sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:151

בתקופה שממנה באים מרבית המקורות מן הגניזה הנוגעים לארץ ישראל , מתרכזת חבורת הסוחרים המגלבים סביב נהראי בן נסים , אשר ישב בפסטאט ומשם ניהל את פעולת שותפיו וסוכניו בארץ ישראל . אנשיו ובני משפחתו היו גם בירושלים , ואף שהו בה פרק זמן ממושך ( כגון ישראל בן נתן ואכון בן צדקה , ואחדים מבני משפחת התאהךתים , שהיו קרובי אמו של נהראי . ( אמו ואשתו של נהראי שהו זמן ממושך בירושלים , שמא מפני שנהראי ציפה זמן רב , ללא הועיל , להולדת בן זכר , והן האמינו שתפילותיהן תיענינה דווקא בירושלים . אבון בן צדקה מספר במכתבו אל נהראי כיצד דאג להן והשיג להן מצרכים ; חטים , עצים , שמן , בצל , מלח וכר . תחילה הן התגוררו בירושלים אצל קרובים , ואחר כך נמצאה להן דירה נאותה , עניין שכבר הזכרתיו לעיל . נהראי ובני חוגו היו מעורבים באורח פעיל בענייני ישיבת ירושלים , ובמאבק שהתנהל בינה ובין דויד בן דניאל ( בן עזריה , ( שביקש להיות ראש גולה במצרים ולבטל את סמכותה של ישיבת ירושלים , שבאותו פרק היתה בגלות , בצור . קשר זה עם הישיבה הירושלמית בולט בהרבה ממכתביהם , אף על פי שבאורח טבעי הם קיימו את זיקתם המיוחדת לישיבת בבל ולבית ראש הגולה , על פי מסורת המשפחות שהיתה בוודאי בידיהם . גיסו של נהראי ( בעל אחותו , ( משה בן יעקב , ישב בירושלים , ובמכתביו הוא מזכיר את דירתו שבירושלים , שבה התגוררו גם התאהרתים , אף הם קרובי משפחה . באחד ממכתביו הוא מביע את אושרו על שזכה לחיות בירושלים על יד המקום הקדוש , והוא אף מוכן לוותר לשם כך על הנאות העולם ולחיות בצמצום ובדוחק . מאוחר יותר הכתירוהו בישיבת ירושלים בתואר 'חבר . ' עמו היו בירושלים מגךבים נוספים , ואף להם היו קשרים עם הישיבה , וביניהם ידועים שמעיה החבר בן ישועה ( נינו של שמעיה גאון ארץ ישראל , אך היה לו קשר מיוחד עם המגךבים ) ואברהם החבר כן עמרם . בירושלים ישב גם ישראל בן נתן , בן דודו של נהוראי , שכבר הזכרתיו לעיל . על פי מכתביו נראה שהיה אדם חכם וישר לב . לאחר תלאות ומצוקות הוא הגיע לירושלים ומייד הוא דאג לנזקקים . הוא נתן דעתו למכתבה של אשה עיוורת הנמצאת בירושלים וכותבת לאלכסנדריה , ולנערה ירושלמית ערירית שאין לה מה ללבוש בקור הירושלמי העז , והוא ביקש שיאספו למענה בפסטאט חצי דינר , כדי שתוכל לקנות לה כסות כלשהי . היהודים , המומחים לממון ולסחר הבינלאומי , יש לבקש כנראה בתקופה קדומה מאוד , בימי הפרסים . בסיסיהם היו מחחא , בירת הממלכה הפרסית , והיישובים הסמוכימ לה , באיזור החידקל , הוא האיזור הנקרא גוכא בתקופת התלמוד וגם כתקופת הגאונים המוקדמת . בפי הנוצרים דוברי הארמית הוא נקרא ראד'אן וכך גם בפי הערבים , המשתמשים עדיין גם בשם ג'וחיא . הם הם הסוחרים היהודים שתוארו , הם ודרכי המסחר שלהם וסחורותיהם , במקור קדום ( כנראה סורי , ( שממנו העתיק אבן ח'רדאד'בה , הסופר הערכי בן המאה הט . ' דם נודעו מאז גם בספרות המחקר בשם : הראד'אניים . ראה : ; JESH 0 . xvn ( 1974 ) , pp . 299-328 Radhanite Merchants and the Land of Radhan ' , M Gil , 'The וכן : מ' גיל , התסתרים , תל אביב תשמ"א , עמ' . 15-13 הסוחרים המגךבים האלה נקראים במכתבים : אלמגאךבה , המערביים , ולפעמים : 'אנשינו ( הסוחרים ) הנוסעים המערביים' ( א ^ חאבנא אלמגאךבה אלמסאפרין . ( 25 התעודות הנוגעות לענייני המגךבים בארץ ישראל נמצאות באוסף כתבי גניזה מא ^ ישראל בספרי : אר ^ ישדאל בתקופה המוסלמית הראשונה , תל אביב תשמ"ג . על מעורבותם בענייני הישיבה ראה : מ' גיל , 'מגילת אביתר — מקור לתולדות מאבקיה של ישיבת ירושלים במחצית השנייה של המאה הי"א ( קריאה חדשה של המגילה , ' ( בתוך : ב"ז קדר ( עורך , ( פרקים בתולדות ירושלים בימי הביניים , ירושלים תשל"ט , עמ' . 64 , 59 ידועים שמותיהם של עוד כמה וכמה סוחרים מגךבים שהיו בירושלים , הן מצפון אפריקה והן מספרד .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help