sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:139

כפי שכבר נאמר ( לעיל , עמ' , ( 8-7 קיימת סתירה ברורה בין הידיעות שסקרנו עד כאן , בדבר חידוש היישוב היהודי בירושלים לאחר הכיבוש , ובפרט בימי עמר בן אלח'טאב , ובין הנוסח של חוזה עמר עם אוכלוסייתה הנוצרית של ירושלים , שבו נאמר במפורש שאסור יהיה ליהודים להתיישב בעיר . גויטיין ביקש לסלק סתירה זו בטענה שנוסח החוזה , כפי שנמסר על ידי סיף בן עמר , אינו מהימן . ואולם נראה כי אין צידוק לעמדה כל כך מרחיקת לכת כלפי מקור שנשתמר במשך למעלה מאלף שנים . נראה שהקו המנחה של עמר היה לגלות יחס הוגן ככל האפשר כלפי האוכלוסייה המקומית ולאפשר לה לקיים את אורח חייה ולהתפרנס כדרכה , ועל ידי כך לפרנס גם את שבטי הערבים . היה זה אפוא דבר טבעי , שהמוסלמים הסכימו לדרישתם של הנוצרים תושבי העיר לקיים את המצב החוקי הקודם בנוגע ליהודים , בעת שרצו להשיג את כניעתה של ירושלים . אף על פי כן , מאוחר יותר ( אולי שלוש שנים , אם נקבל את התאריך של נוכחות היהודים בירושלים על פי רזאופנס , בשנת ( 64 1 הכירו המוסלמים בכוחם של היהודים כא ^ ישראל , שכן היו עדיין יהודים רבים בא ^ ואף נודעה להם חשיבות מבחינה כלכלית , ונעתרו לבקשתם כי יינתן להם לשוב ולהתיישב בירושלים . בדרכים משלהם השיגו המוסלמים את הסכמתם של הנוצרים לשינוי במצב הקיים , למרות החוזה . בעניין זה עלינו לייחס משקל רב לידיעה שנשתמרה בכרוניקה היהודית ( נזכרה לעיל , עמ' , ( 136 שלפיה לא החליט עמר על צעדו החדש אלא לאחר ששאל לדעתו של הפאטריארך בדבר מספר היהודים שיורשו להתיישב בעיר . בסופו של דבר היתה החלטתו בגדר פשרה בין עמדותיהם של שני הצדדים . מבחינת האינטרס המוסלמי כשלעצמו לא היתה ככל הנראה שום סיבה עקרונית לסרב ליהודים בנקודה זו : וכי למה היה על המוסלמים להעדיף את הנוצרים מבחינת זכות הישיבה בירושלים וקיום מצוות הדת בה על פני עדות אחרות ? אדרבא , בוודאי סברו כי מן התבונה יהיה לדאוג שהנוצרים לא יהיו היחידים שאינם מוסלמים היושבים בעיר זו , אשר חשיבותה היתה ברורה למוסלמים . בנוכחות יהודים בעיר ניתן היה להחליש את תוקף החזקה הבלעדית , שרכשה הנצרות במשך שלוש מאות השנים שבהן שלטה בעיר הקודש , שכן טענתם של היהודים לקשר ההיסטורי שלהם אל המקומות הקדושים היתה מקובלת על המסורת המוסלמית , ובמסורת זו היתה ירושלים עירם של בני ישראל הקדומים , ושל דויד ושלמה מלכיהם נביאיהם . אותה שעה טרם ייחסו המוסלמים קדושה לעיר מבחינתם הם ולא ראו בה מרכז פולחני לאסלאם ; מה שביקשו לא היה אלא לבסס ולחזק את שלטונם בארץ ישראל בכלל ובירושלים בפרט . לשם זה כדאי היה להם לקרב את היהודים , ובכך לדחוק את רגלי הנוצרים מן החזקה הבלעדית על העיר , כיוון שהנוצרים ראו בהרחקת היהודים מירושלים ניצחון לאמונתם ותוספת צידוק לה , והחזרת יהודים לעיר החלישה את תוקף טענתם לזכותם ההיסטורית . ההסכם עם הנוצרים והאישור שניתן ליהודים להתיישב בירושלים אינם עומדים אפוא בסתירה היסטורית זה לזה ; הם התרחשו בהפרש זמן כלשהו זה מזה , ושניהם כאחד הנם בגדר עובדות היסטוריות . יער הלבנון הוא ביתו של שלמה המלך . משתמע מכאן שסהל התכוון לאיזור כנסיית הקבר , כי אין להניח שהבחין בין רומא האלילית לבין רומא הנוצרית . נראה ש ' ציוך אצלו היא n , ( Nea ויבנו הבמות בתוכם ויעמידו צלמים ושקוציהם כשעשו = ) כמו שעשו ) דור ירמיה במקדש . ' ... עניין זה , שיהודים הורסים ביוזמתם חפצי פולחן נוצריים , חוזר אצל תאופנס , עמ' 401 ואילך : יהודי מלאודיקיאה שבפניקיה ( היא לטקיה ) בא אל הח'ליפה יזיד והבטיח לו ארבעים שנזת שלטון , אם יסלק את הדמויות מן הכנסיות . אבל בעזרת ישו ואמו מת יזיד באותה שנה . ( 723 )

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help