sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:142

בתיאור כיבושה של העיר בידי הצלבנים . לדבריהם הרגו אז הצלבנים יהודים רבים כבית הכנסת ואף שרפו את בית הכנסת עליהם " . אף במקור נוצרי מוזכר בית הכנסת של יהודי ירושלים . במכתב של פאטריארך קונסטנטינופול אל ועידת הכנסייה בארפורט ; Erfurt ) בשנת , ( 932 מתואר פולמוס דתי בין יהודים לבין נוצרים בירושלים , ומוזכר n sace 11 um ( בלאטינית של ימי הביניים , בית תפילה קטן ) של יהודי ירושלים , כנגד ה 1 ו"ךח 0 ס ' ) tcmpium מקדש האדון , ' כלומר כנסיית הקבר . ( יהודי ירושלים קראו לבית הכנסת שלהם 'אלכניסיה' ( קרא.- אלכנסיה , ( ובערבית אלכניס , אלכניסה , וכן : 'המערה , ' ובערבית : אלמגארה . ( SJ 1 > LJ 1 ) הגאון הירושלמי שלמה בן יהודה הזכיר חרם שהכריזו בבית הכנסת , בגין חוב : 'והוחרם לו בבית הכנסת כאשר שאל ( הזכאי ' ( ( מכתב משנת 1029 בערך , אל אפרים בן שמריה בפסטאט . ( בערך באותו זמן הוכרז בירושלים פעם נוספת חרם בענייני קהל פסטאט , לבקשת אפרים כן שמריה , כפי שכתב הגאון שלמה בן יהודה : 'ביום כ"ה ( בסיוון , ( ביום שני , נכללנו במערה כקהל רב והוצאנו ספרי תורות' וכר . במכתב אחר , כנראה משנת , 1034 כתב הגאון אל אברהם הכהן בן יצחק בן פראת , ותיאר בין השאר את : הנס הגדול שעשה עמנו אלהינו ביום טוב הראשון של פסח ... כי היו ... בירושלים העם בכית הכנסת וטף ונשים באים ויוצאים והם בו קוראים בתורה , בעוד אשר נפל הכתל אשר על יד הבית ... עשרים נדבכים , קרוב לחמש עשרה אמות , ולא הוזק אדם , לא מעם ה' ולא מן העוברים והשבים . המפולת הזאת הצריכה תיקון ושיפוץ של בית הכנסת , כדברי הגאון הנזכר : 'נתחדשה המערה ולטובתה היה [ מעשה המפולת [? אשר הצריך לסתור הנשאר , אשר אורך כללו קרוב לששים [ אמה וק ] רוב לעשרים אמה על רוחב עובי הכותל שתי אמות ואמה העצי ... [ ונצרכו לשנים וששים קורות ושש מאות נסרים ופסיפסות . ' מתיאור זה עולה , שיהודי העיר נאלצו לסלק קטע חומה שאורכו שלושים ושלושה מטר לערך , גובהו אחד עשר מטר בקירוב , ועוביו ממטר ומשהו עד שמונים ס"מ , ומדובר בחומה שהיתה סמוכה לבית הכנסת . להלן הוא ציין , שעבודות השיקום נסתייעו בתרומה גדולה ששלחו יהודי צור . בן הגאון , אברהם , כתב אל סהלאן בן אברהם , מנהיג הבבליים בפסטאט , בשנת 1045 לערך , והזכיר במכתבו ש'הראש , ' כלומר אביו , לא הרשה לרדת בראש השנה אל בית הכנסת ( אלכניסה . ( והוא הוסיף , כי רק בשבת ירדו הכותב יחד עם אב בית הדין ( הוא יוסף הכהן בן שלמה גאון ) לבית הכנסת , וביום הכיפורים ירד גם 'הראש' לבית הכנסת . הסוחר והעסקן המגרבי אברהם בן דויד אבן סגמאר , הכותב סביב 1038 מפסטאט אל הפרנס הירושלמי עלי הכהן בן יחזקאל , מזכיר במכתבו כספים השייכים ל'מערה' ( מאל אלמגארה ) שנאספו שם . יוסף הכהן בן שלמה גאון כותב לקראת שנת 1050 מירושלים אל אפרים בן שמריה בפסטאט ומזכיר שאנשי הישיבה הלכו עם כל הקהל אל 'המערה' ( פי גמלה אלקהל אלי אלמגארה , ( וכי גם הגאון ירדלשם . עודמסופרשם , כי מישהו נמנע מלגשת יחד עמם אל בית הכנסת ( אלכניסה , ( אך בגלל מצב כתב היד אי אפשר לזהותו . הסוחר המגךבי משה בן יעקב כותב מירושלים אל נהראי בן נסים בפסטאט , ביוני , 1053 ומבקש שיקנו n אבן ק לאנסי , עמ' , 137 ובעקבותיו גם אחרים . 14 ראה את דבר המכתב ב , ( = LegeslV ) , p . 5 MGH , Conslitutiones 1 וראה נוסח מקביל , שם , עמ , 6 ' על פי מכתב הדוכס של ונציה , שם נקרא בית הכנסת : deufschen Reiche biszumJahre 1273 , Berlin \ 8 S 7- zw Geschwhte der Juden im n r co xnr 1 . J . Aronius , Regeslen : nillPiTl , sinagoga Iudeorum , 1902 מס' , 124 , 123 ושם עוד פרטים על מקורות אלה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help