sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:144

שערי הר הבית והר הזיתים נוהגים היו להתפלל אצל שערי הר הבית , עם שהיו מקיפים את הר הבית ומתפללים ליד כל שער . דומה שהשער המועדף ביותר בין השערים היה 'שער הרחמים' ( לפעמים : 'שערי הרחמים' או 'שני שערי הרחמים ( ' שבחומה המזרחית , אם בזכות היותו במזרח , או שמא בזכות שמו ( אף על פי ששם זה נתנו לו המוסלמים . ( על יד שער הרחמים היו מתפללים למען החלמתם של החולים . דויד בן חיון , הבית . ראה מאמרו 'בית תפילה ומדרש ליהודים על הר הבית בימי הערבים , ' מאסף ציון , ג ( תרפ"ט , ( עמ' = ) 87-54 הנ"ל , במאבק הדורות , ירושלים תשל"ה , עמ' . ( 170-134 מלבד עדות זו מסתמך שם דינור בעיקר על הטיעונים הבאים : ( א ) מגילת המגלה של אברהם בר חייא . אך דבריו של בר חייא , ש'הרשו לישראל לבוא אל הבית ולבנות בו בית תפילה , ' אין לפרשם על הר הבית ממש , אלא כוונתם למקום הנמצא על יד הר הבית , כאשר ראינו . אף ייתכן שהושפע מהביטוי הערבי 'בית אלמקךס , ' שפירושו גם ירושלים בכללה ( לעיל , עמ' ;( 9 ( ב ) סיפור ספר חסידים על פלטיאל שבנה את 'בית המקדש והיה מלא אשפה מימי טיטוס הרשע . ' אך סיפור זה אינו אלא דברי אגדה , שאץ בהם מידע היסטורי עצמאי ; ( ג ) דברי סלמון בן ירוחים שהבאנו ופירשנו לעיל ; ( ד ) דברי סבאוס ( Sebeus ) הארמני , שאף הם דברי אגדה חסרי ערך היסטורי מקורי ; ( ה ) דברי ( אהרון ) בן מאיר בעת המחלוקת עם הבבליים על הלוח , המדבר על הריגת אחד מאבותיו 'בעזרה . ' אך רחוק מן הדעת שהתכוון להר הבית ; 0 ) דברי קךקסאני על מלכ הרמלי , ש'עמד בבית המקדש ( בית אלמקדס ) ונשבע שהיו מקריבים תרנגולים על המזבח' ( קרקסאני , עמ' . ( 57 ברור שכוונתו : עמד בירושלים ( כנגד דעתו של ענן , שאסר את התרנגולת באומרו שהיא הדוכיפת שבמקרא . ראה : הרכבי , זכרון לראשונים , ח [ פטרסבורג תרס"ג , [ עמ' ; 154 , 145 ש"א פוזננסקי , ' ראשית התיישבות הקראים בירושלים , ' ירושלים [ של לרבץ , [ י [ תרע " ד , [ עמ' ;( 92 ( ז ) פיסקה ממכתב של שלמה בן יהודה ( לא שלמה הכהן כדברי דינור , ( בטרם נעשה גאון , שבו הוא מזכיר את 'המקום ההדור הבנוי עליו , ' אשר 'נפל ביום יז לחודש . ' זהו כתב יד מאוסף Gottheii-Worreii ( לעיל , בהערה הקודמת , ( מס' , 5 שורות , 30-28 ויש לקרוא לפני פיסקה זו : ' צור ... יקרב ההכלל עמך במקדשהו ואנחנו = ) כאשר אנחנו ) וכל יש' = ) ישראל ) שלום . ' במילים ' הבנוי עליו' הוא מתכוון אפוא למקום המקדש . בהמשך נאמר , שהחודש היה אלול וכי הדבר אירע ביום א . ' י"ז באלול חל ביום א' בשנים ד' תשע"ה ו ד' תשע"ח , ואחר כך בשנת ד' תשפ"ה . אפשרות אחרונה זו 15 ) באוגוסט ( 1025 יש לבטל , מפני שהיתה זו שנת מלחמת הבדוים בפאטמים ואילו אופיו של המכתב מתאים לעתות רגיעה . האפשרות המתקבלת ביותר על הדעת היא הראשונה : י"ז באלול ד' תשע"ה , כלומר : 4 בספטמבר 1015 לספירה 17 , ברביע א' 406 להג'רה . מקורות ערביים מציינים , כי הכיפה הגדולה של בניין כיפת הסלע התמוטטה ברביע א' . 407 מאן , מקורות ומחקרים , א , עמ' 315-314 סבור היה , שחלה טעות בכתיבתו של שלמה בן יהודה , וכי יש לקרוא י"ד במקום י"ז , או שחשבונות הלוח שלנו אינם נכונים . שתי ההשערות הללו אינן סבירות , והמסתבר ביותר הוא , שהמחבר המוסלמי הראשון שרשם מאורע זה ( ושממנו העתיקו כל השאר , והדבר ניכר מן הנוסח ) טעה ורשם את המאורע תחת שנת 407 במקום שנת . 406 ראה המקורות הערביים : אבן אלג'וזי , מנתטם , ז , עמ' 283 ( ואצלו ציון החודש ;( אבן את'יר , כאמל , ט , עמ' ; 295 ? אפעי , ג , עמ' ; 20 ד'הבי , עבר , ג , עמ' ; 96 אבן כת'יר , בדאיה , יב , עמ' ; 5 עלימי , עמ' . 269 וראה אצל מאן , מקורות ומחקרים , שם , את דברי ההתנגדות החריפים להשערתו של דינור . אין ספק ששלמה בן יהודה אמנם התכוון לבניין כיפת הסלע ( לא לאלאקצא , כפירוש מאן , שם , ( והדבר ניכר יפה גם מן הסיפא שלו : 'יהי רצון שיבנה בנין מקויים , ' והמשמעות ברורה . ראה מכתבו של שמואל בן שמשון אצל : א' יערי , אגרות ארץ ישראל , תל אביב תש"ג , עמ' . 78 והשווה : י"י יהודה , 'הכתל המערבי , ' מאסף ציון , ג ( תרפ"ט , ( עמי . 107-104 טובלי ( Jerusalem , Berlin 1853-1854 , II , p . 865 T . Tobler , Topographie von ) מבטל מסורת זו , בגלל זיהוי 'בית הטבילה' עם עין עיטם , אבל הדברים בוודאי מושפעים מן הבבלי , יומא לא ע"א ; זבחים נד ע"ב ; ירושלמי , יומא ג ח , יטע"א , על עין עיטם שהיה גבוה מן המקדש ומספק לו את המים . אפשר שלשער הכהן מתכוונים המקורות המוסלמים הרבים , המביאים מסורת פרשנות בדבר באב חטה , ' שער המחילה' שבימי 'בנו אסראאיל , ' המוזכר בקראן , סורת הפרה ( ב נח . ( השער היה לדבריהם

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help