sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:150

הוא עניין שיש להשאירו לימות המשיח . לכן , כאשר באים יהודים אכן שמחים על בואם ועוזרים להם , אבל עוזרים גם ליורדים מן הארץ . היו כמה גלי עלייה , וניתן לבדוק את טיבם ואופיים . ספק רב אם ראוי לייחס לעליות אלה תוכן של התנדבות אישית ושל מעשה הבא מתוך אמונה , כפי שהיה בימי עזרא ונחמיה , וכפי שמקובל היום לפרש את המושג עלייה . רוב העליות הללו היו בבחינת תופעות שוליות , אשר נתלוו לגלי ההגירה שנגרמו מפאת מצוקה , שגורמיה מדיניים וכלכליים כאחד . הגירה כזאת נבעה ממצב האנארכיה שהשתרר בח'ליפות העבאסית במאה הי . ' בין היהודים שהגרו מבגדאד היתה משפחתו של יעקוב בן כלס , משפחת סוחרים . יעקוב ישב במשך זמן מסוים ברמלה . לאחר שהסתבך במעשי תרמית יצא למצרים ושם המיר את דתו , וסופו שנעשה יועץ ראשי ווזיר לח'ליפה הפאטמי . אף ממצרים עלו ארצה יהודים . מבאךך בן והב עלה מפסטאט והתיישב בטבריה , וכתב אל כלפה אבן אברהים , גיסו שנשאר במצרים 1 'אם החלטת לנסוע לארץ ישראל , טבריה היא המקום בשבילך ; ' ' טבריה זולה מרמלה . ' הלחם עולה בה רק דרהם אחד הרטל . פלוני יהושוע הניח 'רוב הנאות העולם וימאס בה ויבחר במעט מהמון , להנצל מרימון וארמון ומתועי ישימון , ולהתחסן באמון ולגור בעיר ארמון , ולכן ראוי לכל ירא ואוהב לחזק ולעזור בלי למאן' וכו . ' האיש לא יכול היה לשוב למצרים ( אולי מפני שנשאר חייב מסים , ( והגאון שלמה בן יהודה ביקש שישפיעו על אשתו של יהושוע זה , המסרבת להיפרד מבית אביה , כי תצטרף אל בעלה . מסתבר שבעלה הניח בידה גט על תנאי . במכתבים מן הגניזה מוזכרים גם יהודים מביזאנטיון שהיו בדרכם למצרים , וכאשר עברו דרך ירושלים החליטו להשתקע בה . במכתב משנת 1061 הזכיר המגרבי ישראל בן נתן ( סהלון ) את האחים רויה ולוי , את שמעון , את יצחק ( שהוא המלומד שבקבוצה ) ואת בנו ברוך ( ואולי הוא ברוך בן יצחק שהשתקע אחר כך בחלב . ( במכתב אחר הוא הזכיר , כי לירושלים בא אדם מדרום צרפת , ידעיה הנארבוני . המגלבים בירושלים וחיי הכלכלה הסוחרים המגךבים תפסו מקום מרכזי במסחר של ארץ ישראל במאה הי"א , גם ביבוא וגם ביצוא , ומעידים על כך מכתביהם הרבים שנשתמרו בגניזה . מגלבים אלה הם צאצאיהם של יהודים בבלים שהיגרו למגךב בעיקר במחצית הראשונה של המאה הי , ' בזמן שהתבססה שם הח'ליפות הפאטמית . בידיהם של סוחרים אלה היתה מסורת של סחר בינלאומי שנמשך דורות רבים , היו להם אמצעים כספיים , והיה ביניהם שיתוף פעולה , עם נטייה לפעול בצוותא בינם לבין עצמם . הם שהפכו את קיךואן , בירת א ? ריקיא ( באיזור תוניס של ימינו , ( למרכז מסחרי ראשי בים התיכון . לקראת סוף המאה הי , ' עם כיבוש מצרים והשתלטותם ההדרגתית של הפאטמים על ארץ ישראל ועל סוריה , נדד המרכז מזרחה , אל מצרים , ועמו נדדו גם הסוחרים היהודים . 23 ראה סיכום הדברים על יעקוב בן כלס ומראי מקום אצל : מ' גיל , 'מלחמת ששים השנים , ' ( 1029-969 ) שלם , ג ( תשמ"א , ( עמ' . 8 כלפה : , BM Or 5544 , f . 9 ראה ברסלבי , לחקר ארצנו , תל אביב תשי"ד , עמ' . 46-45 מחיר זה , ךרהם הךטל , גבוה פי כמה מן המחיר הרגיל , ונראה שהיתה שנת בצורת קשה במצרים , וייתכן שוה מסביר הן את מעשה העלייה , הן את מחיר הלחם . יהושוע , ראה . 30 TS 10 J u , f . 5 . 29- . מכתבי ישראל בן נתן : , ULCOr 1080 J 78 ע"ב , בשוליים ; 8 13 J 16 , ^ 4 יד , ע"א , שורה ) 21 נדפס אצל סטאר [ לעיל , הערה , [ 17 עמ' 443 ואילך . ( 24 ראה את הדיון ברקע ההיסטורי של ההתפתחות הכלכלית בימי הפאטמים , אצל : גויטיין , חברה , א , עמ' . 35-29 את שורשי פעילותם של הסוחרים

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help