sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:147

שורשים קדומים יותר . לדברי המדרש שהתה השכינה בהר הזיתים שלוש שנים ומחצה ( נוסח אחר : שלרש עשרה שנים ומחצה ) אחרי חורבן הבית , ומביאים לעניין זה את הנאמר ביחזקאל יא כג : 'ויעל כבוד ה' מעל תוך העיר ויעמד על ההר אשר מקדם לעיר . ' במכתב שיצא מישיבת ירושלים , הסמיך הכותב את עניין הר הזיתים לחידוש היישוב היהודי בירושלים עם הכיבוש הערבי : 'וקנו הר הזיתים אשר עמדה השכינה עליו' ( אפשר שביקש לומר : קנו לעצמם חזקה , ורחוק מן הדעת שמדובר בקניין ממש . ( הגאון הירושלמי שלמה בן יהודה מזכיר במכתביו כמה וכמה פעמים את ההתכנסות על הר הזיתים , הנערכת בהסכמת השלטונות , ומציין , כי זכות זו היא אחת התמורות למס שמשלמים יהודי ירושלים ( וראה לעיל , עמ' . ( 84 הסופר המוסלמי בירוני , בן זמנו של שלמה בן יהודה , יודע לספר אף הוא , כי היום האחרון לחג הסוכות , הוא היום השביעי בו והעשרים ואחד לחורש , נקרא עראפא = ) ערבה , ( בו עמד השלו על ראשי בני ישראל במדבר ובו חג העצרת , מפני שבו יתכנסו היהודים בהאר הרא ( בוודאי שיבוש , וברור שהכוונה להר הזיתים ) שבירושלים בתורת עולים לרגל , והם מקיפים את האורון = ) הארון ) אשר בבתי כנסיותיהם , שהוא כמו המנבר ( אצל המוסלמים . ( בשעת ההתכנסות על הר הזיתים היה נהוג להכריז את החרם על הקראים , שעליו יודע לספר גם הראב"ד . ממכתבי הגניזה אנחנו למדים שמנהג זה היה מקור לסכסוכים קשים , שגרמו גם לפילוג בעדת הרבניים עצמה , וגם להתערבות השלטונות , שהביאה למעצרם ולהגלייתם של אחדים מראשיה של ישיבת ארץ ישראל . ' על הר הזיתים היו מכריזים גם על המינויים מטעם ישיבת גאון יעקב בירושלים ועל תוארי הכבוד שהישיבה היתה מעניקה לנאמניה בקהילות ישראל בתפוצות . שלמה בן יהודה מזכיר באחד ממכתביו כמה רגז קודמו , הגאון שלמה הכהן בן יהוסף , כאשר הודיעו בעצרת הר הזיתים על סהלאן בן אברהם שהוא ראש כלה ( תואר שהיתה מעניקה הישיבה הבבלית . ( על הר הזיתים נמצאה אבן שאורכה עשר אמות ורוחבה שתי אמות , אשר נקראה 'כסא החזנים . ' היתה מסורת , שכסא זה ניצב במקום שבו עמד 18 ראה : בבלי ראש השנה לא ע"א ; פסיקתא דרב כהנא , מהדורת באבער , וילנה תרפ"ה , פסקא יג , דף קיד ע"ב ; פסיקתא דרב כהנא , מהדורת ד' מנדלבוים , ניוארק תשכ"ב , עמ' ; 234 אבות דרבי נתן , מהדורת ש"ז שכטר , ווינא תרמ"ז , פרק לד , נוסח א ( עמ' ;( 102 והשווה א"א אורבך , חז"ל — פרקי אמונות ודעות , ירושלים תשל"ח , " עמ' 43-42 והערות . 62-60 דברי המדרש האלה מובאים , עם ציון מעמדו החשוב של ההר , גם במכתב הישיבה , כתב יד פירקוביץ' ( לעיל , הערה , ( 4 עמ' , 79 שורות ; 20- 15 , 9-8 עמ' , 80 שורות . 33-32 , 4-3 השווה עוד : ח"ז הירשברג , 'ענייני הר הזיתים בתקופת הגאונים' , ידיעות , יג ( תש"ז , ( עמ' ; 156 מ' גיל , 'עלייה ועלייה לרגל בתקופת הכיבוש המוסלמי הראשונה , ' קתדרה , 8 ( תשל"ח , ( עמ' , 132-131 ושם עוד מראי מקום . ראה בירוני , עמ' . 277 ' י' אברהם אבן דאוד הלוי , ספר הקבלה , מהדורת ג' כהן , פילדלפיה תשכ"ז , עמ' 68 ( וראה הערות המהדיר בעמ' 94 ו 127 בחלק האנגלי : ( 'וכשהיו ישראל חוגגים חג הסוכות בהר הזיתים היו חונים בהר מחנות מחנות אוהבים אלו את אלו ומברכין אלו את אלו . והמעין חונים כנגדם כב' = ) כשני ) חשיפי = ) עדרי ) עזים , והרבנין היו מוציאין ספר תורה ומתריעין שמות המינים בפניהם והם שותקים כמו כלבים אלמים . ' ראה גם : מאן , היהודים , א , עמ' 135 ואילך ; 11 TS Loan ( נדפס אצל מאן , מקורות ומחקרים , א , עמ' 310 ואילך , וראה את הדיון שם , ב , עמ' 62 ואילך , ( וראה צילום המכתב בעמוד ממול ; וראה , TS 13 J 19 J . 16 : שהכין לדפוס ד"צ בנעט ונדפס בספר שהוקדש לזכרו : 'מכתב מאת שלמה בן יהודה , ' ספר הזכרון לד"צ בנעט , ירושלים תשל"ט , עמ' ; 16-1 זהו מכתב של שלמה בן יהודה , שעניינו המחלוקת עם הקראים והכרזת החרם נגדם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help