sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:154

מירושלים מזכיר אבון בן צדקה כמה פעמים את סחר החיטים , ומדובר בקניית חיטים באיזור חברון , וגם בירושלים עצמה . לדבריו , חיטים אלה הן 'ממש זהב טהור . ' לא נשתמרו ידיעות רבות על התעסוקה של יהודי ירושלים . מקךסי , הירושלמי הכותב לקראת סוף המאה הי' — אם כי איננו מייחס את דבריו לירושלים דווקא — מציין , כי רוב חלפני המטבע , ( siA *? . ) הצבעים ( והכוונה לצובעי טקסטילים , ( הבנקאים ( sijU- ) והבורסקאים היו יהודים . לעומת זאת , בכתבי הגניזה שמקורם בארץ ישראל אין בורסקאים וצבעים מוזכרים כלל . אבל יש לזכור , שכתבי הגניזה רובם ככולם באים מאנשי ישיבת ארץ ישראל ומסוחרים , ונראה כי גם לאנשי הישיבה וגם לסוחרים לא היתה נגיעה ישירה לבורסקאות או לצבעות . אפשר להניח , שמקצועות הקשורים לעשיית אריגים היו בדרך כלל בידי היהודים . נתנאל ( הוא הבת אללה ) בן ישועה תושב ירושלים , שנמלט מירושלים לפסטאט בימי הסלג'וקים , עורך בשנת 1086 שטר שותפות עם צדקה החבר בן מבחר = ) מח'תאר , ( איש כספים פסטאטי . נתנאל היה אומן מומחה באריגה ; הוא השקיע חמישה עשר דינרים ואילו צדקה השקיע חמישים דינרים . בירושלים היו אומנים יהודים שעסקו גם במלאכת הטווייה . שמואל בן יעקב אלאנךלסי = ) הספרדי , ( שעסק בירושלים בקניות לשם ייצוא , כתב אל יוסף בן נחום אלבךדאני בפסטאט , וציין בין השאר שקנה מטווה . מירושלים שלחו את חוטי הפשתים לצור לשם אשפרה = ) קצארה ) ; התשלום בעד כיבוס החוטים והלבנתם היה לפי 'מחט , ' שכמותו איננה ידועה לנו . בצור היו גם מכווצים את החוטים , ופעולה זו נקראה דק . את החוטים היו שולחים אחר כך בחזרה לירושלים . היהודים עסקו הרבה בעסקי טקסטילים , גם בייצורם וגם במכירתם . הוכחה לכך אפשר לראות גם בפיסקה , שהיתה שייכת לנוסח הקבוע של שטר המכר הארץ ישראלי , כפי שנשתמרה בשטר פיצוי משנת , 1026 בכתב ידו של בן הגאון שלמה בן יהודה , אברהם : תךיך בת אברהם מאשרת , שאין לה עוד שום חוב אצל החייב , מחסן בן חסין , אפילו 'לא אסטם לא פואה , ' כלומר : לא בד ולא צבע לצביעתו . 27 שלמה בן יהודה : . Mosseri I a 20 אבון : Worreii Gottheil- ( לעיל , הערה , 27 , ( 15 ע"א , שורות . ENA 4100 , f . 8 ; 20 , 16-15 עדות על טחנת קמח בירושלים יש לנו לכאורה במכתבו של יוסף הכהן בן שלמה גאון הכותב מירושלים לפסטאט , אל אפרים בן שמריה ( בשנת 1050 לערך . ( במכתב זה יש תוספת בשוליים ( מטעמי סודיות , ככל הנראה , ( שבה מבקש הכותב , כי ישלחו לו את המכתבים על פי המעי : טחגתו של פלוני ( השם לא נשתמר ) הטוחן . ראה : . 13 . 1 8 . r . 30 TS 28 ראה : מקךסי , אקאלים , עמ' . 183 שטר השותפות בין צדקה ובין נתנאל : . TS 20 . 110 צדקה החבר ידוע גם בכינויו 'יסוד הישיבה , ' ראה 15 , f . 4 ז . TS 13 ( נדפס אצל מאן , היהודים , ב , עמ' , ( 254 וראה גם : גיל , תעודות , מס' , 43 שורה 6 ( עמ' : ( 243-242 'רבינו יסוד הישיבה , ' כחשבון הכנסות של ההקדש מתחילת המאה הי"כ . לפי החוזה שביניהם תימכר התוצרת שיספק הירושלמי לבזאזין , הם סוחרי הבדים אשר בקיסאריות ( השווקים , ( והם יחלקו שווה בשווה את הרווח ואת ההפסד . צדקה יכול להחליט על פירוק השותפות ככל עת שירצה . חוטים ירושלמיים הנשלחים לצור : , Mosseri v 363 ( 2 ) ע"א , שורות 6 ואילך : : . Mosseri v 363 אסטם , פואה : BM Or , 5542 , c . 6 יחד עם TS 20 . 169 ו , TS 10 J 8 J . 9 שורה ; 26 אסטם אינו ברזל , כמפורש במילונים , אלא בגד או בד : [ 3 m 3 & 13 ראה : . Excavations al Nessana , III , Princeton 1958 C .. T . Kraemei Jr . ( ed . j . מס' , 33 שורה 16 ( עמ' , ( 105 כהסכם גירושין שהוא כנראה מהמאה הו . ' השווה : E . Kiebiing , Wonerbuch d . , dam 1971 zricch . ischen Papyrusurkunden . Suppl . [ , Amster- כרך 0 עמ' , 242 מס' . 9403 שורד , י ;; ובהערה . בתקופת הגאונים לא ידעו עוד את rrn rcrrcrr שעולה מכתב יד , 89 ! Amonin דיי ב ע"א . שורות . 20-19 'איסטמא מיני תכ : יט "c ? . , 7 v . ? v M 0 אסף , תשובות הגאו יכ , rrn rat irt'c , * r עמ' ; top וראה פירוש רבנו חננאל ל : בלי , שכת נז ע"ב . כיסה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help