sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:138

אוצר הממלכה ( ח'מס . ( סלמון בן ירוחים התכוון כנראה בדיוק לכך , כאשר כתב כי בזמן התחדשות היישוב בירושלים נמסרו ליהודים 'חצרות בית ה , " והוא מוסיף , שהיהודים אף היו מתפללים שם במשך תקופה ( זו , ( אולם אחר כך הגיעו תלונות אל 'מלך ישמעאל' על מעשיהם הרעים והוא ציווה לגרשם משם אל אחד משערי הר הבית . במקום אחר הוא מתלונן שהמוסלמים הציבו בבית האלוהים משרתים נוכרים . לידיעות שהבאנו עד כאן בדבר חידוש היישוב היהודי בירושלים בימי עמר יש להוסיף גם את הסיפור אצל תאופנס . לדבריו היה המקדש ( naos ) שהתחיל עמר לבנות בירושלים מתמוטט בכל פעם ולא מצאו את הסיבה לכך . כששאל את היהודים לפשר הדבר , הם אמרו לו שאין המקדש שלו מתמוטט אלא בגלל הצלב שניצב מול המקדש , על הר הזיתים . ואמנם אחרי שהסירו את הצלב לא התמוטט עוד המקדש . ומפני אותה סיבה , הוא מוסיף , הסירו שונאי המשיח צלבים לרוב . תאופנס היה מאויביהם המושבעים של האיקונוקלאסטים , 'שוברי הדמויות' שבממלכת ביזאנטיון , וסיפורו נועד להוכיח את כוחו של הצלב . וכך , אגב דרכנו נמצאנו למדים , שהיו אותה שעה יהודים בירושלים . לדבריו התרחש הפלא הזה בשנת , 641 בימי מלכותו של קונסטנטין השני , אשר מלך אחרי הרקליוס , ( Heraciius ) במשך חודשים אחדים בלבד . ראה ואסטי , עמ' ; 44-43 מהלבי . עמ' ; 54 וראה משרף , עמ' 24 ע"ב , המספר כי לכיפת הסלע היו שלוש מאות משרתים , שקנה אותם ( עבד אלמלכ ) מן הח'מס של האוצר . כל אימת שמת אחד מהם היו מעמידים אחר במקומו . כמו כן היו שם לדבריו עשרה משרתים יהודים שהיו פטורים ממס הגולגולת , ומשהתרבו צאצאיהם גדל מספרם לעשרים . הם היו מנקים את המקום לאחר שהאנשים היו באים לבקר שם בעת בוא השיירות , בחורף ובקיץ , והם ניקו גם את בריכת הטהרה שמבחוץ . להלן הוא מספר , כי היהודים היו דואגים גם לזגוגיות של הפנסים ולשאר כלי הזכוכית , לפתילי הנרות וכר . בהמשך דבריו הוא חוזר ואומר ( דף 88 ע"ב : ( היהודים היו אחראים להדלקת הנרות בהר הבית . ראה גם : עלימי , עמ' ; 250 לפי חמירי , עמ' , 151 הוטל על אנבאט ( עובדי אדמה ) מארץ ישראל לנקות את הר הבית . מקךסי , אקאלים , עמ' , 171 מסביר כי עבדי האוצר ( אח'מאס ) היו בהר הבית מימי עבד אלמלכ . דאה עוד : מקדסי , מת'יר , עמ' ; 305-303 אבו עביד , עמ' , 154 סלמון בן ירוחים , אצל מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' ; 18 פירושו לאיכה , כתב יד פאריס , 295 דף 55 ע"ב . תאופנס , עמ' ; 342 לפי הגדרה יותר מדויקת מדובר בקונסטנטין השלישי ( השני נקרא בדרך כלל בנו של קונסטנטין הגדול . ( ראה מ' שוובה , 'היהודים והר הבית אחרי כבוש ירושלים ע"י עומר , ' מאסף ציון , ב ( תרפ"ז , ( עמ' 102 ואילך , ושם גם תרגום עברי של הקטע ; ראה את הסיפור , מועתק על פי סאופנס , אצל מיכאל הסורי , הכרוניקה , ספר ט , פרק ח ed . J . B . ) , Chabot פאריס , 1910-1899 ב , עמ' ;( 431 השווה . the Byzantine Stale , New Brunswick 1975 , p . 130 Madison 1961 , p . 193 ; G . Ostrogorsky , /// . r / ory 0 / A . A . Vasiliev , Historyof the Byzantine Empire , 1 , הקטע שייך למאורעות שמביא תאופנס תחת שנת 6135 לבריאה . 1 nw השתמש במניין של פאנודורוס , ( Panodoros ) נזיר איש מצרים , המונה מבריאת העולם עד מות הארכיבישוף תיאודורוס ; Theodoros ) שנת 412 לספירה ) 5904 שנה , ולפיכך מתחיל המניין שלו ב 29 באוגוסט 5493 לפני הספירה . אולם תאופנס קיבל את התיקון של אניאנוס , ( Anianos ) שלפיו התחיל המניין ב 25 במארס 5493 לפני הספירה . ראה על המניין של רנאופנס : Breyer ( Bilderstreit u . Arabersturm in Byzanz ) , ed . L . PJSiXP ; BZ , XXXI ( 1931 ) , pp . 350 ff . Ostrogorski , Die Chronologie d . Theophanes ' , Kirche , XXI , pp . 923 f . ; F . Dolger , 'Besprechung : Realencyklopddiefur protestantische Theologie und . Graz 1964 , p . 17 מקבילה מעניינת לסיפור המופיע אצל ו 1 אופנס אפשר למצוא אצל הקראי סהל בן מצליח בהקדמתו לספר המצוות . ראה : הרכבי , מאסף נדחים ( לעיל , הערה , ( 3 עמ' : 199 'ושמענו כי בימי אדרינוס הרשע עשה אלהים אות בעת שבנה המקדש להעמיד צלם בהיכל ונפל הבית , ושבו לבנותו פעם שנית וכשהביאו הצלם לתוכו עוד נפל . ושבו שלישית לבנותו ונפל לאחר בלותו . זכר לדבר המה יבנו ואני אהרס ( מלאכי א ד , ( לכן עזבוהו ולקחו ציון ובית יער הלבנון ( מלכים א ז ב ; דברי הימים כ ט טז , כ ; בית

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help