sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:145

קראי שנמצא בירושלים , כתב לטריפולי של לוב ( טךאבלס אלגרב ) והודיע לפלוני יוסף בן יעקב , שהוא מתפלל למענו כל אימת שהוא עולה להר הזיתים , וגם על יד שערי הרחמים . קראי ירושלמי אחר , משה בן יצחק , מציין במכתבו אל אחד מראשי הקראים בפסטאט , שהוא מתפלל למענו כל הזמן על יד שערי המקדש . אף הפרנס הירושלמי עלי הכהן בן יחזקאל התפלל נוכח שערי הקודש ( עלי אבואב אלקדס ) ובהר הזיתים , למען הפרנס איש פסטאט שהוא כתב אליו . ואילו המגרבי ישראל בן נתן ( סהלון , ( שהתיישב בירושלים , הבטיח במכתבו אל נהראי בן נסים שהוא מתפלל למענו ולמען אבו אסחאק ( כנראה ; אברהם בן משה התאהרתי ) על יד שערי הרחמים ( אבואב א לרחמה , ( ושהוא הולך כל יום שני וחמישי לשער זה ולכל שאר השערים . נראה שבמסורת היהודית נקרא שער הרחמים גם 'שער יהודה . ' השער נזכר בתור מקום שנהגו להתפלל בו , במיוחד בעת גזירות , ובשם שער יהודה הוא נזכר בדבריו של בעל 'חלוק הקראים והרבניים . ' מסופר שם , כי ענן 'לקח עמו מכל בני דתו והניחו בתיהם שדותיהם וכרמיהם לחרבה ועלו מבבל לירושלים ויאחזו בה על שערי יהודה . ' דבר זה תואם את הידוע לנו על שכונת הקראים , שהיתה מול החומה המזרחית . הר הזיתים שימש מרכז להתכנסות ולתפילה . עליו היתה מתקיימת העצרת הגדולה ביום הושענא רבה , בנוכחות המקומיים ועולי הרגל , שהיו מגיעים לירושלים בחודש תשרי . היה מי שסבר , שעובדה זו נבעה מדחיקת רגליהם של היהודים מן הגישה אל הר הבית , אבל נראה שלהתכנסות על הר הזיתים נמוך , והנכנס חייב היה להתכופף : האשמים במעשה עוול היו נלחצים על ידיו , וכך זיהו את הפושעים . ראה דיון בסוגיה זו אצל : גיל , שכונות , עמ' . 28-26 ראוי לציין , כי כמה סופרים מוסלמים מזכירים 'מערה תחת הסלע , ' שנוהגים להתפלל בה . מקךסי , אקאלים , עמ' , 171 מציין שיש בה מקום לשישים ותשעה איש ; יאקות , ד , עמ' , 598 , 594 אומר שמתפללים שם עד תשע מאות ושישים איש . על המבנה התת קרקעי ראה : . 165 f . Researchesin Palestine , I , London 1896-1899 , pp . Ch . Clermont-Ganneau , Archaeological נראה שבימי הביניים המאוחרים קראו למקום מסג'ד דאוד . ראה : ח'פאג'י , ב , עמ' . 296 אין זה נדיר שסופרים מוסלמים מעלימים את הנקודה היהודית , כאשר הם מתארים דברים השייכים ליהודים ולענייניהם , שלקוראיהם לא היה בהם עניין מיוחד . נראה שהשם באב = ) באבין , אבואב ) אלךחמה הועתק על פי מסגד הנביא במדינה , שם שימש 'באב אלךחמה' מקום תפילה על גשם , והיה בקצה המערבי של המסגד ( נקרא גם 'באב עאתכה , ' על שם עאתכה בת עבדאללה בן ןץיד בן מעאויה , כי השער היה מול ביתה . הוא נודע לפני כן בשם 'באב אלסוק , ' כי השוק של אלמדינה היה במערב , בסמוך לו . ( ראה : סמהודי , א , עמ' ; 503 אבן ג'ביר , עמ' . 172 השם באמן הקראן , סורת אלחדיד ' ) הברזל , ( ' נז יג : 'בין המאמינים ובין הפוסחים על שתי הסעיפים תקום חומה ובה שער . בפנים יהיו הרחמים וכנגדו — בחוץ — העונש . ' לפי אחד הפירושים 'רחמה' פירושה : גשם , ראה : אבן אלג'וזי , תפסיר ( לסורת אלאעראף , 'המרומים , ' ז נו , ( דף 28 ע"ב . תפילה להחלמה ראה : , TS 24 . 59 שורה . 44 על שער יהודה , TS 13 J 13 f . 13 r r ^ יחד עם . TS 13 J 27 j . f 5 r זיכרון דברים מעניין שחיבר אפרים בן שמריה , מנהיג הירושלמיים בפסטאט , ראה : מ' גיל , 'מעשה בחלום נפלא וכמשרת ציבור בא בימים , ' מחקרי עדות וגניזה — מוקדשים לש"ד גויטיין , בעריכת ש' מורג-י' בן עמי , ירושלים תשמ"א , עמ' , 71-70 שורה ; 15 משה בן יצחק : 11 , f . 10 Bodl . MS Heb . b ( נדפס בידי י' אליאש , 'ידיעות על ארץ ישראל מהמאה האחת עשרה , ' ספונות , ב [ תשי"ח , [ עמ' . ( 18-17 ראה את דברי בעל החילוק ( חיבורו של הקראי אליה בן אברהם , המחצית הראשונה של המאה הי"ב , ( אצל ש' פינסקר , לקוטי קדמוניות , ב , וינה תר"ך , עמ' , 104 והשווה פוזננסקי ( לעיל , בהערה הקודמת , ( עמ' , 85 וראה בהמשך דבריו שם , שאין יסוד היסטורי לייחס את ראשית התיישבות הקראים לימי ענן . אבל לעניין שער יהודה אלה דברים בעלי משמעות . עלי הכהן : Dropsie 397 ע"א , שורה . 12 ישראל בן נתן : TS 13 . 1 14 , f . 18 ע"א , שורות 18-16 ( נדפס בידי יי סטאר , 'לתולדות נהוראי בן נסים איש פסטאט , ' ציון , א [ תרצ"ו , [ עמ' . ( 451-449

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help