sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:141

שנשבע לו הקדוש ברוך הוא שאינו חרב לעולם י ושער הכהן ושער חולדה לא חרבו לעולם . ' והנה , בעוד שמדרש זה מדבר גם על שער הכהן , מדברים שני מדרשים אחרים , איכה רבה ובמדבר רבה , על הכותל המערבי בלבד . את הנוסח שבשיר השירים רבה יש לראות אפוא כאילו ביקש לומר : כותל מערבי אינו חרב לעולם , והראיה — שער הכהן ושער חולדה לא חרבו . ומכאן ששער זה היה בכותל המערבי , ולא במזרח הר הבית כסברת חוקרים אחדים . דבר זה מוצא אישור גם מתוך בדיקת הרשימות של שערי הר הבית המצויות אצל סופרים מוסלמים , והשוואתן עם רשימות שערים שנמצאו בגניזה . " יש לשער אפוא , שהשכונה היהודית הרבנית השתרעה מהקטע הדרומי מערבי של הר הבית דרומה , עד השערים ציון והשילוח של אותה תקופה , שהיו בקטע הדרומי של חומת העיר . ככל הנראה היה מיקומה של החומה בקטע זה באותם ימים במרחק רב דרומה לחומת העיר בימינו , כי עדיין עמדה אז — כך יש לשער — חומת אוד 1 קיה , ( Eudocia ) שעברה באיזור הר ציון ופנתה במורדו מזרחה עד בריכת השילוח , ומשם נטתה אל הפינה הדרומית מזרחית של הר הבית " . סוגיה בפני עצמה היא שכונת הקראים בירושלים , והיא נידונה במקום אחר בכרך זה ( ראה להלן , עמ' 166 ואילך . ( בית הכנסת של יהודי ירושלים על פי ההלכה המוסלמית אסור היה ליהודים לקיים בית כנסת בירושלים , שכן לא היו בה יהודים בעת הכיבוש , וממילא לא היה בה בית כנסת באותה תקופה , ובית כנסת חדש אסור היה לבנות , כפי שראינו ( לעיל , עמ' . ( 81 אף על פי כן מזכירים המקורות המוסלמים עצמם את בית הכנסת של יהודי ירושלים , ראה : איכה רבה , פרשה א , דף לה ע"א במהדורת בובר , וילנה תרנ"ט , וראה מקבילות , שם , הערה רפו ; במדבר רבה , פרשה יא , סי' ג ( מהדורת לוין אפשטיין , ירושלים תשכ"ה , עמ' . ( 79 ראה את הדיון על שער הכהן אצל : גיל , שכונות , עמ' , 30-23 ושם מראי מקום ; בעמ' 26 ו 27 יש לקרוא : ( באב ) אלבקר , ולא אלקנה . ראה דיון ומראי מקום אצל גיל , שכונות , עמ' . 31 לדברי תאופנס ( graphia , ed . De Boor , Leipzig 1883 , p . 422 Theophanes Confessor , Chrono- ) החריב הח'ליפה האמיי מרואן בשנת , 745 בזמן מלחמתו נגד סלימאן , את חומות ירושלים . יש להניח כי הן שוקמו אחר כך , אבל אין לנו על כך שום מידע . צפריר ( 1 EJ , XXVII [ 1977 ] , p . 157 Y . Tsafrir , 'Muqaddasi ' s Gates of Jerusalem ' , ) טוען , שחומת אודוקיה לא היתה קיימת עוד בתקופה הנידונה . הוא מסתמך על מובאות ממלןךסי , נאצר ח'סךו ויאקות , שבהן יש כביכול הוכחה , שבריכת השילוח היתה כבר מחוץ לחומה , אבל באותם מקומות מדובר לא על בריכת השילוח , אלא על מעיין השילוח . מקדסי מדבר על סלואן , שהוא מקום ברבץ של ירושלים ; תחתיו נובע מעיין שממנו משקים את הגינות בסביבה . יאקות אף הוא מדבר על מעיין סלואן , שהוא אחורי העיר , בואדי ג'הנם ( הוא נחל קדרון . ( נאצר דו'סרו אומר , כי עץ סלואן הוא מעיין הנובע מתחת לסלע , מחצית הפךסח' ( כלומר שלושה ק"מ ) דרומית לעיר . המונח רבץ פירושו אצל מקדסי וגם בשאר מקורות התקופה / האיזור שמחוץ לחומה או למצודה של עיר כלשהי . ברור אפוא , שסופרים אלה לא התכוונו לבריכת השילוח , אלא למעיין ביר איוב ( עין רוגל , ( אשר את מקום נביעתו בתקופה ההיא אי אפשר לקבוע היום , ומכל מקום ברור כי היה מרוחק מחומת העיר קילומטרים אחדים . ראה : מקדסי , אקאלים , עמ' < 171 יאקות , ד , עמ' ; 594 נאצר דו'סרו , עמ' . 21 למשמעות רבץ , ראה : טבראני , ב , עמ' ; 16 פירוש המושג שם הוא בבירור ההיפך מ'אעלא' = ) מעל ל , ( כלומר במקרה שלפנינו : השכונות שלמטה מן החומה . על ביר איוב ראה מ' הקר , 'הספקת המים בירושלים בימי קדם , ' ספר ירושלים , א , ירושלים תשט"ז , עמ' 198 ואילך . על פךסח' ראה : u . Gewichte , Leiden 1955 , p . 62 H . Hinz , Islamische Masse וראה אצל גיל , שכונות , עמ' , 36-32 ושם דיון על המונח סמרתקה , הוא שמה של שכונת הקראים באותה תקופה , ובירור מקומה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help