימים הקדשים דומים גם במקומות רבים אחרים , שבהם ישבו יהודים . יש בידינו מידע על דרך העברתם של כספי נדרים , תרומות והכנסות מהקדשים מן התפוצות לירושלים , בשנת 1020 בקירוב . הדבר נעשה אמצעות הסוחרים היהודים , שניהלו את סחר הים התיכון . מכתבם של יוסף ונסים בני ברכיה אל אחד הבולטים שבין סוחרי התקופה , יוסף בן יעקב אבן עוכל , כלל הוראות בדבר העברות מעין אלה , במסגרת הוראות שונות אחרות בענייני מסחר וכספים . משה בן יצחק בן נסים אלעאבד , סוחר מגרבי , כותב אל אסמאעיל בן ברהון אלתאהרתי , בדבר מכירתם של עשרים ושניים ךטל משי ומחצה , שההכנסה מהם היתה לדבריו ס"ד דינר בדיוק . מסכום זה יש לנכות לישיבת ארץ ישראל ( מתיבת אלשאם ) נ"ח דינר . דוגמה אחרת הוא מכתב שנשלח מן הישיבה , אולי בשנת . 1025 במכתב , שככל הנראה שוגר אל אפרים בן שמריה בפסטאט , היתה בקשה כי ישלח את רשימת התורמים ואת הפרטים על ההכנסה שנועדה לעניי ירושלים מבניין ההקדש : ואנו מייחלים לבוא מכתב החבר באשר עשה וכל אשר נעשה ואשר היא הנדבה ובשם מי הונדבה , למען נחדש ברכתו וברכותם ונרבה בתפילותם ... ואם יראה החבר להודיענו עסקי השכירות אשר לדירה הנוחקת ( בוודאי משורש חקק ) בשכירות עניינו , כי עינימו תלויות ואין לאל ידם " ... לפני פטירתו של הגאון js 12 . 44 v . ( שהדפיס מאן , היהודים , ב , עמ' ; 362 הקטע נכתב בימי הגאון דניאל בן עזריה ( בערך בשנת . ( 1055 יש עוד כתבי גניזה שמהם אפשר ללמוד על מעורבותה של ישיבת ירושלים בענייני השחיטה בקהילות , ואף ניתן ללמוד שהיה לה חצי ההכנסות . 34 ראה : גיל , תעודות , עמ' ; 109 התעודות מס' , 36 , 32 , 31 , 6 כולן מן המחצית הראשונה של המאה הי"א . , Bodl . MS Heb . d 65 , f . 9 35 שורות , 22-19 שהדפיס ש' אסף , 'מכתבים מקירואן ומאלכסנדריה לר' יוסף אבן עוכל , ' תרביץ , כ ( תש"י ; ספר היובל לי"נ אפשטיין , ( עמ' 179 ואילך . אמנם מתוך מאתיים דינרים רק עשרה הם 'ללשאמיך ( אנשי שאם , ישיבת ארץ ישראל , ( והיתר 'ללעראקי' ( לראש הישיבה הבבלי , כנראה רב האיי גאון . ( יש לזכור שסוחרים מגרבים אלה היו בבלים ופרסים במוצאם , כאמור לעיל . ; 2-1 rvrntt > ,: ! " : ? , ULC Or 1081 J 24 36 השווה גויטיין , ספר יובל לבארון ( לעיל , הערה , ( 15 עמ' ; 512 הנ"ל , חברה , עמ' . 223 37 כתב יד , Dropsic מס' ; 392 ראה תיאורו אצל גויטיין , חברה , ב , עמ' . 415-414 יש לקרוא כנראה בקטע שלמעלה : 'באשר עשה ; ' השווה כתב יד מאוסף פירקוביץ' ב ( לעיל , הערה , ( 4 עמ' , 80 שורה : 36 'עשו ועושו ; ובמדרש : והיה מעשה הצדקה שלום ועבודת הצדקה , וגו . '' רצונו לומר : תרמו מכספכם ואספו גם מאחרים , על פי המדרש לישעיהו לב יז ; ראה : בבלי , בבא בתרא ט ע"א : 'א"ר אלעזר גדול המעשה יותר מן העושה , שנאמר "והיה מעשה הצדקה" ' וכו' ; ראה גם ילקוט שמעוני לישעיהו , שם ( סי' תלז , ( ובעוד מקומות . ראיה לדברי אלה : , TS 8 . 3 שורה , 15 שנדפס אצל מאן , מקורות ומחקרים , א , עמ' 342-340 ( מכתב מנתן בן אברהם , כנראה מפסטאט , אל מבורך בן דויד בקיךואן : ( 'אבל אשרי הזוכים עמך והעושים ומעשים , כי מצוה גדולה עשו . ' לעתים קרובות היו נשלחים עם הכספים מפסטאט גם תרומות והכנסות מקהילות אחרות שבמצרים . ראה למשל : , Heb . c 28 , f . 8 Bodi . MS . שורות 10-7 ( משנת , ( 1025 שנדפס על ידי מאן , היהודים , ב , עמ' , 135-134 מכתבו של הגאון שלמה בן יהודה אל אברהם בן סהלאן , מנהיג עדת הבבליים בפסטאט ... ' -. ונכתב בכך = ] על כך ] מכתב אל צוען = ] פסטאט ] ומכתב אל הקהילות לאשר כוחם , ENA NS 1 , f . 75 . ' . .. מכתב כתוב ערבית מעלי הכהן בן יחזקאל , תאריכו 14 במאי , 1059 יש בו תיאור המצוקה בירושלים : ... ' הודעתיך כבר מה רב העוני בעירנו במשך כל הזמנים וביתר שאת בזמן הזה , מפני שפסקו לבוא אליה הסוחרים משאר המקומות . ' להל ן מתואר נטל המסים , והכותב שואל : ... ' מה יעשה אפוא האיש העני המתגורר בעיר ועינו יוצאת אל דרהם או חבה שיזדמנו לו ויוכל לנשום קצת לרווחה . ' ? הכותב מתמרמר מאוד על כך שבמשך שש

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help